Skåningar till Geocaching

Skåningar och Geocaching

Hej,
Vi har blivit bitna av Geocaching (www.geocaching.com) - ett rolig och spännande sätt att komma ut i naturen på.

Men finns det inte fler skåningar som vill deltaga? Vi har snart besökt alla caches inom en radie på 10 mil. Der âr ju inte någon sport att hitte sina egna caches ;-)

Sanne och Mats från Malmö
[Ändrat av sannelin 2001-10-20 kl 15:05]
 
Verkar klent

Nä, det verkar inte vara speciellt mycket häromkring. Jag är skåning i förskingringen (strax norr om gränsen), men här verkar den närmaste vara i Växjö, så det är nog en tiomilaradie man får sikta in sig på. Jag ska stuva undan en i närheten av mitt föräldrahem, så får ni åtminstone en till i nordvästra Skåne!

Anders
 
Tackar

Kul att du vil lägga ut ännu en skånsk cache. Vi vill leta upp den när den kommer, och själv lägge ut ännu en - även om den säkert kommer närmere Malmö.

Har du kollat "Walk on line" och "Dead village", båda nordskånska caches. Och "On the edge" är verkligen värd ett besök, även om den är längre söderut.

Sanne och Mats
 
Det är skoj!

Hej på er.

Nä, vi (jag och Emily) har faktiskt letat upp vår första idag. Jag skaffade en eTrex Vista i samband med jobb i USA för några veckor sedan, så det har inte hunnit bli så mycket ännu.
Vi bor i Lagan, strax norr om Ljungby, så det är ca 80 km till mina föräldrar i Åsljunga, strax norr om Örkelljunga. Men där finns det mycket fin natur att traska runt i, så det finns gott om möjligheter.
Jag tänkte försöka ta några caches när vi ändå är i Skåne, så då får jag väl se hur de är.
Jag har sysslat med orientering sedan 1972, vilket ju egentligen är samma sak, fast helt annorlunda (!).
Jag har en orienterande kusin som bor strax utanför Malmö. Jag ska kanske avlägga ett beskök hos honom. Med vår samlade rutin från orienteringsarrangemang (allt från små träningar till 5-dagars), fixar vi ju lätt 20 st runt Malmö.

Leta gärna upp min, om ni är i Småland!

Anders
 
Jag kollade "On the edge" på kartan.
Åsen är verkligen fin där, så jag kan tänka mig att utsikten kan vara väl värd ett besök.
Någonstans i Nackarpsdalen kunde ju också vara fint. Där finns massor med tuff terräng. När Skåne arrangerade 5-dagars 1974 gick andra etappen runt dalen. En del deltagare trodde att det var ett skämt av något slag...

Anders
 
Orientering och GPS

Jag undrar om det inte finns någon sorts orienteringsgren med GPS om 5 år ;-)!?

Vi är nu mera till lugna promenader, men det går ju också fint ihop med Geocaching.

Sanne och Mats
 
Nya regler

Än så länge är det inga problem, för när de nuvarande tävlingsreglerna skrevs, var de som formulerade dem smarta nog att specificera vad som är uttryckligen tillåtet. Allt annat är uttryckligen förbjudet. Vanlig kompass, av arrangören tillhandahållen karta samt klocka är det som får medföras.
Men det ska ju arrangeras tävlingar också. Tänk själv möjligheten att skanna in en karta, lägga in den i Ozi, sätta waypoints på alla kontrollerna och tanka ner detta till GPS:n.
Sen har man ju ett utmärkt hjälpmedel till att komma nära kontrollpunkterna.
Dessutom kan man ju tänka sig GPS som ett hjälpmedel när kartorna ska rekognosceras. Avstånd till diverse föremål, exempelvis. Den relativa noggrannheten är ju i regel bättre än den absoluta.
Blir klart besvärligt i tät skog, men vi får väl uppfinna en antenn som sitter på en ballong, eller nåt...

Om ni åker lite norrut kan ni ju leta upp GC231E. Dessutom har jag kollat upp platser för två till, som kommer att bli lite jobbigare att gå till.
Kolla geocachingsidan, så ser ni när de kommer på plats.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
Swedak wgs84 till csv Navigering 30
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
The Crow Vad används en clinometer till? Navigering 25
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14
andy69 GPS till Hund...? Navigering 1
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
vm368879 Displayskydd till Oregon pekskärm / GPSMAP 64s Navigering 2
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
UnderEnTarp Kartmapp till Terrängkartan/Gröna Kartan! Navigering 16
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
Jorden runt Bluetooth GPS till dator Navigering 6
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
Grönt är skönt Göra .jnx av geotaggad tiff till hackad Garmin Navigering 0
niklaz Någon som har GPS-spår för Kungsleden? (till STF) Navigering 18
Brus-Nilsson Bättre baskarta till Garmi Montana Navigering 1
freij.j mest detaljerad gratiskarta till android ? Navigering 11
Unnah Byta till ett nytt Garmin Navigering 77
Davva2 Karta över Estland till Garmin Navigering 11
xidor RT90 doc till Garmin Astro Navigering 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.