Sjökort till GPS

Oavsett var du köper så var medveten om att det ibland är gammal eller felaktig information trots att företagen påstår att det är uppdaterat. De står heller inte för någon som helst risk i sammanhanget.

En kompis har varit på väg att segla på grund en gång och gått på en annan gång pga felaktig information i plottern. Vi har hittat två ställen utanför Oxelösund där farleden ligger kvar på gamla stället trots att den är flyttad sedan många år (Marieskär och Ledskär).

Deras köl ska nu bytas pga skadorna från i somras. En affär på 150-200.000 SEK totalt på den två år gamla 34-fotaren. Den gången var det en uppgrundning på 3 m (enligt plottern) som var 1,1 m enligt Sjöfartsverket.

Ska ni köpa så be om en skriftlig garanti att det elektroniska sjökortet är korrekt enligt Sjöfartsverkets databas tom inköpsdatumet! Ni kommer inte att få det men kanske kan det skaka om leverantörerna lite...
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Eller det fantastiska fyrskepp som ligger ute i Kosterfjorden (det togs väl bort 1980 eller något sådant) på den plotter som mina föräldrar har på sin båt... Felaktigheterna är tyvärr lite oroande många.

//M
 
Intressanta svar. Är sjökort på papper lika opålitliga?
Sjökort trycks i ny upplaga i princip varje år, och de är då uppdaterade med de förändringar som inträffat sedan förra upplagan. I mellanperioden ger Sjöfartsverket ut skriftliga underrättelser där kända förändringar beskrivs tillsammans med positionsangivelser (mest för yrkessjöfart).

Aktualitet i kartorna är viktigare till sjöss än till lands. Ute på sjön finns få ledstänger att hålla sig till. Till lands går det ju faktiskt att ta sig till de flesta större orter med hjälp av enbart vägverkets skyltning och en översiktlig karta, så där spelar det ju mindre roll om en bilkarta är helt aktuell eller inte.
 
Sjökort GPS

Ja just det. Ibland blir det ändå fel i pappersjökorten vet jag. En del djup mättes med handlod för väldigt länge sedan osv (samma sak gäller elektroniska sjökort vad jag förstår), man ska ha någon meter tillgodo på djupet för att vara säker.

Undrar om elektroniska sjökort och papperssjökort är ungefär lika pålitliga?

Jag hade tänkt använda papperssjökort med en riktigt bra kompass och ha en enkel GPS för att få exakt position och hastighet. Är det ok?
 
...man ska ha någon meter tillgodo på djupet för att vara säker.

Minst.

Koka ihop följande ingredienser:

- Sjömätningar från 1700-talet och framåt.
- Ett flertal olika kartprojektioner.
- Olika kartskalor för manuskript.
- Olika enheter (fötter, famnar, meter).
- Ett antal olika metoder för att "loda".
- Landhöjningens påverkan i olika delar av landet.
- Oklart dokumenterat vattenstånd vid olika mättillfällen.

Om man försöker få ihop ett såpass spretigt material som sjökort ofta är sammansatta av (avseende djupinformationen), så adderas i värsta fall alla felen på varandra. Detta gäller både HUR djupt det är och VAR det är just så djupt.

Undrar om elektroniska sjökort och papperssjökort är ungefär lika pålitliga?
Det är ju samma källmaterial till båda produkterna, så det är ju ingen större skillnad, åtminstone inte för en fritidsskeppare.

Jag hade tänkt använda papperssjökort med en riktigt bra kompass och ha en enkel GPS för att få exakt position och hastighet. Är det ok?

Rätt tänkt. Då är du inte helt rökt när GPS:en packar ihop.
 
Ufs

Ta med aktuella sjökort på pappaer rättade enligt information på
http://www.sjofartsverket.se/ . Sök efter UFS.
Glöm inte att positionen enligt en GPS kan vara rätt så mycket fel. Extra förrädiskt är det om man fått in fel korrektioner.
Om du är nybörjare så lär dig navigera *utan* GPS!
(Sannolikheten att en GPS inte fungerar i ett kristiskt läge är 100,0000 %. )
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips