Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag ska paddla Umeå-Stockholm i vår. Ska jag införskaffa sjökort eller karta den sträckan. Önskar svar från de som redan prövat de två alternativen eller paddlat sträckan.
Jag har själv aldrig paddlat den sträckan men en hel del söder om Stockholm på Ostkusten. Jag väljer definitivt karta framför sjökort. Jag tycker helt enkelt det ger mig värdefullare information. Man saknar en del som finns på sjökortet men vinner en del som jag tycker är viktigare. I slutänden blir det ju en personlig smaksak.
Jag har själv paddlat sträckan Stockholm Öregrund samt ytterligare några mindre avsnitt längre norrut och använt mig av sjökort. Men vad som passar bäst beror nog på vad du är van vid. För mig är sjökortet det mest naturliga då jag även tillbringar tid på sjön i min fritidsbåt och sedan barnsben är van att använda sjökort. Sjökorten tar ju också upp en massa olika sjömärken att navigera efter som saknas på en vanlig karta. Kartan däremot har ju höjdkurvorna som kan vara till hjälp vid val av övernattningsplatser osv. Vid t.ex Höga Kusten där jag paddlade lite i somras önskade jag att jag haft karta i stället och då i så fall med en större skala än mitt sjökorts 1:50 000 gärna 1:100 000 eftersom en del av öarna är väldigt stora och höga och då var det lite klurigt med översikten lågt sittandes i kajaken medendast ett avsnitt av kusten framme åt gången. Hoppas att du får en fin tur. /Jampa
Jag föredrar egentligen karta då den ger mer information om vad som finns på land. Bra för val av nattläger, vattentillgång osv. Men i områden med intensiv sjötrafik föredrar jag sjökort då det blir lättare att välja vägar där jag kan undvika båtar. Men båda delarna fungerar ju. Gröna kartan har ju i alla fall fyrar och större farleder med.
Om man har digitala orginal så kan man ju skriva ut samma område och laminera ihop dem som fram och baksida. Sjökort och karta i ett. Bara att vända på bladet.
På sjökortet finns ju information om fyrkaratärer vilket är bra om man skall paddla när det är mörkt.
verkar föredra topografiska kartor vid paddling i skärgårdar även jag. Umeå Öregrund är ju rätt långt kanske passar här blå kartan bättre än gröna med tanke på volym och kostnad.
Det finns ett par böcker som behandlar den här sträckan bland annat Jim Danielssons och en bok som heter Kusten är klar eller något liknande.
Det är när mobilen sätts i flygplansläge inför 9 dagars batterispar som det slår till. Jag lämnar världen nu. Det är ett avsked som skrämmer, smärtar ...
3 kommentarer
En fjällvandring kanske flyktigt bara handlar ofta om att förflytta sig mellan punkt A. till punkt B. och vad som händer däremellan. Om man däremot ...
4 kommentarer
Vi från Skåne Vandring Community har vandrat längs West Highland Way (WHW, även kallad) under vår årliga långresa. Den klassiska leden längs med de ...
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
6 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...