Skäddakajak eller roder?

Ja, visst ser det läckert ut! Vi har ju inte ofta sådana vågor på ostkusten, men ibland händer det. Jag har själv inte "fulländat" min surfteknik, har tillbringat denna sommar med att lära känna min EPIC V10 istället. Nu känner jag mig tillräckligt säker med räddningsteknik o.s.v.för att våga gå över gränsen någon gång.
Hittade en bra artikel om broaching, hur det uppstår och hur man hanterar det: http://surfskicenter.com/news/

Thure, kastfall framåt på vindsurfingbräda var väl när man får tyngdpunkten för långt fram på brädan för att kunna parera vindbyarna? Alternativt med äldre sämre riggar då masten var för mjuk och böjde sig vid hård belastning, och man fick vinden fel i seglet? Jag var vindsurfingfreak för 20 år sedan och fick några intressant sådana, dök t.o.m. rätt igenom seglet en gång, men då blåste det +20m/s i byarna. Du kanske tänker på centerbordsplaning, vilket också kan hända med en lite större fena, när lyftkraften blir stor p.g.a. farten. Lite högre farter än vid paddling...
 
Ja, visst ser det läckert ut! Vi har ju inte ofta sådana vågor på ostkusten, men ibland händer det. Jag har själv inte "fulländat" min surfteknik, har tillbringat denna sommar med att lära känna min EPIC V10 istället. Nu känner jag mig tillräckligt säker med räddningsteknik o.s.v.för att våga gå över gränsen någon gång.
Hittade en bra artikel om broaching, hur det uppstår och hur man hanterar det: http://surfskicenter.com/news/

Thure, kastfall framåt på vindsurfingbräda var väl när man får tyngdpunkten för långt fram på brädan för att kunna parera vindbyarna? Alternativt med äldre sämre riggar då masten var för mjuk och böjde sig vid hård belastning, och man fick vinden fel i seglet? Jag var vindsurfingfreak för 20 år sedan och fick några intressant sådana, dök t.o.m. rätt igenom seglet en gång, men då blåste det +20m/s i byarna. Du kanske tänker på centerbordsplaning, vilket också kan hända med en lite större fena, när lyftkraften blir stor p.g.a. farten. Lite högre farter än vid paddling...

Bra Kjell, centerbords- eller planing med akterfenan är det jag for efter.
 
Nu är det ju risk för att jag är inne på tassemarker då jag jobbar på VKV, men jag skrev ju om min egen kajak "den fula Ankungen" i tråden:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=72455

Den kajaken höll jag på att sälja till en snubbe och därför fixade jag en lägre sits och pimpade den lite med beslag, rör, linor och dekaler, men killen blev måttligt förtjust, så jag fick bygga en ny som nu ligger i formarna.

Dvs jag har den gamla kvar och det kanske är något som du söker. Hur som så kan det ju vara kul att bläddra tillbaka och läsa den gamla tråden igen då det var detta om surfar som avhandlades lite granna.

/K
 
Ha Ha härlig rubrik

Det som avgör om en kajak skall fungera i "surf" är förstås inte beroende om den har skedda eller roder utan hur skrovet är designat

Först lite basics. Vattnet i en våg rör sig givetvis vertikalt men på vågens framsida rör sig även ytvattnet i vågens horisontella utbredning. Man kan tänka sig att det fungerar ungefär som en mindre lavin. Det här är ett bra ställe för paddlaren. För att kajaken skall utnyttja ytvattnets rörelse är det viktigt att kajaken inte ligger för djupt i vattnet utan att den är grundgående (shallow)

För att kajaken skall funka fint på vågen är det viktigt att den är i perfekt ballans. Paddlaren måste sitta på rätt ställe och kajakens undervattens yta (lateralyta) måste matcha resten perfekt. Här snackar vi millimeter.

Här en film med Greenland GT, kajaken fångar även småvågor fint, kajakens tyngdpunkt sitter mitt i kajaken där även paddlaren sitter. Kajaken surfar nästan av sig själv paddlaren kan snurra paddeln och tugga tuggummi samtidigt utan större problem. Rätt deplacement är avgörande för att kajaken skall funka fint i surf.

https://www.youtube.com/watch?v=fuH0cEhVReM

En extremt bra surfare är Zeguls Seaskater. Det är en kompakt kajak med stor volym i för och akter och väldigt litet djupgående den har även dubbla slag för bästa avledning av vattnet samma som på en forskajak. Paddlare sitter också något akteröver för att ballansera kajaken bättre när den surfar. Även om den funkar förvånansvärt bra på slätvatten så är det ingen kajak man köper om man "bara" skall paddla insjöpaddling.

http://www.zegulmarine.com/kayaks/zegul-seaskater/

En mer civiliserad variant är Tahes Playspirit PE helt OK surfegenskaper men kan även paddlas i motsjö utan njurbälte. Även Playspiriten har dubbla slag

http://vimeo.com/103498420

Broach är en term som beskriver när en båt ställer sig tvärs vågorna.

http://en.wikipedia.org/wiki/Broach_(sailing)

Att en kajak broachar beror nästan alltid på att den inte är konstruerad för att surfa. Många kajaker för slätvattenbruk är något förtrimmade, paddlare sitter något närmare fören. Detta för att hindra att aktern sätter sig när den paddlas lite fortare.

Surfskidor har rejäla roder för att nå genom ytvattnet till lite solidare vatten. Surfskidor är framtagna för att paddlas fort i medsjö. Dom är långa för att paddlas i havsvågor och dom har litet grundgående för bra surfegenskaper. Dom här egenskaperna gör dom inte helt optimala på en insjö med stampiga vågor och sidovind. Ett bättre alternativ är då en kajak av denna typ fortfarande lång men mer allround

http://www.zegulmarine.com/kayaks/zegul-searocket/

Hans Friedel
 
Även om surfskidan inte är helt anpassade till svenska förhållanden så fungerar den rent praktiskt helt OK. Sverige har en lång kust och det går alltid att hitta bra ställen för surfpaddling.
 
Även om surfskidan inte är helt anpassade till svenska förhållanden så fungerar den rent praktiskt helt OK. Sverige har en lång kust och det går alltid att hitta bra ställen för surfpaddling.

HAsse, du har rätt i princip, men tänk på att det finns en stor variation av surfskidor. EPIC V8 och liknande frrån MAzu m.fl. är 580 lång, 55cm bred och funkar bra i många olika vattenförhållanden. Inte att jämföra med 6.5m långa, 41cm smala racing skis.

Jag har paddlat motionskajaker typ Plastex MArathon Swift m.m. och skaffade surfski till denna säsongen. Som du nämner, kommer inte hela potentialen fram i krabb kort sjö, men ändå går det rätt fort i sådan medsjö, och med bra och kul känsla. Rent plattvatten finns det bättre kajaker för, jag tappar med en EPIC V10 ca 0.5-1km/h i snittfart övern en timme. Men, så fort sjön börjar röra sig lite, känns V10:an mycket mer stabil och paddlingen flyter på i princip oberört, och medsjö går fortare.

Jag tycker att surfski är en utomordentlig kompromiss för motionspaddling i blandade vatten. Ska man bara leka, kan man nog tycka att en alert havskajak eller liknande ger mer. I medsjö finns det gott om lekkänsla i skin, men den inbjuder inte till snabba kursförändingar, snarare till att hålla en bestämd kurs. Vindkänsligheten i sidvind, hårda vindar är också märkbar p.g.a. den höga fören, men det går utmärkt att styra den mot eller med vågorna.
 
Jag hade en HBB-paddlare förbi här för ett tag sedan (Simon från Tyskland efter avslutad färd) som är erfaren Surfski-kanotist och som paddlade en Streamliner. Enligt honom så hade det gått åt ca 15roder för honom om han paddlat surfski runt Sverige, så hela den Svenska kusten är inte helt lämplig för dessa farkoster.

Speciellt blanka okända vatten i motljus kan vara lite bekymmersamt att se ev dolda stenar i. Jag å andra sidan paddlar ju i samma vatten som farfarsfars farfar växte upp vid så jag har ju lite hum om vart stenarna finns och på alla år jag paddlat, så har jag gått på en gång ordäntligt med snoken på min 100, men jag har aldrig varit på med något roder.

Sedan har vi ju detta med kusten runt knutarna på mig och andra. Blir det lite vågor så är de väldigt korta och branta vågor och bara vi några enstaka tillfällen varje år och då kan man ju fundera på om det är nödvändigt att pria denna förmåga hos kajaken tillförmån för andra men men kul är det i alla fall att latcha lite i de vågor som bjuds.
 
Nu har jag flyttat närmare havet och får surf ibland då jag motionerar, kul och ovant. Det som händer är att vågorna svänger runt kajaken och rodret räcker inte till. Det är nu jag börjar fundera på skäddapaddling, det verkar ju vara perfekt för surf om man kan kanta kajaken och ligga kvar på vågen, lagom snedställt.

Tänker jag fel här?
Du är inne på rätt tanke. I verkligheten så finns det inget behov av varken skedda eller roder då man kommer upp i surf. Man skall ligga ganska högt i vågen och då blir aktern ofta hängande i luften eller omges av turbulent vatten med mycket luft i. För att behålla styrförmågan krävs istället kantning och styrtag. Skrovformen jag föredrar i surf är ett platt parti i kajakens nollspann och ganska mycket rocker för att öka kajakens manövreringsförmåga. Den typen av kajak blir långsammare i raktframmåtpaddlingen men i normal turfart är de ofta lättpaddlade och fungerar därmed ypperligt som allround kajak om man inte tillhör bråttompaddlarna.

Jag tror många blandar ihop "medvindspaddling" och surf och därmed har många åsikten att roder/skedda är en fördel vid "surf".
Vill du utveckla både din bråttompaddling och surfpaddling så kommer du troligtvis på sikt hitta minst två kajaker i din flotta...:)

Lycka till med ditt kajakletande och njut av din nygamla hobby!
 
Lite bilder på "Den fula Ankungen" efter lite pimpning.

Fungerar som sagt utmärkt i medsjöpaddling som i surf och även med lite prylar samt att den inte kalvar av från vågorna/brotchar tack vare lite markerad köl. Det går att hålla en hyfsad marchfart, men kanske inte så lämplig vid spurter. Som sagt jag har sällan nytta och glädje av den, men de få gånger det varit lite stökigt har den bjudit på mycket kul paddling.
 

Bilagor

  • IMGP0848.JPG
    IMGP0848.JPG
    134.9 KB · Visningar: 388
  • IMGP0884.JPG
    IMGP0884.JPG
    137.8 KB · Visningar: 401
  • IMGP0886.JPG
    IMGP0886.JPG
    135 KB · Visningar: 403
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Klurar Gumotex Palava eller Baraka Paddling allmänt 15
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83
avslutad140107 Skada i glasfiber eller endast färg/gelcoat? Paddling allmänt 16
decido Epic V8 eller Seabird Wave 5.5 Paddling allmänt 4
Henkes 1-lagers eller 3-lagers? Paddling allmänt 11
agadiver Plast eller aluminium för kanadensare Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
puckelsnook Tjockis-kajak - Prijon Kodiak eller Yukon Expedition Paddling allmänt 13
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
JonasBergdahl Braveheart, Xcite, Alaw Bach vs CetusMV, eller Beaufort? Paddling allmänt 42
Utvandraren Prijon Kodiak eller Marlin. HTP eller PriLite Paddling allmänt 12
MarkusF Faltkajak K1 eller K2? Paddling allmänt 19
FredrikÖ Knätub eller nät? Paddling allmänt 2
lordglassbot Hastighet, tandemkajak eller två enkelkajaker Paddling allmänt 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.