Skäddakajak eller roder?

Ha Ha härlig rubrik
En extremt bra surfare är Zeguls Seaskater. Det är en kompakt kajak med stor volym i för och akter och väldigt litet djupgående den har även dubbla slag för bästa avledning av vattnet samma som på en forskajak. Paddlare sitter också något akteröver för att ballansera kajaken bättre när den surfar. Även om den funkar förvånansvärt bra på slätvatten så är det ingen kajak man köper om man "bara" skall paddla insjöpaddling.

Hans Friedel

Zeagul Seaskater hade jag gärna testat men det var väl sådär med handlare i mina trakter. Tack för fin läsning i övrigt!

Jag tror många blandar ihop "medvindspaddling" och surf och därmed har många åsikten att roder/skedda är en fördel vid "surf".
Vill du utveckla både din bråttompaddling och surfpaddling så kommer du troligtvis på sikt hitta minst två kajaker i din flotta...:)

Lycka till med ditt kajakletande och njut av din nygamla hobby!

Jag blandar säkert ihop det mesta. Det kommer vågor bakifrån som lyfter iväg mig och det bär av iaf :)

Två kajaker är min nya målbild! Det är verkligen en nygammal hobby, jag känner mig som bambi med kantning, styrtag och surf. Där jag bor säljs Skim och Tiderace, jag bör kunna hitta min surfkajak bland dessa. Motionskajaker är det sämre med men kanske springer jag på en begagnad Epic 18X, Reval Commander S eller likn.

Zeagul Seaskater hade jag gärna testat men det var väl sådär med handlare i mina trakter. Tack för fin läsning i övrigt!

Jag blandar säkert ihop det mesta. Det kommer vågor bakifrån som lyfter iväg mig och det bär av iaf :)

Två kajaker är min nya målbild! Det är verkligen en nygammal hobby, jag känner mig som bambi med kantning, styrtag och surf. Där jag bor säljs Skim och Tiderace, jag bör kunna hitta min surfkajak bland dessa. Motionskajaker är det sämre med men kanske springer jag på en begagnad Epic 18X, Reval Commander S eller likn.

Jag har en Reval Extreme Type R som fått vila alldeles för mycket, när jag nu mest paddlar surfski på öppet vatten. Liknande karakteristik. Hör av dig om det skulle vara intressant.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Peifen har är inne på samma sak i sitt inlägg, Hasse har skrivit en del om vågor men, för att utveckla vidare, man måste skilja på surf och surf... Om jag förenklar det hela:

Surfa på vågor i medsjö, djupt vatten = En snabb, lång kajak eller surfski, roder som når djupt, och en stark motor = du som orkar driva upp den i fart för att fånga vågen. Du har säkert sett filmer, de som länkats till och andra på surfskis som fångar även långa havsvågor, dyning vilket skulle vara helt omöjligt i en surfkajak trots att den heter surfkajak och är optimerad för surf. Vilket för oss in på nästa typ av surf.

Surf på vågor som påverkas av botten, in mot strand, över en grynna, ett rev etc. Det som helt enkelt händer när vågen bromsar upp, reser sig, blir brantare och brantare för att så småningom bryta = kort kajak med mycket rocker och volym i fören eller t.o.m. en renodlad surfkajak vilket i princip är en surfbräda med cockpit. Underliggande roder kommer med stor sannolikhet slås av rätt fort då bottenkänning är vanligt, man är på grunt vatten. Kajak utan roder alltså, ej heller används skädda då den begränsar möjligheten att manövrera på vågen.

Två helt olika kajaktyper alltså, båda typerna av paddling lika roliga fast på sitt sätt.

Riktigt bra beskrivet av rija, känns som det alltid blandas ihop mellan de 2 helt olika paddlingstyperna.
Om trådskaparen vill motionspaddla i havet tycker jag att provpaddling med en kajak/surfski med underliggande roder kan vara riktigt givande och öka förståelse vilken stor betydelse ett rätt placerat roder som i princip alltid biter.

Peifen har är inne på samma sak i sitt inlägg, Hasse har skrivit en del om vågor men, för att utveckla vidare, man måste skilja på surf och surf... Om jag förenklar det hela:

Surfa på vågor i medsjö, djupt vatten = En snabb, lång kajak eller surfski, roder som når djupt, och en stark motor = du som orkar driva upp den i fart för att fånga vågen. Du har säkert sett filmer, de som länkats till och andra på surfskis som fångar även långa havsvågor, dyning vilket skulle vara helt omöjligt i en surfkajak trots att den heter surfkajak och är optimerad för surf. Vilket för oss in på nästa typ av surf.

Surf på vågor som påverkas av botten, in mot strand, över en grynna, ett rev etc. Det som helt enkelt händer när vågen bromsar upp, reser sig, blir brantare och brantare för att så småningom bryta = kort kajak med mycket rocker och volym i fören eller t.o.m. en renodlad surfkajak vilket i princip är en surfbräda med cockpit. Underliggande roder kommer med stor sannolikhet slås av rätt fort då bottenkänning är vanligt, man är på grunt vatten. Kajak utan roder alltså, ej heller används skädda då den begränsar möjligheten att manövrera på vågen.

Två helt olika kajaktyper alltså, båda typerna av paddling lika roliga fast på sitt sätt.
Bra skrivet. Lite lustigt det här med benämningen skäddakajak, skäddan vill man ju inte ha i vägen när man ska manövrera snabbt, styra med paddel och kantning.

Håller med om Rijas klargörande korta text. Samtidigt har de roligaste surfarna jag gjort med min VKV Lisa varit en slags mellanting där havsdyning kommit in i trängre farvatten mellan öar där vågorna blivit lite kortare och brantare men inte brutit. (Gissar att det grundat upp till typ mellan 7 och 5 meter). Ett sånt ställe nära Krokskär norr om Landsort.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips