Ska man byta ut hjälmen efter en vurpa

Hejsan!

Jag har en liten fråga.
Nu är det så att jag har vurpat med cykeln (igen), den här gången landade jag på huvudet i diket. Hjälmen ser ut att ha klarat sig, det var bara den ringen man spänner runt huvudet som lossnade av smällen men den sitter ju bara med kardborreband. Då är frågan, ska jag byta ut hjälmen? Jag har hørt att man ska gøra de fast de ser hela ut før att de kanske har fått nån spricka eller nånting.

Tacksam før svar..

MVH Linda

Hjälmkassering

Vid varje slag mot hjälmen så är den ytan förlorad ur kraftupptagningssynpunkt. Så byt hjälmen, det är mycket enklare än huvud!
Varför kör du omkull?

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
BYT HJÄLM!

Håller med föregående inlägg... får du en ny smäll och den tar illa, på fel ställe kan det vara kört!

Byta hjälm

Det beror på, smäller man i rejält så är det nog bara att byta men vurpar man och landar på mjukt undrlag brukar hjälmen klara sig!

Jag ramlar ofta (kör ganska fort och oförsiktigt) men jag kan ju inte byta hjälm varje gång jag slår i den! Brukar inte byta hjälm om jag inte ser någon skada. Men inspektera nogrant! Slår man i så hårt att det snurrar i huvudet och man tappar minnet så kan det vara läge att byta hjälm, även om den ser bra ut;-)

Men som sagt, är man rädd om sig så är det bara att byta!

byt

Landar man så hårt att man inte vet om hjälmen höll ska man nog byta.
Och det är ju bättre att byta.
Thomas.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips