Skavsår - compeed eller inte

Jag har fått ett ganska stort skavsår i hålfoten. Ca 1x4 cm. Satte dit ett compeed strax efter att det uppkommit o fortsätta springa. På kvällen var jag klåfingrig o ville sticka hål på blåsan under compeedet o började därför att pilla loss plåstret, vilket fick till följd att blåsan gick sönder ganska rejält.

Jag har lyckats pilla loss hela plåstret (det satt verkligen fast i den där halvdöda huden, inte särskilt kul) o spolat av såret m sprit samt satt dit ett vanligt plåster för att absorbera lite sprit o hålla det rent längre.

Men, är det bäst att sätta dit ett nytt compeed ovanpå de gamla blåsorna o numera även öppna såren. Eller ska jag använda vanligt plåster istället, eller ingenting alls kanske.

När du väl fått såret så bör du ha det någorlunda luftigt tills det bildas en sårskorpa. Om du därefter vill kunna använda skon igen så är det nog smartast om du använder skumplast och klipper ur ett hål där själva såret är och sen tejpar fast den. Då får såret någorlunda luftigt läka ifred utan risk att du drar loss sårskorpan om du vill ta bort tejpen.

Metoden nämnd ovan är inte på nåt sett någon allmän generell lösning på det hela utan bara mina fem öre.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Livbåtsförband är sättet att lösa förflyttningsdelen, annars läker skinnsår bäst i öppna luften och obelastade, oftast.

Satte dit ett compeed strax efter att det uppkommit [...]

Det bästa tipset jag någonsin fått angående skavsår är att aldrig använda compeed, utan att istället dra på ett lager med bred kirurgtejp eller såndär "träningstejp" man kan använda istället för gasbinda. Fick höra tipset från en riksgränsenstationerad läkare, vilket man väl ändå måste anse vara något av en expert på skavsår. När du vill få bort tejpen för att låta såret torka under natten går det lätt och smidigt att göra om du bara blöter upp tejpen ordentligt först! Dessutom behöver tejpen inte friktionsvärmas på och sedan vila i 10 minuter innan den sitter ordentligt, vilket är min erfarenhet är att compeed behöver. Det här hjälper dig förvisso inte just nu, men det kan vara värt att testa nästa gång!

Jag är ganska van vid att få skavsår o brukar tejpa fötterna rejält m vanlig skavsårstejp eller sån där sporttejp. Funkar fint o är lätt att få bort. Nu fanns det inte så mkt att välja mellan utan det var compeed eller inget alls. Och där är jag rätt säker på att compeed var bättre än ingenting.

Det är ju inget sår i egentlig mening o därmed ingen sårskorpa. Det är bara några kvadratcentimeter lös hud, med ett hål i som är ca 1 cm. Jag är mest rädd för infektioner o jox som skulle kunna uppstå där. Att skydda mot infektioner o samtidigt låta det läka luftigt är ju rätt svårt.

Svårt att ge

ett generellt råd. Skall du använda samma skor och i samma aktivtet som gav skadan? Personligen så fungerar sporttape eller Leukoplast bättre på mina fötter än Compeed då de tål nötning i större utsträckning. Fördelen med Compeed har jag uppfattat som att det lindrar smärta rätt bra.

Thure

De skorna undviker jag nog ett par dagar.

Behöver jag skydda hålet i blåsan mot smuts för att undvika infektioner, eller spelar det inte så stor roll? Jag vill helst inte sätta nåt klistrigt på blåsan eftersom det var det som orskade problemet från början (jag försökte pilla loss det vilket gjorde att hela blåsan följa med istället).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips