Skaljackor?

Jag är less på att frysa på busshållplatsen i min tunna McKinley. Less på att svettas på bussen/tunnelbanan i min tjocka fjäderstinna Boomerangjacka som minuterna innan värmde så gott på den kalla busshållplatsen.

Om jag går en timme i McKinley jackan så är jag sjöblöt från insidan. Samma sak efter en halvtimmes cykling.

Tänker mig att en avancerad skaljacka samt en fleecetröja skall göra det hela lättare för mig. Skaljackan skall vara tillräckligt tunn för att klara en varm vårdag och tillräckligt tät för att klara en regnig och blåsig höstdag. Samt OK att bära en vinterdag i snö med plats för underställ och fleece under.

Jag har studerat marknaden för skaljackor sista veckan. Tror mig behöva en för vardagssbruk! Alla dess jackor med finesser för skidbacken behöver jag inte. (stor luva, Recco, plats för liftkort i ärmen etc)
Naturkompaniets hemsida marknadsför jackor i prisklasserna 1500-10000 kr. Märken som lockar är Tierra, Arcteryx, Patagonia, Marmot och Haglöfs. Fjällrävens design lockar inte.
Men det är svårt att hitta jämförelsepunkter med McKinley, Didrikssons och Helly Hansen då de anför helt olika begrepp och namn på sina membrantekniker! Gore Tex har gjort sig ett starkt och trovärdigt namn, men det är svårt att som vanlig konsument bedöma om andra membrantekniker är lika bra.

Någon som har en åsikt om skaljackor, membrantekniker mm??
 
jag tror tyvärr inte att skaljackan kommer att lösa så mycket av dina problem...

lager-på-lager principen bygger på att du anpassar klädseln hela tiden. Om du ska vara varm i din skaljacka på den kalla busshållplatsen måste du ha ett isolerande lager under. Ska du sedan inte svettas på bussen måste du ta av jackan, för att ta av din isolerande tröja...
Minst lika komplicerat som att ta av Boomerangjackan när du gått på bussen...

Blir du sjöblöt inifrån i någon annan tunn jacka kommer du garanterat bli det i en goretexjacka...
Om du inte ska bli blöt inifrån i en goretexjacka får du inte vara så varmt klädd att du svettas nämnvärt...

Min favoritjacka för vardagsbruk vår-sommar-höst är en eta-proof jacka, dvs tätvävd bomull. Står emot regn tilräckligt länge för att det inte ska vara nåra problem i min vardag, och andas ändå väldigt mycket bättre än alla membranplagg... tyvärr är bomull inte speciellt slitstarkt...
på vintern har jag en vanlig dunjacka som jag öppnar/ tar av så fort jag får chansen... och försöker cykla lugnt så jag slipper svettas.

Min skaljacka har mest hängt i garderoben dom senaste åren.. det händer att den får följa med till fjällen emellan åt... när det regnar och blåser är den i sitt rätta element.. men då är det snarare vattentätheten och den fina huvan, än "andasfunktionen" jag vill åt...

jag menar bara, förvänta dig inga mirakel från skaljackan.. .det handlar om att hela tiden anpassa klädseln, gärna strax innan du svettas/fryser. Att anpassa vantar/mössa hjälper också mycket. en hel del värme som lämnar kroppen vid huvud och handleder...
 
Nähä...

Tack Christer för ett insiktsfullt svar.
Jag hade hoppats på ett helt annat svar men uppskattar din ärlighet.

Jag hade hoppats på att det fanns en universaljacka som släppte ut all svett, behöll all värme etc. Men, nähä.

Skall kolla eta-proof.
 
Det finns ju faktiskt en räddning om du absolut vill ha en skaljacka, tycker att de har fördelar när det är risk för regn. Du kan ju köpa en jacka som har rejält med ventilation under armar och eventuellt på fronten.

Jag har själv en Klättermusen bomullsanorak och den är helt super på vintern. Nackdel är att den blir tung, blöt och styv om det kommer snöblandat och/eller man lyckas svettas också. Det finns ingen jacka som är bra på allt tycker jag men vintertid tycker jag inte att skal på överkroppen behövs. Min mobil blir alltid väldigt fuktig när jag har den i innerfickan på min Tierra GTex när jag åker slalom Har dåliga ventilationsöppningar på den jackan.
 
Det finns ju faktiskt en räddning om du absolut vill ha en skaljacka, tycker att de har fördelar när det är risk för regn. Du kan ju köpa en jacka som har rejält med ventilation under armar och eventuellt på fronten.

Jag har själv en Klättermusen bomullsanorak och den är helt super på vintern. Nackdel är att den blir tung, blöt och styv om det kommer snöblandat och/eller man lyckas svettas också. Det finns ingen jacka som är bra på allt tycker jag men vintertid tycker jag inte att skal på överkroppen behövs. Min mobil blir alltid väldigt fuktig när jag har den i innerfickan på min Tierra GTex när jag åker slalom Har dåliga ventilationsöppningar på den jackan.

Problemet med ventilationsöppningar är ju att jackan inte längre kan anses vindtät när dom är öppna och därför funkar det inte i dåligt väder eller i hög hastighet, själva poängen med ett vindtätt skal är ju att stänga vinden ute. :)

Särskilt utför skulle jag inte öppna ventilationshål, inte bara för vind och fartvind men pga all snö som kommer in och blöter ner en.. Och då blir iaf jag lätt nerkyld.

Men egentligen är vi nog överens, softshell/bomull på vintern är guld, så länge det inte är sjöblött länge. :)

Jag uppskattar mina softshelljackor mycket!
 
Syntet

Finns ju ett stort antal skaljackor utan tex-material. Jag hade en Lundhags Traverse pro som jag tycker var lite tråkigt i färgen

9845_f0f9d44dffb95eef60a56025e268d10c.jpg


Finns inte längre men är ersatt av Lundhags Akhe
http://www.outnet.se/20.0.0.1/11616/cache/11616_176b96ffc928584e65cc762648dd40c2.jpg

Lika tråkig den i färgen

Så jag funderar nu på en Klättermusen Bilskirner för drygt 5 lax (för dyrt egentligen)

bilskirner_citronell.jpg


Alla dessa saknar membran, dock har ju Ahken lite membran på axlarna så den klarar sig lite längre...

Ur andningssynpunkt så är dom förståss överlägsna alla tex-kläder, dessutom upplevde jag att min Traverse Pro-jacka kändes varmare än min motsvarande gore-tex-jacka (vet inte varför).

Dock behöver man ibland en gore-texjacka så jag har också slagit till med en sån här - Milo Otay från nortstar för bara 1600 (vi får väl se hur gelanots funkar som tex-material men det har bra stats och tillverkas av ett Toyota-ägt dotterbolag, vilket för en kvalitetsutbildad kille som mig låter bra då Toyota ofta var exemplet i all kvalitetsundervisning).

1306149332_2344.jpg


Obs jag har inte fått Otay-jackan än så vill du ha kort leveranstid får du söka nån annanstans.
 
Det finns ju faktiskt en räddning om du absolut vill ha en skaljacka, tycker att de har fördelar när det är risk för regn. Du kan ju köpa en jacka som har rejält med ventilation under armar och eventuellt på fronten.
klipp...

Det håller jag med om. Som regnjacka fyller den sin plats. Men det gör väl inget, man kan väl aldrig få för många jackor? Köpte en till igår... så nu har jag 7... =) skulle kanske klara mig på 5 egentligen...

Smogz, kan inte hitta Milo-jackan på northstarts hemsida..?
 
Skyll inte på kläderna

Reglera rätt låter många glada tillrop men så enkelt är inte det. Stå stilla kräver inte bara isolerlager utan även varmare mössa och handskar.
Aktiviteter eller sitta stilla inomhus kräver motsvarande avklädning och luftning.
Klassiska material som bomull/polyester med lite silicon på fungerar utmärkt. Blir det än blötare överväg vaxad bomull.
Givetvis finns det GTX plagg med dragkedjor under armarna och ventilation hit och dit, men frågan är om du kommer att gilla dem om 3 år? Skrikfärger må vara praktiskt i backen men hur ser det ut på i stan?
Ytterplagg är inte enkelt och skal är inte lösning på alla klädsituationer.
De flesta jackor är för tätsittande och för korta samt i för skrikiga färger. Fundera på hur folkdräkter ser ut där man är ute i ett klimat likt vårt. Det finns en tanke där som är svår att hitta i friluftsboden.
 
Slutat med GT

Hej!
Jag är nu inne på min tredje goretex-jacka. Det är en arcteryx som har allt det tekniska man kan förvänta sig - perfekt passform, dragkedjor på rätt ställen och öppningsbara armhålor mm. Det skall inte kunna bli mycket bättre än så här...

Är jag nöjd?
Nej!
Blir det någon jacka nr 4?
Nej!
Varför?

Goretexjackan ventilerar inte ut fukt i den grad jag kräver. Jag cyklar mycket till jobbet och även långfärd och brukade bli blöt inifrån. Jag bestämde mig därför att gå tillbaka till utgångspunkten, dvs. impregnerad bomullsjacka. Det finns ett antal olika på marknaden och för mig blev det en begagnad klättermusen Einride som jag hittade på blocket. Jackan ventilerar bra mycket bättre än någon av mina goretex-jackor någonsin gjort och den håller ute vinden och regn till en viss utsträckning. Skall jag vara ute länge tar jag med en tunn norröna bithihorn regnjacka som blir väldigt liten när den är ihopknölad. Med rätt antal lager under brukar jag kunna hålla mig torr.

Goretex-jackan använder jag mest när jag promenerar i sakta mak, dvs. när jag går på stan. Skall mer ansträngande aktiviteter än så utföras tar jag bomullsjackan.

Förutom att goretex inte erbjuder den funktion jag eftersträvar är det dessutom en miljöbov iom de svårnedbrytbara fluorföreningar som materialet lämnar efter sig. Läs mer i dessa trådar.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=56842&highlight=fluor
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=36076&highlight=fluor
 
Jag är less på att frysa på busshållplatsen i min tunna McKinley. Less på att svettas på bussen/tunnelbanan i min tjocka fjäderstinna Boomerangjacka som minuterna innan värmde så gott på den kalla busshållplatsen.

Om jag går en timme i McKinley jackan så är jag sjöblöt från insidan. Samma sak efter en halvtimmes cykling.

Tänker mig att en avancerad skaljacka samt en fleecetröja skall göra det hela lättare för mig.

Hej!

Jag är själv väldigt varmblodig av mig, så jag får också spader när jag i vinterkläder hoppar på bussen och det är 27 plusgrader och 90% luftfuktighet inne. Och runtomkring sitter folk i dunjackor och mössor!?

Din idé om att ha en tunn skaljacka och en fleecetröja är bra. Men var också beredd på att ta av och på kläderna ofta, allt efter skiftande förutsättningar. Köp en jacka och tröja med hellånga dragkedjor, så blir det lättare att ta av och på samt att ventilera.

Gå eller cykla i bara skaljackan. Du kommer kanske frysa lite till en början men du blir snabbt varm igen bara du rör på dig. Och när du stannar en längre stund så tar du på dig fleecen igen innan du börjar frysa.

En annan lösning är att konvertera till reptil. Inte så lätt kanske, men du kommer ju trivas i de flesta temperaturer. Låt vara att man blir lite slö i kyla, men det är man ändå såhär i vintermörkret.

häpp / Filiokus
 
Endo...

Jag själv är såld på Haglöfs. Vann en tävling och har varit testpilot för deras Endo-jacka de senaste månaderna. Jag är helnöjd. Den är väldigt basic med bara en ficka på bröstet, men fyller samma funktion som vilken skaljacka som helst, fast bättre än de jag tidigare haft. Den är väldigt vattentät, vindtålig och andas något enormt! Dessutom är den väldigt snygg, bra i passformen och LÄTT.

Rekommenderas starkt!

http://www.haglofs.com/sv-se/produkter/klader/lager/skallager/herr/endo_jacket-fw-sv-se.aspx

http://www.iloveoutdoor.se/artiklar...gers-skaljacka-med-enastaende-andningsformaga
 
Det håller jag med om. Som regnjacka fyller den sin plats. Men det gör väl inget, man kan väl aldrig få för många jackor? Köpte en till igår... så nu har jag 7... =) skulle kanske klara mig på 5 egentligen...

Smogz, kan inte hitta Milo-jackan på northstarts hemsida..?

Nä - du får mejla dom. Milo är tydligen inte så pålitliga när det gäller snabba leveranser så dom vill inte ha deras grejer uppe utan man får ta det mejlvägen.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.