Skaljacka för både vinter och sommar

Min tierra har nu tjänat ut efter snart 10 år och minst 100 turer i fjällen varav ca 60 % på sommaren. Min erfarenhet så här långt är att jackan behöver god ventilation för att det inte ska bildas is på insidan, bra greppmöjligheter för justering med handskar, samt en huva som är stabil och går fram på sidorna. Avslutningvis behöver jackan ha ett slitstarkt tyg som står emot hårda klippor, nötande av ryggsäckar och flagor från eldar. Min Tierra har väl inte haft allt det där men fungerat hyfsat.

Nu är jag redo att införskaffa en ny jacka. Någon som har goda erfarenheter av en jacka och vill delge det vore jag tacksam. Har sneglat lite på Haglöfs Hero, men även på Klättermusens jackor.

Tacksam för synpunkter

Håkan

Hej

Har själv varit på jakt efter en jacka som passar din beskrivning, har inte bestämt mig helt än men det lutar mot Marmots Glenmore Jacket eller möjligtvis Cold Steel. Glenmore på minner ganska mycket om både Tierras Conrad Cain och Norrönas Trollväggen men sitter mycket bättre på mig och har mindre lyft när man sträcker upp armarna, Glenmore finns i både Membrain och Gore-tex utförande. Cold Steel är ungefär lika men dyrare.

http://www.the-outdoorshop.com/html/shop_frameset.htm
http://www.sportsnet.se/

/Joakim

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vänta till Klättermusens nya jackor kommer ut!!
Dom lär ju bli riktigt grymt bra. Om inte annat kan
du köpa deras gamla mkt billigare då:)

Har haft två Klättermusenjackor sedan början av 90-talet, allt har varit på topp både funktion och hållbarhet. Framförallt är det skärningen jag gillar. Har inte hittat någon jacka som ens är i närheten. Även övriga klättermusenprodukter har varit till belåtenhet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips