Skalkängor, Vår, Sommar o höst

Har senaste året använt mig av ett par HanWag Banks, inget större fel på dom.

Det som irriterar mig en del är 2 saker, dels så torkar dom väldigt långsamt om dom råkar bli blöta invändigt....
Sen å börjar membranet att ge sig så smått.


Så nu får det bli ett par kalkängor istället....

Men nu till frågan, Vilka??

Dom ska användas främst till dagsturer i skogsmark under vår, sommar o höst, men även i stadsmiljö på vintern.

Dom jag kollat mest på är följande: Scout, Park, Ranger och Syncro.
Vill ju inte åka på ett par som e för varma för sommarturerna.
Vid kallare väderlek så har jag ett par thinsulatefodrade som jag använder istället.

Sen så undrar jag vilken iläggssula jag bör satsa på??
 
först och främst: bäst hjälp får du i en affär. där kan du pröva de olika modellerna.

jag är en lundhagsförespråkare, har ett par syncro high och upplever dem inte som varma.
du skall ha dubbla strumpor året om. tunna (ull eller cool-max) samt tjockare absorberande strumpor (ull) utanpå. dessa måste bytas regelbundet.
pröva i butik med tippa strumpor, då fötterna under tur kommer svälla, då skall du ändå ha mån och inte känna kängan med tårna.

skulle du upptäcka att dina lundhags är lite för trånga kan du skicka dem till Järpen och då dem utbankade.

klassiska lundhagskängan har sladdrigt skaft, vill du ha mer stöd ta en med neoprenfoder i skämtet. (ex syncro eller proffesional).

jag rekommenderar starkt ett högt skaft!

det finns även en normal och en bred läst, prova!

iläggssulan får du bäst om du formgjuter den från din fot.
 
Jag vill slå ett slag för Jörnkängan m/96. Bred läst och inga krusiduller. En (1) söm som fäster skaftet i gummidelen. Trevlig halvmjuk sula med mycket bra grepp.
 
Mera Lundhags tips...

Jag har använt Proffessional High under en del vandringar och år...men nu lagt dom på hyllan till fördel för lättare kängor!!

Nackdelen är att den blir Varm och tung på sommar(juli-aug) i fjällen...det höga vaderade skaftet isolerar bra...vilket innebär att kängan drar åt sig fukten från benet och blir ännu tyngre.

Annars är det en bra känga(förutom mitt söndagsex :/ )!

Men rekomenderar att du tar en känga med kortare skaft, helt enkel för att du får bättre ventilation och mindre vikt..vilket ger en bekvämare vandring!

Sulor...jag använder en "ortopedisk" sula..typ superfeet eller sole.
Om du ska ha en sådan, prova den i samband med att du köper kängan!
Det är värt varenda spänn :)!!

//A
 
För den användning du nämner skulle jag definitivt titta på Park, ett par tunga Lundhags i stad funkar sådär.

viktigast borde vara att de funkar för de mest krävande situationer, dåligt att kompromissa. Mina synco funkar bra i stan, speciellt i slask. även om jag inte vill slita på dem eller brära dem till finbyxor.
 
De lättare Park och Scout passar både på fjället och på stan, exempelvis har Scout modellen har använts på fjället de senaste 20 åren.

Att gå med onödigt tunga och klumpiga kängor på stan blir bara tröttsamt i längden. Jag använder mina Alaska uteslutande på fjället, på stan och kortare turer använder jag ett par lätta Salomon för bekvämlighetens skull.

Prova kängorna om du har möjlighet, det är enda sättet att avgöra vad som passar dig bäst, många återförsäljare låter dig ta hem kängorna så du kan prova dem inomhus under 2-3 dagar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Syntetiska skalkängor Kläder 3
Tarmkatt Bra en-lagers/Skalkängor som enbart är av läder utöver sulan. Kläder 44
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Görane Syntetiska skalkängor. Kläder 8
elinjani Stumpval/storlek för skalkängor? Kläder 9
Gråbuse Alternativ till skalkängor - är de alla så hårda? Förträngningar i nerver? Kläder 26
Aleks_T nya lundhags skalkängor, vad tänka på? Kläder 42
joanna Skalkängor i högalpin terräng? Kläder 5
Dviborg Stabilitet i skalkängor Kläder 10
EvaR Skalkängor, enbart Lundhags? Kläder 5
Kristerus Täta skalkängor Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
tooomas Vandringsjacka för sommar-sensommar-höst Kläder 32
SLMT Perfekta jackan för vår, höst och sommar Kläder 7
jerklaren Keb i sommar Kläder 7
elm000 Tips på vandringsskor vår/sommar Kläder 6
hundhår Kängor/skor till vår och sommar, tips? Kläder 12
Timbo Dilemma ang. kombnerad vinter/sommar känga! Kläder 14
Bo L Tips på friluftskläder, vår sommar Kläder 8
hakpet Skaljacka för både vinter och sommar Kläder 4
jag behöver en vår sommar jacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
highlandpark Alternativ för dagsvandring höst/vinter Kläder 24
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
snowdog Vår höst jacka Kläder 1
sooman Kajakkläder: Höst/tidig vår Kläder 0
museo12 Kläder för vandring i skånsk höst och vinter (nybörjare) Kläder 4
JohnS Vinter-/höst-jacka för Skåne Kläder 8
piaea Regnjacka för höst/vår och sommarvandring Kläder 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...