Ska jag byta Hillebergmodell..?

Sitthöjd

Absolut är sitthöjden en stor komfortfaktor i ett tält och ett 3-manna är både högre och har en större radie, så ytan man kan sitta bekvämt på är bredare.
I mitt Nallo 2 retade jag mig på att innertältet hängde ner som en sexkanktsmutter så jag skickade det till Hilleberg som satte dit dubbelt så många resårband som original, nu är innertältet i det närmaste helt runt och fint uppspännt.
En väsentlig skillnad.
Prova själv att peta upp innertältet mellan resårena så ser du hur det blir.

Hängande säckiga innertältsvävar är annars det enda som skulle kunna få mig att överväga ett Amerikanskt tält.
Ett perfekt sytt geodesiskt tält med kanalerna i innertältet, det är ju som att ha en egen loge i Globen!

Re: Re: Tunnel

joru; sa:
Lorre2; sa:
Med ett Nallo kan man kolla in vädret mycket bättre än med tex. Namatj som har ingången åt sidan, en ingång som Nallo är mycket flexibel.

Nammatj har två ventiler vilket ger bättre runtom-utsikt än Nallo som bara har öppning åt ena hållet
d v s åt dörr-hållet.

J

Sant, tänkte inte så långt.
Men det jag menade var att man i ett Nallo kan kolla ut liggandes, man kan ju öppna absiden lite som man vill och inte bara åt ett håll.

Dessutom kan man få ingången någorlunda i lä och man kan placera tältet så att man sover på bästa möjliga yta och ingångens placering är inte lika intressant, det går ju att ordna ändå.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips