Skaljacka till sommaren

Jag söker efter en skaljacka för sommarvandringar i skogar, berg och högfjäll.

Plagget är tänkt att fungera som enda jacka och alltså inte bara som regnställ. Detta ställer ju lite högre krav på andningsförmåga och slitstyrka.

Jag letar efter något som:

-väger mindre än 500g...

-har skyddsflik för frontdragkedjan...

-är "rimligt" slittåligt...

-gärna har fickor av "napoleonmodell" på bröstet...

-har en skyddande huva med plats för hjälm...

Finns denna goda cigarr på markanden månne? Alla tips mottages tacksamast!

Ulf

Allt det du beskriver finns i en Arc'teryx Alpha LT som du kan köpa hos Adventura.
Annars kanske en Haglöfs Ozone Jacket kan vara något, den köper du exempelvis hos Addnature.

Det är de två jackorna jag kommer att tänka på spontant.
Lycka till och berätta gärna vilke du väljer så småningom.

Edit: såg att du ville ha skyddsflik. Hm då blir det svårare då det är få lätta jckor som har det idag. Men det som kanske kan passa är en Marmot Shadow Jacket.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kolla på RABs modeller. De har några runt 500g i trelagers event med flik för dragkedjan. Montane har också lätta eventjackor.

Har själv en Macpac Zealot som jag är mycket nöjd med men den är XCR och väger runt 600g. Den finns även som paclite och väger då bara 220g. Personligen föredrar jag en lite kraftigare skaljacka för bergsutflykter även på sommaren och en riktigt tunn regnjacka annars på sommaren.

Johannes

Schneeberger; sa:
Finns denna goda cigarr på markanden månne? Alla tips mottages tacksamast!

Det finns den del cigarrer hos Mountain Equipment, till exempel Matrix:

20.jpg

Paclite förstärkt med XCR, 470 gram (uppmätt på glättigt papper ;)).

Vet inte vad den skulle kosta i Sverige, men Cotswold tar motsvarande 2750 spänn.

Jag använder själv en Arc'teryx Alpha SV, visserligen väger den ca 600g och saknar flik över dragkedjan men jag ansvänder den som enda jacka och den funkar perfekt. Fliken över dragkedjan har jag aldig saknat, fast jag ändrar mig nog om dragkedjan går sönder i en snöstorm. =)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips