sjösjuka

Måste få dela med mig av min glädje! Jag blir otroligt lätt sjösjuk, kan knappt gunga, mår illa på x-2000 och första dagarna på sjön brukar bli lite jobbiga. Har provat sjösjukepiller, men då somnade jag vid rodret mitt ute på havet... I helgen testade jag sjösjukeplåstret Scopoderm - det var helt fantastiskt. Var ute och tittade på starten till Volvo ocean race, låg stilla i allt skvalpet vilket brukar vara värsta möjliga för sjösjuka och jag kände ingenting! Kunde till och med gå ner och laga mat!!

Scopoderm är receptbelaggd, så man måste gå till en läkare och få recept. Det kan tydligen ge en del skumma biverkningar, men det enda jag kände var muntorrhet, framförallt första dagen! Jag rekommenderar det verkligen!!!

Mia
 
Plåster

Vet du (eller någon annan?) om det är samma substans som i pillren? Dosen borde ju kanske bli mera jämt fördelad med plåster, det lär ju i alla fall verka under längre tid.
 
Scopodermplåstret innehåller scopolamin, som inte går att använda i tablettform (substansen bryts ner i magsäcken). För övrigt är scopolamin det som användes i de gamla agentfilmernas sanningsserum, dock i andra doser än de som används i plåstren. Vissa kan ändå känna sej ganska påverkade av plåstren (hallucinationer mm.), men det är tämligen sällsynt. Alkohol ska man vara försiktig med när man använder Scopoderm. Jag har läst om en del fall där det snurrat till ordentligt med hallucinationer, aggressivitet och andra otrevligheter.
 
Jag med

mialindskog; sa:
Måste få dela med mig av min glädje! Jag blir otroligt lätt sjösjuk, <klipp>

Mia
Jag testade apotekets armband som de säger bygger på ackupunktur. Jag var väldigt skeptisk, men i ca. 2 meter höga vågor tyckte jag att de hjälpte snabbt.
Inge Svensson
 
Re: Jag med

IngeSv; sa:
Jag testade apotekets armband som de säger bygger på ackupunktur. Jag var väldigt skeptisk, men i ca. 2 meter höga vågor tyckte jag att de hjälpte snabbt.
Inge Svensson

Det var ett reportage om att flygledarna på arlada som sitter i det nya tornet använde ett armband med en "knopp" på som skulle trycka på ngn punkt i handleden. De skulle tydligen tycka att det fungerar.

sedan om det var just från apoteket eller någon annanstans ifrån det vet jag inte.
 
mialindskog; sa:
Scopoderm är receptbelaggd, så man måste gå till en läkare och få recept. Det kan tydligen ge en del skumma biverkningar, men det enda jag kände var muntorrhet, framförallt första dagen! Jag rekommenderar det verkligen!!!

Mia

Vet ej om det står upptaget i informationen om Scopoderm, men man skall passa sig så att man inte får det i ögonen. En kompis till mig kliade sig i ögat efter att han precis satt på plåstret och det verkar som om någon substans är kraftigt pupillförstorande. I alla fall gick han runt någon dag med "tefatsöga"

För övrigt funkar det kanon

/Erik
 
Tips

Några snabba tips för att undvika sjösjuka:

* Sov ordentligt/var utvilad.
* Ät frukost innan du ger dig ut på vattnet (minst 60 min)
* Ha ordentligt med vätska i kroppen (kissa transperent)
* Arbeta uppe på båten. Styr, skota eller liknande.
* Ät inte lakrids eller choklad.
* Ät inte något med snabba kolhydrater.
* Gör det ombord som du tycker är kul.
* Läs inte tidningar nere i båten.
* Säkerställ att du konstant har mat och dryck i det kroppsliga systemet.

De flesta kommer mycket långt på detta om de verkligen följer det slaviskt.

Jag är uppvuxen som spyende fördäcksgast men lyckades häromåret korsa Atlanten under 95 dygn utan att vara sjösjuk någon gång, trots periodvis mycket tufft väder.

Atlantroddarn,,
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.