Skeva skridskor ?

Svar angående skevhet på Blå.

Det är korrekt att det kan finnas en visst vinkelfel mellan platta och skena. Detta lilla vinkelfel finns från början och inget som uppstår vid åkning. Man kan nog påstå att ögat är väldigt kritiskt. Vi ha just mätt ytterligare en skridsko och där var vinkelfelet lite mer än en halv grad (0,613 grader) men man kan se vinkelfelet med blotta ögat!

Om man då lyckas placera plattan på testskridskon perfekt plant, så innebär det att "höjdskillnaden" mellan höger och vänsterkant på skenan är 0,016mm (16 hundradelar av en millemeter)

Denna skillnad måste man jobba bort vid först bryningen! Nästa gång man bryner skridskorna, måste man sätta dom precis som förra gången, för att inte uppleva detta fel igen. Alltså sätta samma skridsko på samma sida och ha dom identiskt placerade. Höger till höger osv. Om väljer att klämma fast dom i ett "1700:- ställ" så måste skenan sitta exakt lika högt annars blir det också ett vinkelfel.

Totalhöjden på skridskon kan också variera en aning, redan från början, lämnar man in dom för slipning så kan det bli så att dom slipar bort en aning mer på ena skridsko också. Denna, lilla skillnad gör att om man använder aluplattan som nollplan, gör att det blir ett lite vinkelfel. Om dom har en höjdskillnad på 0,5 mm och har 6 cm mellan skenor så blir vinkelfelet ca en halv grad.

Hälsar Ragnar
 
Flera skeva Skyllermarks Blå, uppkommen efter användning

Nu har jag drabbats av samma sak, dvs. en kraftig skevhet på den bakre delen av T-profilen på mina Skyllermarks Blå, värst på "innersidan" (jag kör med något sidojusterade skridskor), uppkommet efter åkning. Detta gör att skenorna lutar rätt rejält när jag spänner fast skridskorna i mitt Almgrens brynställ. Det handlar om ett avstånd på hela 2 mm mellan brynställets platta och T-profilens ytterkant! Resultatet är att jag rimligen inte kan bryna skridskorna längre, eftersom bryningen då bara "tar" på ena delen av skenans skär.
Inga ytterligare som har råkat ut för detta?
Förslag på lösning?
 
Tre år är ju max reklamationstid enl konsumentköplagen, men är tillverkaren mån om sitt rykte kan ett goodwill-byte utsträckas längre än så, särskilt om det är ett vanligt fel på modellen. Jag skulle nog ändå kontakta tillverkaren och höra efter, att rädda skridskorna ser jag ingen rimlig möjlighet till.
 
Förefaller som att materialet i aluprofilen är för klent eller har utmattas med tiden och då inte klarat påfrestningarna kanske mest i samband med frånskjut. Jag vet inte om jag använder häl/bakre delen av foten mer än andra åkare i de lägena. Jag har inte varit särskilt tung vid åkningen, ca. 80 kg plus rejäl skridskoryggsäck, och åker varken riktigt fort eller sakta....
Bilder bifogas!
 

Bilagor

  • IMG_1395.jpg
    IMG_1395.jpg
    22.6 KB · Visningar: 366
  • IMG_1399.jpg
    IMG_1399.jpg
    24 KB · Visningar: 402
Om skenorna fortfarande är raka kanske det skulle funka att använda ett slipställ som klämmer åt om skenorna istf ett som klämmer åt om t-profilen. Zandstra har haft ett dylikt.
 
En spekulation

är att du haft bakre delen av bindningen ganska långt sidoställd och att detta deformerat plattan.

Sitter skenan i så fall mera mot utsidan av din häl än mot insidan? Är detta fallet kanske belastningen på plattan varit olämplig p g a för stora torsionsbrytkrafter.

Om du tittar på ett par ishockey eller bandyrör så ser du hur skenan sitter i förhållande till foten. Sträva efter en liknande placering i första hand, den torde minska risken för att detta upprepas när du ändrat placeringen.

(Eventuellt kan du byta höger mot vänster. )

Thure
 
Faktiskt har jag inte haft den bakre delen av bindningen sidojusterad alls, endast främre delen. Bakre fästpunkten på bindningen är helt centrerad, så hälen har varit mitt över skenan.
Har nu kollat deformeringarna riktigt noga och insett följande:
- På höger skridskos bakre del är profilen rejält nedböjd på utsidan, men även insidan är något nedböjd.
- På vänster skridskos bakre del är profilen rejält nedböjd på insidan, men även utsidan är något nedböjd.
Märkligt!
Man skulle misstänka att jag har något släktskap med den numera framlidne fotbollskonstnären Garrincha...
Hursom helst förefaller mitt exemplar av Skyllermarks Blå vara aldeles för veka för min åkstil, men det finns ju andra som upplevt liknande problem, vilket framgår av inledningen på denna länk.
Konstigt dock att det inte är fler som rapporterat samma sak...

Tack för tipset om att eventuellt skifta höger och vänster skridsko, samt om brynställ som spänner fast skenan. Jag har dock lyckats bryna skridskona hyfsat nu genom att spänna fast dem där fram me och på mitten av skridskorna, mellan bindningens främre och bakre del där det bara sitter en tunnare plastflärp.

Ronny
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
supermaggan Byta till stabila skridskor/pjäxor? Långfärdskridsko 11
Juanderer Skridskor till Finland Långfärdskridsko 11
P1ersson Bryna skridskor - lämna råeggen ? Långfärdskridsko 10
Tetraone Lite äldre skridskor, 70-tal och nyare, vilka var bäst, några man ska undvika? Långfärdskridsko 8
Lortkatt Skridskor till Hanwag-kängor Långfärdskridsko 1
q17 Slipa nya skridskor? Långfärdskridsko 3
insumaster Gamla skridskor Långfärdskridsko 17
ekis Var kan man slipa skridskor i Halmstad eller Göteborg? Långfärdskridsko 7
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
b-lund Skridskor för konvertering mellan NNN BC- och NIS-NNN-bindning Långfärdskridsko 3
pandeon Köpa skridskor bindning pjäxor Långfärdskridsko 1
DoktorGlas Finns intresse för gamla skridskor med trästock? Långfärdskridsko 8
ripjägarn Skridskor genom Padjelanta Långfärdskridsko 0
yps Pjäxor till både skridskor och längdåkning? Långfärdskridsko 4
PieterTheDutchy jobba som skridskor guide Långfärdskridsko 4
Anders.Appelqvist En bra sak med Lundhags skridskor! Långfärdskridsko 5
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
Ditho Uthyrningsställe i Stockholm för lös häl-skridskor? Långfärdskridsko 1
metafish Vilka skridskor för fartåkning? Långfärdskridsko 8
luktafotogen Tips: Just nu fantastiskt fint för skidor eller skridskor längs Kinnekulle. Långfärdskridsko 0
Jörgen Larsson Är skridskor med lös häl att rekommendera? Långfärdskridsko 19
Sarvi Sidojustering av skridskor Långfärdskridsko 3
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
steff87 Var hyra skridskor i malmötrakten? Långfärdskridsko 0
dnordblad Köpa skridskor Långfärdskridsko 5
hannulan Mäta längd på skridskor Långfärdskridsko 11
niking Konvertera skridskor från fast till lös häl? Långfärdskridsko 6
Rikard_L Optimala skridskor som passar storskor? Långfärdskridsko 8
janus82 Duger dessa skridskor? -En nybörjares undran Långfärdskridsko 12
mihaliska Stål i skridskor Långfärdskridsko 8
dunderbjorn Åka skridskor bussen? Långfärdskridsko 2
ingmar molin Kan alla slipa sina skridskor själva ? Långfärdskridsko 10
surpaleijon Skridskor i Västerås?? Långfärdskridsko 8
mangem Kapa skridskor Långfärdskridsko 2
dabac Kvalitet på skridskor Långfärdskridsko 3
oloff Dags för nya skridskor, lös eller fast häl? Långfärdskridsko 2
Emmma köp av skridskor Långfärdskridsko 12
mariah Skridskor i Höga Kusten Långfärdskridsko 2
partyfrasse Vad är det för fel på Pikmakarns skridskor? Långfärdskridsko 10
Lasse Nilsson Skridskor och släde? Långfärdskridsko 13
Mirakelpojken Hjälp mig välja skridskor! Långfärdskridsko 4
sandwichman Hjälp en nybörjare på skridskor!!! Långfärdskridsko 3
Vandrare Slipa skridskor i Uppsala Långfärdskridsko 3
Maua sandstra skridskor? Långfärdskridsko 10
Lavskägge Mått på skridskor? Långfärdskridsko 3
Göte2 Löshäl korta skridskor Långfärdskridsko 9
Åsa J Inställning av skridskor - hjälp! Långfärdskridsko 9
trysse "Livlösa" skridskor Långfärdskridsko 9
zuukit Everest skridskor Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...