SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka

Du vet kanske mer än jag, men frågan är om det är så enkelt. Resplus är en överenskommelse mellan flera parter - och så ska det uppfylla kraven i någon EU-förordning. Fast kanske är det viljan det hela bottnar i?

Något som alltid förvånat mig är exempelvis SJ:s konsekventa ovilja att låta kunden själv bestämma att ett byte (exempelvis i huvudstaden) får ta 2-3 timmar extra. I det nya bokningssystemet har de lagt till möjligheten till 1 timme, men det har bara fungerat för mig om det endast är 1 byte. Annars har bokningen kraschat ... 🤣 Men nu senast fungerade det inte alls, det verkade inte finnas avgångar inplanerade.
Inget jag egentligen vet, det var ett rent tyckande från min sida. Det brukar sällan finnas juridiska hinder mot att ge sina kunder mer generösa villkor.

SJs bokningssystem är svårmanövrerat. Testa att boka djurplats med poäng! Då kan man hålla på i all evighet.
 
Nu har jag bokat uppresan i alla fall, så hemfärden lär bli mer eller mindre då, även om det tyvärr alltså redan är fullbelagt den enda dagen på hela sommaren på Saltoluokta. Märkligt. :( Middag bör man kunna få i alla fall, säger de.

Ska man våga ha lite is i magen och vänta ett tag till med att boka hemresan?
Flyget finns ju som alternativ, men även där kommer ju priset stiga.

Hur skulle ni gjort med bussresan med Flixbus om ni är osäkra på var ni avslutar vandringen? Är det viktigt att få resplus på den bussresan, eller kan man lita på att bussarna inte är 2 timmar försenade samt att man får plats utan att ha bokat?
Bussbiljetten är ganska dyr och jag tror inte att den går att få ombokningsbar så jag hade räknat med att bussen kom fram i rimlig tid. De gånger jag har åkt där har bussen varit i tid.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Trafikverket verkar inte vara serviceinriktade avseende annat än bilar. Banarbetena är ett exempel som blivit en följetong i många år.

Cykeltävlingar på vägar verkar de försöka helt förbjuda med retroaktiva regler. https://via.tt.se/pressmeddelande/t...rbundet?publisherId=3235773&releaseId=3351936

Elförsörjning till hus utmed tågbanor ville de bara kapa. https://www.dn.se/ekonomi/trafikverket-backar-efter-dns-avslojande-elen-klipps-inte-av/

Ge oss banverket tillbaka och genomför ordentliga tågsatsningar.

Thure
 
Känns tyvärr igen det mesta, fr a detta att nattåg till/från Sthlm blir fulla innan syd- och västsvenska anslutningar släppts. Har suttit i dagar med sökningen på skärmen och fingret på F5-knappen, och lyckats hugga den absolut sista liggplatsen minuter efter att biljetterna släpptes. Erfarenhet: boka de vitala flaskhalsarna/nattågen separat, sekundära anslutningar ordnar sig senare på ett eller annat sätt. Med några timmars tidsmarginal behöver man inte resplus.

Ett litet tips till de olycksbröder/systrar som står inför mer sammansatta bokningar/ombokningar, specialönskemål etc, som onlinebokningen hanterar så illa (enklaste exemplet: Thures m fl önskan om anslutningståg med större tidsavstånd till/från "huvudtåget" än programmet visar):

Koppla up dig på SJ-chatten och säg "jag vill tala med en människa" till den robot, som svarar. Den kommer att blygt fråga om den ändå inte kan hjälpa till, men kryssa bara i "nej". Inom bråkdelen av den tid det hade tagit att hänga i SJ:s telefonkö, är du sen i kontakt med en oftast superkompetent levande person, som kommer att kunna hantera dina mest komplicerade specialönskemål.

Jag har den vägen fått ihop i princip alla krångligare upplägg, bl a en logistisk rysare till flerfaldigt ombokade Åreresor för tre personer med tre skilda sydsvenska bostadsorter och två skilda av- och hemresedagar, mitt i denna vinterns kaos av in i det sista ej bokningsbara delsträckor pga "planerade banarbeten" m m. "Osynliga" anslutningar Åre-Stockholm var plötsligt möjliga att boka manuellt, de sträckor vi åkte tillsammans kunde vi dela kupé, och familjens Göteborgare slapp onlinebokningens enda anslutningsförslag: mjölktåg till Herrljunga och buss sista sträckan...


Men visst blir man både luttrad och nostalgisk efter den enkla tiden, när av det blinda maknadstänket ännu ej sönderslagen infrastruktur sörjde för helheten.
 
Känns tyvärr igen det mesta, fr a detta att nattåg till/från Sthlm blir fulla innan syd- och västsvenska anslutningar släppts. Har suttit i dagar med sökningen på skärmen och fingret på F5-knappen, och lyckats hugga den absolut sista liggplatsen minuter efter att biljetterna släpptes. Erfarenhet: boka de vitala flaskhalsarna/nattågen separat, sekundära anslutningar ordnar sig senare på ett eller annat sätt. Med några timmars tidsmarginal behöver man inte resplus.

Ett litet tips till de olycksbröder/systrar som står inför mer sammansatta bokningar/ombokningar, specialönskemål etc, som onlinebokningen hanterar så illa (enklaste exemplet: Thures m fl önskan om anslutningståg med större tidsavstånd till/från "huvudtåget" än programmet visar):

Koppla up dig på SJ-chatten och säg "jag vill tala med en människa" till den robot, som svarar. Den kommer att blygt fråga om den ändå inte kan hjälpa till, men kryssa bara i "nej". Inom bråkdelen av den tid det hade tagit att hänga i SJ:s telefonkö, är du sen i kontakt med en oftast superkompetent levande person, som kommer att kunna hantera dina mest komplicerade specialönskemål.

Jag har den vägen fått ihop i princip alla krångligare upplägg, bl a en logistisk rysare till flerfaldigt ombokade Åreresor för tre personer med tre skilda sydsvenska bostadsorter och två skilda av- och hemresedagar, mitt i denna vinterns kaos av in i det sista ej bokningsbara delsträckor pga "planerade banarbeten" m m. "Osynliga" anslutningar Åre-Stockholm var plötsligt möjliga att boka manuellt, de sträckor vi åkte tillsammans kunde vi dela kupé, och familjens Göteborgare slapp onlinebokningens enda anslutningsförslag: mjölktåg till Herrljunga och buss sista sträckan...


Men visst blir man både luttrad och nostalgisk efter den enkla tiden, när av det blinda maknadstänket ännu ej sönderslagen infrastruktur sörjde för helheten.
Alla tågbolag tar en avgift för att boka andra tågbolag, så egentligen är det ofta minst kostsamt att få Vy att fixa anslutningarna.

De har tyvärr lika dåligt system som alla andra. Att boka två resenärer i egen kupé från två olika utgångspunkter är tex omöjligt.
 
Många drömmer sig tillbaka till tiden då man bokade sina biljetter per telefon från en vänlig tant i Krylbo. Det var säkert praktiskt, men man ska också komma ihåg att onlinebokning är ett effektivt sätt att hålla nere biljettpriserna. Själv är jag tacksam över att IT-utvecklingen gett oss billigare biljetter, och därmed gör det möjligt för fler personer att resa. Dessutom uppskattar jag att webbtjänsten snabbt ger en överblick över tillgängliga avgångar och vad de kostar (som jag minns det var det ganska hopplöst att försöka få denna info per telefon).

SJ:s "osynliga" biljetter var väldigt intressant, dock. Det kan väl inte vara omöjligt att göra ett script som föreslår även resor med platsbyte? Här finns något för SJ att ta tag i!
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips