Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Verkar vara en vanlig självuppblåsande madress med skumkärna (typ Thermarest) ihop med en uppblåsbar separat kudde?. Efter att den legat utrullad en liten tid får du hjälpa till med munnen för att få rätt hårdhet i madrassen, kudden får du troligen blåsa upp helt manuellt. Förvarar du madrassen uppblåst med öppen ventil får skumkärnan bättre spänst och du behöver blåsa i mindre luft manuellt nästa gång du behöver använda den. Förvaringen med öppen ventil säkrar också att ev fuktig inandningsluft vädras ut.
Håller med om att liggunderlag av den här typen måste förvaras utrullade med öppen ventil, annars tar det lååång tid att få dem att blåsa upp sig själv och även då behöver du blåsa med munnen.
En nackdel med att blåsa upp den med munnen är att du får in fukt, och fukt + värme ger bra grogrund för mögel ... vet jag av trist erfarenhet ... inget kul.
Det går att ventilera ut en del genom att förvara den med utrullad och med öppna ventiler. Det bästa är dock att se till att du inte behöver blåsa själv mer än absolut nödvändigt.
Till liggunderlag typ down- eller synmat finns pumpar. Kallas lite olika ... schnozzelpump (gillar det ordet ) eller pump sack ... och fungerar både som pump och vattentät förvaringssäck. Vet dock inte om det finns någon som passar på ventilerna till ditt liggunderlag.
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...
Näst sista etappen! Mer om det snart. Men först ngt om ngt som ligger varje turåkare varmt om hjärtat: mat!
På de flesta depåstopp har det funnits ...
1 kommentar
Det handlar inte bara om lättare utrustning; det handlar om att välja det som verkligen betyder något för ditt äventyr, sortera bort saker som inte ...
1 kommentar