Skaljacka - vilket material?

Letar en skaljacka i 2.000 kr-klassen. Vindtålig, gärna regnmotståndig. Men svårt utan kunskap om materialen...
Väljer mellan Helly Hansens "Anderdal Parka" (Helly Tech), The North Face´s "Talkeetha Acclimate" (HyVent) och Fjällrävens "Sulitelma" ur Polarkollektionen (High Pro-Tech?).
Tacksam för hjälp med synpunkter på materialen.

Prisvärd skaljacka

Hej. Har själv varit på jakt efter en jacka som lämpar sig för såväl vandring och skidåkning, som ska: Vara hyggligt vattentät, andas, vindtät och prisvärd. Letade oxo efter en modell med löstagbar innertröja i fleece e.d. Jag har hittat en som jag tycker verkar både vettig och, framför allt, mycket, mycket prisvärd.
Jackan finns (fanns) hos Intersport (alla butiker).
Jackan tillverkas av FiveSeasons. Modellen heter "Travis". Egenskaper: Yttermaterialet är i 100 % nylon, innermaterialet i 100 % polyester (typ nätundertröja).
Enligt tillverkaren så är jackans egenskaper: "Outstanding waterproofness", "Perfect windproofnes", "Durable waterproofnes", "Unique waterrepellency" samt "Breathable". Innertröja i utmärkt fleecematerial. Fästs med dragkedjor + tre tryckknappar i nacke + ärmar.

Enligt Intersport så finns det ingen på marknaden jämförbar jacka till detta pris - EXTRAPRIS 900:- !!!! Normalpris 1.200:-. Hittar närmast jämförbara i prisklassen ca 2.000:- (utan fleecetröja).

Min egna bedömning: En mycket prisvärd jacka! Saknar kardborrlåsning på bröstfickor, men det kan man ju komplettera med själv. Bra med fickor, rymlig med bra rörelsemån, dragsko i luva (avtagbar), midja och nedtill. Har testat den i mkt kraftigt regn under ca 60 min, och då höll den vad den utlovade.
Vissa detaljer kunde vara bättre, men vad kan man begära för 900 pix? Lycka till med letandet. xter

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Material

Det är helt klart en materialdjungel.

Det material som de flesta brukar jämföra sig med är de olika material som Gore producerar (Gore-Tex [2 och 3 lagers),XCR, Windstopper etc). Dessa är väl de som funkar som referens för andra material tillverkare.

Jackor med dessa material brukar ligga från 2500 uppåt (grovt uppskattat och ordinarie pris). I prisklassen lägre försöker klädtillverkarna att marknadsföra sina egna material (membran eller coatingar). Då kan materialet hette saker som HellyTech, HyVent, High ProTech. Inte sällan är detta samma material från en menbrantillverkare som sedan klädtillverkaren sätter sitt eget namn på.

Mao jag tror inte att materialet spelar en avgörande roll bland de jackor du beskriver. Låt istället passform och snygghet avgöra. Spana in sömavslut (lösa trådar), dragkedjor etc och försök skapa dig en uppfattning om vad som verkar bäst.

Kolla också om någon av jackorna kommer i dammodell (North Face har satsat mycket på damkollektioner) för detta gör att jackan kommer att passa bättre.

Sedan är det defintivt värt att spana in extrapriser från ex e-butiker. Såg också att Naturkompaniet (Odengatan) hade rea nu i helgen.

David - Utsidan

ventile

Ett förslag på lämpligt material är kanske ventile. "ger dig totalt skydd mot vindavkylning samtidigt som jackan klarar 3-4 timmars hårt regn. " enligt klättermusens hemsida
Fördelarna är att det "andas" mycket bättre än Gore-Tex, Cutan och motsvarande laminat, prasslar mindre och är skönare helt enkelt.

// Martin

ventile!

Använder själv en ventile-jacka (Chevalier) till allt mellan fjällvandring och utförsåkning. Underbart osvettig oavsett aktivitetens flåsighetsgrad! Åtta timmars skidåkning i aprilregn och motsvarande snökvalitet ger (efter sömtätning!) en tung jacka - med torr insida.
Lämplig för dem som i likhet med mig tycker att alla dessa ...tex-tyger fortfarande är för svettiga, prassliga och dyra. Dock vågar jag inte skippa konventionella regnplagg på längre fjällturer utan torkmöjlighet - det blir som sagt tungt efter en veckas regn, och ett pansar vid minusgrader!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips