Skäddakajak eller roder?

Jag har paddlat olika roderkajaker till och från de senaste trettio åren. För ett par år sedan köpte jag en Aquilo Core för att kunna paddla lite mer frekvent utan att lägga för mycket pengar. Den kajaken är en ok baskajak men den sätter sig lite då jag trycker på. Jag vill sitta högt och paddla med rak isättning efter ungdomens år som motionspaddlare i olika VKV:er/klubbkajaker, det är bara att glömma i Core. Den har bra öppen sittbrunn dock som låter mig välja om jag ska paddla med höga knän ihop eller trycka ut dem för att rolla, det senaste gör jag dock bara för att det är kul - aldrig skarpt.

Nu har jag flyttat närmare havet och får surf ibland då jag motionerar, kul och ovant. Det som händer är att vågorna svänger runt kajaken och rodret räcker inte till. Det är nu jag börjar fundera på skäddapaddling, det verkar ju vara perfekt för surf om man kan kanta kajaken och ligga kvar på vågen, lagom snedställt.

Tänker jag fel här?

Detta är en förtäckt "köpa kajak"-tråd, för min Core ska ersättas. :) Tittar på motionskajaker med lite turegenskaper, t ex Tiderace Pace, Zedtech Corvette osv. Vill någon langa kajaktips utöver att prata skäddapaddling så det bra det med. Jag kanske borde kika på skäddakajaker istället...
 
Senast ändrad:
Att surfa med roder funkar alldeles utmärkt om man har en kanot som är byggd för det, t ex en surfski, Tiderace pace, Rockpool Taran mm.
Det är viktigare hur kajaken är konstruerad än om man har roder eller skädda när man ska surfa. T ex är min Arrow Play lv mycket bättre än min North Shore Atlantic lv på vågsurf. Bättre i mängden vågor jag fångar och kontrollen när jag väl är på vågen.

Det är redan skrivet massor om detta på forumet, t ex
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=62696&highlight=surf

Sen överlämnar jag till de mer kunniga i området att förklara mer utförligt.
 
Roder är otroligt kraftbesparande och smidigt vid långfärdspaddling och motionspaddling för att kompensera avdrift och hålla kurs, men de flesta roder på marknaden är mera dekorativa än funktionella samt många gånger sitter de på kajaker som inte designats för roder.

Är man ute och paddlar i kraftig medsjö med packning räcker inte alltid rodret till och styrtag med paddeln kan då bli nödvändiga vilket rycker söder ev rytm man försöker hålla.

Vissa tycker detta latchande i vågor är kul med roderlösa kajaker och jag gläder mig med dem, men vill man göra annat än detta så kanske det är dags att kika på andra kajaker. Kompromisser mellan dessa två kulturer brukar bli varken eller och då kanske det är bättre att satsa på två kajaker.

/k
 

Jag har mest läst om prylar på utsidan, bra tips att läsa lite om paddlingsstilar. När jag har halkat in på någon sådan tråd verkar diskussionen fort gå het. Varför förstår jag inte, än.

Vissa tycker detta latchande i vågor är kul med roderlösa kajaker och jag gläder mig med dem, men vill man göra annat än detta så kanske det är dags att kika på andra kajaker. Kompromisser mellan dessa två kulturer brukar bli varken eller och då kanske det är bättre att satsa på två kajaker.
/k

Två kajaker kanske det blir på sikt, men jag är inte så avancerad - det borde kanske gå att hitta ett trevligt mellanting. Fast ska jag inte ha roder måste jag nog utvecklas rätt mycket som kanotist, sådant är ju kul
 
Surf funkar bra med underliggande roder då detta ligger längre fram under kanoten och greppar bättre. Ett akterroder kan ofta komma ovanför vågen och då gör det ingen nytta. Sedan spelar formen på kajaken stor roll för hur lätt det är att surfa.

Stora blad på akterroder kan utsättas för stora vridkrafter vid turbulens och det kan blir svårt att hålla balansen i kajaken.

Underliggande roder och "sällandning" dvs att surfa in på en sand eller stenstrand och få bottenkänning är obra så underliggande roder är inte bra i alla farvatten.

Thure
 
Surf funkar bra med underliggande roder då detta ligger längre fram under kanoten och greppar bättre. Ett akterroder kan ofta komma ovanför vågen och då gör det ingen nytta. Sedan spelar formen på kajaken stor roll för hur lätt det är att surfa.

Stora blad på akterroder kan utsättas för stora vridkrafter vid turbulens och det kan blir svårt att hålla balansen i kajaken.

Underliggande roder och "sällandning" dvs att surfa in på en sand eller stenstrand och få bottenkänning är obra så underliggande roder är inte bra i alla farvatten.

Thure

Det var just de vridkrafterna som fick mig att tänka på en del YT-videos jag sett där folk kommer farande med kantad kajak och paddeln släpande på "bergsidan" om kajaken. Fast jag inser när jag skriver att jag måste nog välja temat för respektive kajaktur i förväg om det ska bli bra.

Sällandning är inte aktuellt, inga märken på mina kajaker :)
 
Kolla lite surfski-filmer på YT, lämpligt sökbegrepp "downwind surfski". Där ser du kajaker med rund botten och stora underliggande roder surfa väldigt bra. I surfen är det brukligt att alltid ha en paddel nuddande vattnet för stabilitet. Inte för att propsa på surfski (som jag själv gillar), utan för att visa att det sättet att styra och balansera inte har så mycket med skädda eller roder att göra.
Problemet med att vågen vrider kajaken kallas med surfskivokabulär "broaching". Brukar uppstå när man åker för långt ner i vågen så att fören gräver sig ner. När vågen sedan trycker på sitter fören "fast" och aktern trycks fram och vrider kajaken i sidled. Det finns många filmer där surfski legenden instruerar andra, och vad man hör är orden "stop padling" när eleverna är uppe på vågen.

Det handlar troligen mest på surfteknik och -kunskap, inte om du har roder eller inte.
 
Kolla lite surfski-filmer på YT, lämpligt sökbegrepp "downwind surfski". Där ser du kajaker med rund botten och stora underliggande roder surfa väldigt bra. I surfen är det brukligt att alltid ha en paddel nuddande vattnet för stabilitet. Inte för att propsa på surfski (som jag själv gillar), utan för att visa att det sättet att styra och balansera inte har så mycket med skädda eller roder att göra.
Problemet med att vågen vrider kajaken kallas med surfskivokabulär "broaching". Brukar uppstå när man åker för långt ner i vågen så att fören gräver sig ner. När vågen sedan trycker på sitter fören "fast" och aktern trycks fram och vrider kajaken i sidled. Det finns många filmer där surfski legenden instruerar andra, och vad man hör är orden "stop padling" när eleverna är uppe på vågen.

Det handlar troligen mest på surfteknik och -kunskap, inte om du har roder eller inte.

Spännande, jag känner igen mig precis. Surftekniken hos mig är noll, jag letar efter en skön känsla och försöker paddlandes hålla mig kvar där. Så det är när min nos börjar hamna i nästa våg som jag nyps fast och vrids runt? Jag ska testa att ligga högre!

Fast jag vill ändå byta kajak (till två kajaker) och måste bestämma mig om jag ska leta efter en bra roderkajak eller en skäddakajak.
 
Surfskilegenden skulle vara Oscar Chalupsky, men det föll bort.
En bra länk: http://vimeo.com/84523848
"Stop padling, stay on the top....wait...wait...wait...NOW" :cool:
Eleven är ingen nybörjare heller, Boyan Zlatarev, som sköter surfskicentrat i Tarifa.
Men, gammal är äldst! :)
 
Senast ändrad:
Underbart! Stora fina havsvågor. Den andra killen vet förmodligen vad han gör han med men när Oscar vrålar "haha, I'm gonna overtake ya" ser man vilken otrolig fart han får till. Makalöst.
 
Finns en del lite kortare bananformade kajaker som är tacksamma att surfa med just tack vare att fören inte gräver ned sig i nästa våg. Motsatsen är min gamla forskajak som gräver ned sig direkt med fören i vågdal och vågen framför och som då åstadkommer en framåtkullerbytta när jag surfar med den.

Roder eller inte spelar nog lite mindre roll där men med högre hastigheter så kan en roderblad vrida till en kajak ordentligt med en axel längs köllinjen. I vindsurfingsammanhang kallas detta för kastfall om jag minns rätt.

Thure
 
Himla trevlig Vimeofilm Kjell. Läckert hur Oscar använder rodret för att styra kajaken till den del av vågen som har bäst form för att surfa vidare på.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Klurar Gumotex Palava eller Baraka Paddling allmänt 15
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83
avslutad140107 Skada i glasfiber eller endast färg/gelcoat? Paddling allmänt 16
decido Epic V8 eller Seabird Wave 5.5 Paddling allmänt 4
Henkes 1-lagers eller 3-lagers? Paddling allmänt 11
agadiver Plast eller aluminium för kanadensare Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
puckelsnook Tjockis-kajak - Prijon Kodiak eller Yukon Expedition Paddling allmänt 13
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
JonasBergdahl Braveheart, Xcite, Alaw Bach vs CetusMV, eller Beaufort? Paddling allmänt 42
Utvandraren Prijon Kodiak eller Marlin. HTP eller PriLite Paddling allmänt 12
MarkusF Faltkajak K1 eller K2? Paddling allmänt 19
FredrikÖ Knätub eller nät? Paddling allmänt 2
lordglassbot Hastighet, tandemkajak eller två enkelkajaker Paddling allmänt 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.