Skala på kartor + tyskland

Tjenare!

Skall beställa hem cykelkartor för tyskland. Närmare bestämt en rutt
Keil - Berlin -Dresden - Prag - Nurnberg - Munchen Osv.

Jag undrar om det finns någon rekommenderad SKALA?
1:50000 eller 1:75000

Tanken är att köpa flera av tyska cykelförbundets "ADFC-Regionalkarte"

Vad tycker ni?
 
Utan att ha någon erfarenhet av att cykla i Tyskland, så cyklar man normalt snabbt över en 1:50000 karta (några timmar bara), det går åt väldigt många kartor då.
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
När jag cyklade i Tyskland 2004 så kunde inte ADFC leverera kartorna utomlands så jag köpte en karta på 1:150000 och den fungerade perfekt då man lätt hittade de mindre vägarna och fick inte många kartblad att hålla reda på.

Jag köpte Tysklandskartan på kartbutiken:

http://butiken.metria.se/kartbutiken/
 
1:150000 (tycker jag)

Jag for en runda i norra tyskland i somras (Kiel-Cuxhaven-Hamburg-Berlin-Swinoujscie-Stralsun-Sassnitz). Då använde jag ADFC's 1:150000 kartor. Jag trivdes bra med dom. Jag tyckte om deras färgkodning av "cykelvänliga" vägar. Den skalan tyckte jag var bra utanför städerna, i de större städerna (Hamburg, Berlin) så räcker inte detaljerna till för att man ska kunna navigera ordentligt, men då finns det oftast skyltning (fast jag körde lite vilse i Hamburg:). Berlin är en cykelvänlig storstad, men man kan som sagt behöva en mer detaljerad karta om man ska ta sig runt. Jag klarade mig ändå. Till centrum hittar man med hjälp av skyltar och ut ur stan tog jag på vädersträck och skyltar (lite svårare). Men ska man vara där några dar och cykla runt så behövs det nog en bättre karta.

De (kartorna) var ganska lätta att få tag på i bokhandlar lite var stans, men jag köpte den första (Nordfriesland-Schleswig) på Bokus.com här hemma (sökte med ISBN-numret), inga problem. (Jag letade reda på "rätt" karta här: www.bva-bielefeld.de och hittade ISBN-numret.)

Om man följer de cykelleder som finns så kan man se fram emot många helt bilfria vägar och många "Radwanderen"-kompisar. Jag kan speciellt rekomendera leden utmed Oder (som jag följde från Bad Freienwalde och norrut), väldigt vackert.
Jag är lite bekväm av mig och tycker om att äta och sova gott. Därför bodde jag oftast på olika Gasthaus på mindre orter. Kan rekomenderas. Billigt (som hotel betraktat), rejäl husmanskost , "tysk" ordning (välstädat och allt funkar) och oftast andra cyklister som co-gäster. (Givetvis är det fortfarande dyrare än vandrarhem eller tältning, men väldigt billigt jämfört med svenska förhållanden.)

Gute fahrt!
/Patric
 
1:200 000

Sommaren 2007 färdades jag från Kiel till Basel, använde "Die General Karte" 1:200 000 ,fungerade bra.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips