skida svenska fjällkedjan

Har länge haft en dröm om att skida den svenska fjällkedjan. Kanske Kungsleden från Sälen och sen till lands slut norr om abisko. Eller "fritt" ungefär samma sträcka men samtidigt göra toppturer och alpinistturer på vägen och då planera en längre tur. Läst att man ska planera ca 2 mån för att skida kungsleden och vill man som jag kanske avvika o göra toppturer får man väl lägga på en månad så man hinner med 10-20 fina toppar.
Gjort många vinterturer så taggad att göra ett rikitgt äventyr, inte bara en vecka :)

Någon som har tips? Erfarenhet av detta?
Skulle vara kul att göra detta offseason med start i januari tänkte jag. Hur är det med proviantering då? Skida till småbyar? Ta med sig för hela resan? Solljus? Stormar o hård väder såklart men ändå nice :)

Hur mycket av det bästa ser man från kungsleden? vad får man inte missa?

Alla tips o frågor är nyttiga så spotta ut åsikter o tips tack :)

Och är det någon som är sugen på att joina? :)
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
jag ska inte vara negativ och ta ifrån er eran entusiasm men att försöka sig på ett äventyr på det sätt trådskaparen beskriver är, enligt mig, tyvärr helt omöjligt. bara att glömma.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Logestik och dagsljus sätter praktiska begränsningar, mht vädret verkar två månader vara kort tid för att bara skida sträckan. De som klarat vita bandet brukade längre effektiv tid.
Men överbevisa mig gärna.
 
Drömmer om samma... Januari är mörkt i norr, men börjar man söderifrån kan det ju funka med lite mera ljus.

Exakt så jag tänkte, dessutom så hinner man " värma upp" inför de riktiga bergen kommer och förhoppningsvis ätit rätt så man har orken att göra några skyssta toppturer. Det är ju mörkt den årstiden de är sant men bara snön ligger så går de ju utmärkt att skida dygnet runt förutsatt att de är någorlunda molnfritt. IOFS ett krux den perioden det också men ändå. Skulle vara betydligt roligare att göra turen innan STF slår upp portarna, så man får den där känslan.....ni vet...

läste lite i tjejerna som skidade med hundar, de hade skickat proviant till depåer längs vägen. Ett alternativ. Annars blir pulkan tung tung tung.....
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.