Skidbyxor - sy på egen ficka

Jag är på jakt efter ett par skidbyxor att ha vid utförsåkning och turåkning.

Jag har hittat ett par som jag tycker passar mig väldigt bra, jag får plats m alla kläder under mm. Men, de saknar ficka för förvaring av karta/kompass o näsduk.

Så, vad säger utsidan. Kan jag hitta en sömmerska som kan sy på en bra fick på befintliga byxor? Eller kommer det bli dåligt m passform mm. Vad ska jag tänka på? Jag hade tänkt mig en uanpåliggande bäljficka, byxorna det handlar om är ett par Arcteryx Theta SV, http://www.outnorth.se/arcteryx/mens-theta-sv-bib.php?gclid=CJbPt-SXqLwCFcHDcgodGA8Apw.

Eller behöver jag helt enkelt inte fickor?
 
Vad med en rymlig Napoleonficka i jackan istället? Troligtvis finns det mer utrymme där från början.
Benfickor på byxor må se combat ut, men sitter de fel så blir det alltför trångt på många sätt. De byxor som har rymliga benfickor är i grundsnittet beräknat för innehåll i fickorna oxså.
go tur
 
Vid turåkning

är fickor i byxorna bra när det är för varmt för jacka. Enklast är förstås att välja en byxa som har ficka från början.

Många skal och liknande byxor idag och även den du länkar till har ventilationsblixtlås i sidan vilket är lite knäppt då det ockuperar bästa platsen för en sidobälgficka för karta.

Thure
 
Personligen tycker jag benfickor ska sitta mer fram på benet än centrerat över sidsömmen. Mindre släng där. Det är inget svårt att sticka på ett par bälgfickor. Det är enkelt att täta sömmen också, eftersom det är plana ytor. Men fan vet om jag skulle köpa apdyra byxor och sen sy om dem. För de pengarna ska byxan redan vara perfekt.
 
Ett par skräddarsydda byxor brukar ligga på runt 3-4kkr förresten. Och de flesta kamgarnstyger är bra mkt dyrare än gore-tex så om du har ett skrädderi på din ort som syr upp plagg kanske du kommer billigare undan och får bättre passform.
 
Ah, jag har tänkt! :)

Jag har ju ett mönster för skalbyxor hemma. Kanske jag ändå kan våga mig på att sy på en ficka, om det saknas i längden.

Det viktigaste är trots allt för mig passformen. Och de enda byxorna m riktigt bra passform har inga fickor. Så, även om jag för en gångs skull är beredd att betala typ hur mkt som helst för byxorna så hittar jag ändå inga som är perfekta.
 
Håller inte med

om att ha benficka med innehåll framtill på låren. Den placeringen stör mig en hel del vid skidåkning (telemark) och skridskoåkning med böjda ben på ett sätt som inte sidoplacerad benficka gör.

Några av kamraterna tycker likadant men inte alla.

Thure
 
om att ha benficka med innehåll framtill på låren. Den placeringen stör mig en hel del vid skidåkning (telemark) och skridskoåkning med böjda ben på ett sätt som inte sidoplacerad benficka gör.

Några av kamraterna tycker likadant men inte alla.

Thure

Och mig stör det om de sitter vid sidsömmen. Så vi har helt enkelt olika preferrenser. Inget konstigt med det. Jag åker dock inte skrillor så där kan jag inte uttala mig.
 
Ah, jag har tänkt! :)

Jag har ju ett mönster för skalbyxor hemma. Kanske jag ändå kan våga mig på att sy på en ficka, om det saknas i längden.

Det viktigaste är trots allt för mig passformen. Och de enda byxorna m riktigt bra passform har inga fickor. Så, även om jag för en gångs skull är beredd att betala typ hur mkt som helst för byxorna så hittar jag ändå inga som är perfekta.

Jag instämmer, folk lägger alldelles för lite fokus på passformen vid bedömning av ett plaggs funktion. Och passformen generellt är som med all konfektion, den ska passa en genomsnittlig kropp, som ingen har.
 
Benficka fram hade den Indiska uniformen, utmärkt att åka bil i och köra skrivbord i men inget för in och ut ur fordon, det första som flyttades till sidan. Där det fungerade hyfsat till dess det behövdes mer grejor i den, Musettbagen blev snabbt en vän och ständig följeslagare. Snobbarna som lät skinnskräddarn sy deras råkade ut för väsktjuvar, min enkla och billiga tygväska fick vara i fred trots dyrbart innehåll. Min attityd eller väskans, vet inte.
 
Jag instämmer, folk lägger alldelles för lite fokus på passformen vid bedömning av ett plaggs funktion. Och passformen generellt är som med all konfektion, den ska passa en genomsnittlig kropp, som ingen har.

Det jag mest funderar över angående att sy på bälgficka på lårets framsida är om det skulle förstöra byxornas passform. Vad tror ni om det?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AnnaMiaMaria Skidbyxor till kort och tjock Kläder 4
Henriko Skidbyxor Kläder 5
philipalm Vilka skidbyxor ska jag välja? Kläder 17
Långa skidbyxor? Kläder 5
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.