Skällande, klättrande djur

När jag var ute med hunden sprang det upp ett djur i ett träd och skällde på oss. Stort som en liten grävling, visste inte att de klättrade i träd...? Skallet var som murflande, lite ansträngt men tydliga "skall" efter varandra som pågick i ett par minuter. Rätt tydligt att det var i "försvar" mot oss och att vi kom och störde. Ville inte gå så nära så jag såg inte alls vad det kunde ha varit. Någon som har en bra gissning...?

Mårdhund

Bor du i närheten av Mullsjö så var det nog en mårdhund :)

Skämt å sido, det påstås att mårdhunden kan klättra iträd, det och att den intar vintervila gör den unik bland hunddjuren Så frågan är var du såg den?

Aktuellt

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
Många djurungar klättrar i träd, men inte alla vuxna, Astrid Lindgren var ett lysande undantag.

Kul att få se bildbevis oxså.

go tur

Tack för alla svar! Jag bor i Västerbotten vid kusten. Järv har vi nog inte här... Katt var det inte :) Hade gärna lyssnat på mårdhunden, misstänker mer och mer att det kan ha varit en sådan då grävlingarna verkade osäkra på det där med att klättra. Ska kolla upp lätet så fort jag får en vettig uppkoppling...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips