Skalplagg/Regnställ

Till och med tillverkarna av skalplagg har förstått att andningsförmågan är klart begränsad. Många modeller har ventilationsdragkedjor under armarna. Jag rekommenderar att du köper ett plagg med den finessen eftersom det hjälper mycket.

Ja!

Jag slår ett slag för Ponchon, tycker det ventilerar mycket bättre. Och har man en stor som även går över ryggsäcken så slipper man vatten som rinner mellan rygg och säck.

Efter många år med texmex-jackor av olika fabrikat är jag åter där jag började, med poncho. Inhandlade en dylik från Exped förra året och är mycket nöjd
-Lätt att ta på
-Lätt att ta av
-Suverän ventilation
-väger nästan inget

Med ett par byxholkar till så är man skyddad från regn men har suverän ventilation

Nackdelen jag ser är att det fladdrar om det blåser riktigt rejält

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips