Sjökort eller karta?

Jag ska paddla Umeå-Stockholm i vår. Ska jag införskaffa sjökort eller karta den sträckan. Önskar svar från de som redan prövat de två alternativen eller paddlat sträckan.

Jag har själv aldrig paddlat den sträckan men en hel del söder om Stockholm på Ostkusten. Jag väljer definitivt karta framför sjökort. Jag tycker helt enkelt det ger mig värdefullare information. Man saknar en del som finns på sjökortet men vinner en del som jag tycker är viktigare. I slutänden blir det ju en personlig smaksak.

Jag önskar dig en under tur.

Mattias

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Van eller ovan?

Jag har själv paddlat sträckan Stockholm Öregrund samt ytterligare några mindre avsnitt längre norrut och använt mig av sjökort. Men vad som passar bäst beror nog på vad du är van vid. För mig är sjökortet det mest naturliga då jag även tillbringar tid på sjön i min fritidsbåt och sedan barnsben är van att använda sjökort. Sjökorten tar ju också upp en massa olika sjömärken att navigera efter som saknas på en vanlig karta. Kartan däremot har ju höjdkurvorna som kan vara till hjälp vid val av övernattningsplatser osv. Vid t.ex Höga Kusten där jag paddlade lite i somras önskade jag att jag haft karta i stället och då i så fall med en större skala än mitt sjökorts 1:50 000 gärna 1:100 000 eftersom en del av öarna är väldigt stora och höga och då var det lite klurigt med översikten lågt sittandes i kajaken medendast ett avsnitt av kusten framme åt gången. Hoppas att du får en fin tur. /Jampa

Jag föredrar egentligen karta då den ger mer information om vad som finns på land. Bra för val av nattläger, vattentillgång osv. Men i områden med intensiv sjötrafik föredrar jag sjökort då det blir lättare att välja vägar där jag kan undvika båtar. Men båda delarna fungerar ju. Gröna kartan har ju i alla fall fyrar och större farleder med.

Det ena behöver väl inte utesluta det andra.?

Om man har digitala orginal så kan man ju skriva ut samma område och laminera ihop dem som fram och baksida. Sjökort och karta i ett. Bara att vända på bladet.

På sjökortet finns ju information om fyrkaratärer vilket är bra om man skall paddla när det är mörkt.

/Mattias
Morlanda Scoutkår

De flesta

verkar föredra topografiska kartor vid paddling i skärgårdar även jag. Umeå Öregrund är ju rätt långt kanske passar här blå kartan bättre än gröna med tanke på volym och kostnad.

Det finns ett par böcker som behandlar den här sträckan bland annat Jim Danielssons och en bok som heter Kusten är klar eller något liknande.

Karttrådar finns många.

Se t ex http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=18153&highlight=karta+sj%F6kort och http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=2190&highlight=karta+sj%F6kort

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips