Skidbyxor

Är ute efter ett par skidbyxor (alpint), så tunna som möjligt. Dock så brukar framförallt nederdelen av benen, på insidan, få ta en hel del stryk så förstärkningar där är nog önskvärt. Sedan bör inte tyget vara så tunt att det går sönder när man ramlar i farter över 10 km/h heller =) Ett pris på inte alltför mycket och helst under 2000 kr är också önskvärt. Kanske låter som en snäv kravspec men jag är öppen för alla förslag.

Henrik
 
Förstärkningar mindre viktiga

Tyvärr så säger mina erfarenheter mig att stålkanterna på mina telisar inte gör stor skillnad på förstärkningar eller prislapp på byxor när de ska till att snitta upp dem. Jag skulle lägga mindre vikt vid märke, material och prisklass utan bara kolla på modellen. Ska du inte på topptur så är det förmodligen inte värt att kosta på dragkedjor som klyver benen eller tryckknappar istället för kardborre. Det enda relevanta kravet, förutom att de sitter bra, är att de är hyfsat vindtäta och inte suger åt sig vatten.

/Tommy
 
Byxor

Edeskär, den gamle T2:an är klok, byxorna går sönder om du kör telisar. Jag kan ev. tipsa om en billig byxa som ungefär uppfyller de krav du har. Nike kränger iväg Gore Tex byxor för 1500 skr. De är ganska tunna, bra ventilation och rätt snygga. Problemet är att de går sönder. Det första paret reklamerade jag för att kanterna kring de "vattentäta" dragkedjorna fransade sig (lite fåfängt kanske). På det andra paret gick sömmen för förstärkningen på insidan av benet väck efter en dags telisåkning. Detta var dock lätt att laga medelst en symaskin. Dit jag vill komma är att 1500 pix för en Gore Tex-bralla är billigt. Sen att Nike verkar ha skitit i sömnadsarbetet är ju korkat, men sy kan man ju göra själv. Släng brallorna efter en säsong och köp nytt. Roligare att skära sönder såna brallor än ett par Arcteryx för 4000. För sönder går de. Tacka vet jag snowboard.

Erik
 
Schoeller Dryskin Soft Shell byxa

Hej du!
Själv är jag sugen på ett par brallor ifrån Tierra som heter Chalten, tillverkade i Schoeller Dryskin för 1999 kr. Jag har ett par Mammutprodukter i Schoeller och är supernöjd. Tyvärr är Mammut så hmmmmmdyra så varför inte satsa på andra märken om jag är nöjd med materialet. Slitstarkt, dock inte vattentätt, men andas bra och torkar snabbt!

/Pottan
 
Schoeller Dryskin

Har själv åkte en del skidor i ett par byxor sydda i Schoeller Dryskin. Jag tyckte iaf att det blev lite för svalt ibland, då det blåste i kombination med fartvinden. Men sen kanske det bör tilläggas att jag är lite frusen av mig. De dagar det blåste mindre var de dock underbara.

Ett annat alternativ är väl ett par byxor i Windstopper, t.ex. haglöfs Rando Ski Pant, dessa kostar väl runt 2000kr. Ok pris, och verkar fylla dina kriterier.

/Martin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AnnaMiaMaria Skidbyxor till kort och tjock Kläder 4
hannulan Skidbyxor - sy på egen ficka Kläder 15
philipalm Vilka skidbyxor ska jag välja? Kläder 17
Långa skidbyxor? Kläder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.