Skaffa vovve - tid och pengar

öringen; sa:
Egentligen borde rashundar vara "alternativet" med tanke på hur de avlats sönder...

Jag har själv en rondell, dock inte från spanien :)

nackdelen med "sönder" avel på rashundar är samtidigt styrkan, du vet vad du får och vad du skall titta efter, vissa raser har mer av vissa defekter och då har man litet av ett facit, en gatukorsning är lite mer att slå med tärning, kom ihåg, köp ALDRIG andra varvs blandraser, blandras i första ledet blir ofta skitbra men i andra ledet slår ofta dom tråkiga grejerna igenom..
 
öringen; sa:
Sarvi; sa:
Jag hade ingen aning om att genetik var enkelt. Men det kanske är den inställningen som gjort att många hundraser är så sönderavlade ;)

Häh, basic stuff, nuförtiden! ;) Nä, problemet är ju att man hade mindre god koll på saker som HD, AD och blödarsjuka när raserna så att säga grundlades - ofta under andra halvan av 1800-talet eller första halvan av 1900-talet. Eller att man försökte "rädda" en lokal hundras där det bara fanns spillror kvar. Eller i extremfallet, att rasen konstruerades mer eller mindre enbart från två individer (som kromfohrländer). Då spelar egenskaperna hos det fåtalet individer som användes i avel mycket stor roll, och hade man inte koll på vilka "gömda" egenskaper som kunde uppträda kunde det inträffa att man fick med egenskaper som rasen sedan gått och dragits med ända sedan dess.

En annan nackdel är att rasen är alltför populär för sitt eget bästa - det kvittar hur sunda/osunda hundarna är mentalt och exteriört, oseriösa uppfödare får sålt allt dom kan föda upp ändå. Går man i hundköpartankar kan det vara värt att tänka på - kolla SKK:s registreringsstatistik för några årtillbaka! Om t.ex. den tilltänkta raser har gjort ett jätteskutt i antalet registreringar på bara några år så kan det löna sig att kolla uppfödare och linjer extra noga, så man inte åker på en uppfödare som satsar på kvantitet istället för kvalitet.

Sen har du rätt i att egendomliga rasstandarder och lätt vansinniga uppfödare i vissa fall har medverkat till avel på egenskaper som är direkt olämpliga. Vissa linjer av mopsen hade ett tag så utstående ögon att dom riskerade att falla ur ögonhålan vid våldsamma lekar. :/ Engelska bulldoggens födslovåndor är inte heller något snyggt kapitel i hundavelns historia...
 
Sarvi; sa:
egendomliga rasstandarder och lätt vansinniga uppfödare i vissa fall har medverkat till avel på egenskaper som är direkt olämpliga. Vissa linjer av mopsen hade ett tag så utstående ögon att dom riskerade att falla ur ögonhålan vid våldsamma lekar. :/ Engelska bulldoggens födslovåndor är inte heller något snyggt kapitel i hundavelns historia...

Mmmmm, det jag egentligen vänder mig emot är hur människan alltid tror att de kan leka Gud. Igen och igen och igen...å det trots ovanstånde.
 
Man ska definitivt köpa blandis om man tycker om individen. Att köpa hund är inte som att köpa en maskin. Även hos en kull "renrasiga" valpar ser man stora skillnader i de olika individernas uppförande. Det är ju detta som är så fantastikt. Det var länge sedan jag slutade titta på raser till förmån för individen.
De flesta "rena raser" har en ganska kort historia. De variationer av rashundar vi ser på gatan idag är en samanslagning av flera individers önskvärda egenskaper. Dobbermannen kom så att säga inte fix och färdig! Och stämmer det att vargen ståtar som anfader/moder kan väl bara polarspetsarna göra anspråk på att åtminstonde likna sin hatade och jagade urförälder.
/Tord
 
Sarvi; sa:
Häh, basic stuff, nuförtiden! ;) Nä, problemet är ju att man hade mindre god koll på saker som HD, AD och blödarsjuka när raserna så att säga grundlades - ofta under andra halvan av 1800-talet eller första halvan av 1900-talet. Eller att man försökte "rädda" en lokal hundras där det bara fanns spillror kvar. Eller i extremfallet, att rasen konstruerades mer eller mindre enbart från två individer (som kromfohrländer). Då spelar egenskaperna hos det fåtalet individer som användes i avel mycket stor roll, och hade man inte koll på vilka "gömda" egenskaper som kunde uppträda kunde det inträffa att man fick med egenskaper som rasen sedan gått och dragits med ända sedan dess.
Gott samanfattat där
/tord
 
Jag vill bara pâtala ett faktum som brukar komma som en chock för mânga förstahundsköpare.
Den gulliga blandrashunden tillâts endast tävla i lydnadsklasserna och agility samt bli tjänstehund för försvarsmakten eller räddningshund och IPO-R (överkurs till att börja med)
Samtliga SBK-grenar, spâr, sök, rapport, skydd, IPO etc är förbehâllit renrasiga hundar med stamtvla hos SKK.
Och det är lätt hänt att man vill prova sig o sin hund och dâ är det trâkigt att vara begränsad i utbudet.
Anledningen till ovanstâende är att SBK-prov är just prov för avelsutvärdering av SBK-raserna.
Visserligen är det idag mer tävling än avelsvärdering men kraven bestâr.

Beträffande genetik och blandrasavel sâ kan man ju roa sig med att läsa pâ http://www.genetica.se eller nâgon av alla andra husdjursgenetikers rapporter ang korsningsavel. Första avkommegenerationen blir oftast antingen helst utslagen eller rätt bra och sedan blir det större och större utfall av negativa arv.

Ang import av gatuhundar sâ anser jag att det är fullständigt idiotiskt.
Framför allt för att vi inte vet med säkerhet att vi kan stoppa rävens dvärgbandmask att komma med till Sverige, fâr vi in den i landet är det slut med att plocka bär o svamp fritt i naturen.
Vi vet inte heller alltid vilka övriga sjukdomar o parasiter dessa för med sig in.
Sedan finns det sâ mânga hundar redan i landet som behöver hjälp och dessa bör sâklart komma i första hand.

Välj ras med hjärtat men använd hjärnan till att kolla upp rasens egenskaper och sjukdomsbild, en seriös rasklubb kan hjälpa dig.
Och prata med folk pâ tävlingar och utställningar.
 
gundj; sa:
Ang import av gatuhundar sâ anser jag att det är fullständigt idiotiskt.
Framför allt för att vi inte vet med säkerhet att vi kan stoppa rävens dvärgbandmask att komma med till Sverige, fâr vi in den i landet är det slut med att plocka bär o svamp fritt i naturen.
Vi vet inte heller alltid vilka övriga sjukdomar o parasiter dessa för med sig in.

Du tror inte det kontrolleras??
 
gundj; sa:
Jag vill bara pâtala ett faktum som brukar komma som en chock för mânga förstahundsköpare.
Den gulliga blandrashunden tillâts endast tävla i lydnadsklasserna och agility samt bli tjänstehund för försvarsmakten eller räddningshund och IPO-R (överkurs till att börja med)
Samtliga SBK-grenar, spâr, sök, rapport, skydd, IPO etc är förbehâllit renrasiga hundar med stamtvla hos SKK.
Och det är lätt hänt att man vill prova sig o sin hund och dâ är det trâkigt att vara begränsad i utbudet.
Anledningen till ovanstâende är att SBK-prov är just prov för avelsutvärdering av SBK-raserna.
Visserligen är det idag mer tävling än avelsvärdering men kraven bestâr.

Beträffande genetik och blandrasavel sâ kan man ju roa sig med att läsa pâ http://www.genetica.se eller nâgon av alla andra husdjursgenetikers rapporter ang korsningsavel. Första avkommegenerationen blir oftast antingen helst utslagen eller rätt bra och sedan blir det större och större utfall av negativa arv.

Ang import av gatuhundar sâ anser jag att det är fullständigt idiotiskt.
Framför allt för att vi inte vet med säkerhet att vi kan stoppa rävens dvärgbandmask att komma med till Sverige, fâr vi in den i landet är det slut med att plocka bär o svamp fritt i naturen.
Vi vet inte heller alltid vilka övriga sjukdomar o parasiter dessa för med sig in.
Sedan finns det sâ mânga hundar redan i landet som behöver hjälp och dessa bör sâklart komma i första hand.

Välj ras med hjärtat men använd hjärnan till att kolla upp rasens egenskaper och sjukdomsbild, en seriös rasklubb kan hjälpa dig.
Och prata med folk pâ tävlingar och utställningar.

Detta inlägg var bland det mest rasistiska och diskriminerande jag läst på länge.

Klas
 
orkesterchefen; sa:
Detta inlägg var bland det mest rasistiska och diskriminerande jag läst på länge.

Klas

OK, är det nâgot som inte stämmer?
SBK/SKK reglementet kan jag tyvärr inte ändra pâ.
Jag pâtalar fakta ända ner till mitt egna tyckande ang idiotin att importera gathundar.
Och jag vet att det inte alltid kontrolleras och jag vet att det fuskas med veterinärintygen för det "är sâ dyrt".
Trâkigt om sanningen är besk ibland.
/Gunnar, med bâde reggade och oreggade hundar i flocken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snuttanli Kan en fästing sitta kvar på katt i flera veckors tid Hundsport 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.