Simträning som komplement?

Är det någon som provat på simträning som komplement till klätringen? Har fått för mig att det kan vara ett bra alternativ istället för löpning för att få upp flåset och uthålligheten samt att överkroppen samtidigt får lite fin "extraträning".

Tacksam för åsikter!

/Sten
 
Fungerar för mig

Ja visst, jag tycker det fungerar bra.

Däremot kanske det behövs styrketräning också för att träna komplementmuskulaturen till klättermusklerna i skulderblad, överarmar etc.

Mvh Kalle
 
man måste vara stark i hela kroppen så att styrketräna hela kroppen är klart att föredra, men att komplettera löåningen med simning är bra..
 
För mig har regelbunden simträning inneburit ett stort lyft vad gäller löpningen. Jag klättrar inte, så några insikter på det området kan jag inte erbjuda, men jag noterar att sedan jag börjat simma kontinuerligt har min löprelaterade skador (löparknä och benhinneproblem) mer eller mindre utraderats. Möjligen kan det förklaras av att benen av simningen får den skonsamma träning de saknat när vissa löppass omvandlats till simträning.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.