Skall det vara så här? Känns fel.. Tahe Reval Midi PE e3

Hej
Letar kajak till mig och min fru. Ekonomin begränsar då jag helst vill ha glasfiberkajak men siktar in nu på 3 lagers plast.

Vet att XXL inte är det mest optimala att köpa kajak hos men var där i ett annat ärende och stannade till vid kajakerna.
Såg en Tahe Rival Midi PE 3 som jag har hört om är en ok plast kajak. Fick ett bra pris för två kajaker men är tveksamt till om det är nåt fel på den som var framme. Har paddlat en del men är inte alls nördig och insatt så. Så nu har jag lite huvudbry..

På kajaken där det ofta finns ett litet fack framför sittbrunnen för mindre saker som telefon mm så var det bara en rund upphöjning utan hål och gummilock. Fanns heller inget fack under när man tittade i kajaken. Så det såg ut som den inte var klar eller att man missat att göra det?

Säljaren visste inte varför det var så.. (XXL..) Kan det vara till för en kompass eller någon avställningsplats? Eller är det bara fel..

Sedan så har jag läst i en recension att den kan upplevas trång för en som är över 185. Jag är 187 och blir då tveksam.
Kolla gärna bilden och berätta om ni vet varför. Har letat på nätet och hittar ingen som ser likadan ut och varför det ser ut så.

Tack på förhand.

Tahe Reval Midi PE 3 - kopia.PNG
Kolla gärna bilden och berätta om ni vet varför. Har letat på nätet och hittar ingen som ser likadan ut och varför det ser ut så.
 
Ser ser ut som en billigare version av den kajaken. Luckor kostar pengar, både i arbete och material, så de har sparat in på den här. Så du kan inte jämför priset rakt av med de som har 4 luckor istället för 3.
Uttag för kompass har du precis framför den främre luckan.

Och jag skulle inte köpa en kajak som jag inte suttit i, helst på vatten men i alla fall på land. Och en PE kajak är inga problem att sitta i på golvet i affären, om man vill vara extra försiktig så lånar man ett liggunderlag från avdelningen bredvid och lägger under.
 
Tror också det är en och samma kajakmall som används för kajakmodeller både med och utan hål/lucka mellan knäna och din modell är utan. För kajaker med så borrar man hål och fäster lucka med påse. Kanske ett GDSfix om du är händig och vill ha luckan där.
Ang kompass så kan man även fästa kompass med gummiband istället för att skriva fast den, t ex denna:

Jag hade inte heller köpt en kajak jag inte provsuttit och helst även provpaddlat.

/Patrik
 
För min del så tycker jag att en sån förvaringsmöjlighet är umbärlig. Stor risk för läckage och bara mkt små pryttlar typ en chokladbit får plats.

Thure
 
Tack för svar.. Jo jag skulle nog provsitta den i butiken. Misstänkte som ni sa att det kunde vara så att man sparar in på en lucka.. Det är bara så fruktansvärt fult och ser verkligen ut som det är något som är missat. Håller med om att de flesta luckor som är framför sittbrunnen är i minsta laget.
 
Jag köpte en Reval Midi PE på XXL förra året. Rea (vilket dom hade flera gånger under sommaren) och priset var då 7999:- (ord pris angavs till 10999 tror jag). Ser dock inte riktigt likadan ut, bl.a. finns inte den runda ”saken” framför sittbrunnen. Gissar att det är en uppdaterad variant och som skrivs här ovan så är det förmodligen förberedelse för fikalucka i en annan (?) modell. Köpte den för att ha som extrakajak men har paddlat den en del och jag tycker det är en helt OK kajak som jag inte kan klaga på för det priset. Bra kurshållning med skädda och har inte haft behov av att använda rodret. Jag är ca 188, 46 i skor och lagom fet.. men tycker inte att den är trång.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MattiasThorin Kajak skall köpas, behov av hjälp! Paddling allmänt 100
Togt Skall köpa en kanot och söker tips. Paddling allmänt 11
kenzo00 Skall köpa havskajak Paddling allmänt 0
Majsan43 Skall en 7-åring kapell i kajak Paddling allmänt 3
Lotta Svantesson Någon som har nåt bra svar på vad jag skall rätta till Paddling allmänt 0
knatte Någon som skall beställa på Eastpoole? Paddling allmänt 0
Kalle E Vad skall jag med en ny paddel till? Paddling allmänt 15
salgo60 Webservice hur lång paddel man skall ha Paddling allmänt 3
Kajakob Utrustning till point65 XP, vad skall man tänka på? Paddling allmänt 12
tstevg Skall man verkligen Behöva köpa kartor & Sjökort Paddling allmänt 12
michaelolsson Vad skall jag skaffa för kajak. Paddling allmänt 7
ronnestam Vi skall ut och paddla kanadensar och vill ha tips. Paddling allmänt 6
Strmbrg När man skall dra upp båten på en brygga: Paddling allmänt 2
klabbe Vilken kajak skall jag välja Paddling allmänt 4
ssvoh Var skall man hyra kajak? Paddling allmänt 2
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
elgen88 Hyra kanadensare och vara ute över en helg Paddling allmänt 0
nikckesjo Hur tjock kan vara i en VKV Kåre? Paddling allmänt 2
jazzmatsa hur deformerad kan en prijonkajak vara utan att tappa minnet Paddling allmänt 6
frankobolo Hur rädd behöver jag vara om min kolfiberkajak? Paddling allmänt 7
umevargen Kan det vara möjligt... Paddling allmänt 11
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
Mike C Uthyrning för helg tur till Lurö skärgård så här års? Paddling allmänt 3
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
kanis Så här kan det gå Paddling allmänt 14
petski Inte så kul för en paddlare Paddling allmänt 1
calypso63 Varför är det så populärt på nya kajaker? Paddling allmänt 17
bajdarka Så var det detta med torrdräkt igen! Paddling allmänt 4
Kalle E Förbättra din roder - så här gör du Paddling allmänt 4
Vad är det som gör att paddling är så speciellt..? Paddling allmänt 25
Elwood Tack så mycket för hjälpen! Paddling allmänt 0
jenie Så här gör jag Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.