Skidor i Muddus

Börja från öster

Dom gånger vi åkt genom muddus har vi kommit från Öster, där finns plogad väg "hyfsat" nära. Har också hört om dom som åkt från stora vägen från väster in i parken.

Dessa skidturer har varit fantastiska!

Det är lätt att åka nästan överallt, däremot har det varit varierande lätta att följa ledan så en GPS kan vara bra att ha med.

God tur!
 
Var där förra vintern, startade från E45 ungefär vid Sör-Stubba, första biten är väldigt flack myrmark. Skulle nog starta från östra sidan om jag gör om det. Eller från Skájdde men vägen dit är inte alltid plogad vad jag förstått. På östra sidan ligger några byar så där plogas det. Sen är det bara att skida mellan de stugor som man hinner med. Stugan vid Muddusluobbal är fin, en stjärnklar natt i fågeltornet med norrsken är en upplevelse.
 
Bra start i Sarkavare

Hejsan,

Skidade genom Muddus för ett par år sedan och det var en mycket finj tur genom magisk urskog. Vi tog tåget upp till Murjek och därifrån en taxi in till Sarkavare.

Följde dock inte leden, då det trots allt är en sommarled som slingrar sig fram genom skogen, utan följde de stora myrstråken (Mahtusahpe - Nammaahpe - Asjkasahpe) fram till Muddusfallstugan. Gick hur bra som helst, även om orienteringen som sagt var är lite utmanande.

Från Muddusfallsstugan skidade vi sen norrut in till Muttosluoppal - stugan som liggen jättefint mellan två stora sjöar. Även i detta fall följde vi primärt myrstråken.

Efter det forsatte vi norrut upp genom Muddus och vidare genom Stubba - Sjaunja, men det kräver att man bor i tält. Ska dock finnas två stugor till (se http://laponia.nu/upplev/stugor/) och jag tror att det hade varit en väldigt fin tur att skida in till Arvidssonstugan.

/ Stefan
 
Jag var där i februari, började vid busshållsplatsen vid vägskälet mot Ritsem. Därifrån åker man till Arvidssonstugan som är en bra första anhalt. Gäller att hålla sig synlig för busschauffören när man ska hem, annars finns det en risk att han kör förbi, vilket höll på att hända mig.
9738e02f69.jpg
 
Hej!

Planerar skidra muddus påskveckan i April 2-3 nätter. Skulle vilja åka mellan stugorna. Är detta en dum idé med tanke på högsäsong(?) och ev. fullbeläggning i stugorna?

Tips på utgångspunkt mottages gärna!
Johan
 
Hej!

Planerar skidra muddus påskveckan i April 2-3 nätter. Skulle vilja åka mellan stugorna. Är detta en dum idé med tanke på högsäsong(?) och ev. fullbeläggning i stugorna?

Tips på utgångspunkt mottages gärna!
Johan

Jag var där i november. Trodde jag skulle vara ensam, men det var fullt i flera stugor. Oavsett tid på året gäller nog att planera för det med tält eller att hålla sig till de stora stugorna. Flera stugor är mycket små, 2-3 bäddar och inget utrymme över på golvet.
 
Att tänka på också är att det är fågelskyddsområde från 15/3 på ett centralt område vilket gör det lite svårare att
starta från västra sidan efter detta datum. Tror att Skaite från södra sidan är plogat annars finns det små samhällen på östra sidan som har öppen väg på vintern.

Muddus.jpg
 
Östra sidan är en fin startpunkt. Jag tycker du ska planera för att tälta, men om du hittar en ledig stuga ska du absolut ta vara på den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
axeknu-2 Skidor i muddus i november? Turskidåkning 4
utesälen Frakta skidor med hyrbil i Kiruna? Turskidåkning 7
Sebastian Skidor (bredd) för Rottefella Xplore Turskidåkning 5
jensli Köpt för mjuka skidor? Turskidåkning 5
medicinmannen Råd angående skintec skidor Turskidåkning 3
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
ricke Med skidor från Teusajaurestugorna söderut? Turskidåkning 7
lacrits68 skidor för lite tyngre åkare Turskidåkning 2
BD6 Kaskkavagge på skidor Turskidåkning 6
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
Snösol Ammarnäs-Hemavan, vilka sorts skidor? Turskidåkning 6
AnnaLund88 Saltoluokta - Kvikkjokk på skidor Turskidåkning 4
Johan Dewe Skidor för turer bakom knuten? Turskidåkning 7
rickie77 Förslag på skidor till frun som fyller 40 Turskidåkning 7
Valpish Tegsnäs skidor behöver lite hjälp. Turskidåkning 19
k elias Vilka turpjäxor o skidor? Turskidåkning 24
OlliP Ritsem- Vakkottavare på Skidor Turskidåkning 2
seww Tjära skidor - nån som testat detta? Turskidåkning 19
birru Någon som gått Kårsavagge-Unna Allakas på skidor? Turskidåkning 4
-Patric- tusch på skidor Turskidåkning 5
majjen Abisko - Kebnekaise på skidor Turskidåkning 28
såg Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 7
never Någon som testat dessa skidor eller vad tror ni om dom? OAC KAR 147 Turskidåkning 2
Maurits Skidor i november Turskidåkning 4
josia Sulitjelma till Pieskehaure på skidor Turskidåkning 0
Urwaldjaeger Vaxa nya skidor Turskidåkning 17
Knota Jämtlandstriangeln på skidor? Turskidåkning 12
Jansson_ Köpråd: Skidor för ospårad terräng Turskidåkning 19
baffinguarapo Längd på skidor? Turskidåkning 2
JoeSwede Bästa tid för stugtur på skidor Turskidåkning 8
Lina-Arvid Vilka skidor och var? Turskidåkning 6
rimn Skidra eller åka skidor? Turskidåkning 14
dako Erfarenheter av skidor med korta stighudar? Turskidåkning 2
klasback Stighudar på skejt-skidor Turskidåkning 6
jeppe12 Nya Nansen skidor på långfärd. Turskidåkning 1
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
ramsis_iv Hur långa skidor ska man ha? Turskidåkning 9
Helena B Kortvasan - Nybörjare på skidor Turskidåkning 3
fjallpinglan Kungsleden Abisko -Hemavan på skidor Turskidåkning 1
stelar Påsktur på skidor från Katterjokk Turskidåkning 3
mindful Vård av skidor? Turskidåkning 1
joakimrr Hjälp nybörjare hitta skidor Turskidåkning 12
SchäferÅsa Skidor för fjäll och tur Turskidåkning 2
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.