Simträning som komplement?

Är det någon som provat på simträning som komplement till klätringen? Har fått för mig att det kan vara ett bra alternativ istället för löpning för att få upp flåset och uthålligheten samt att överkroppen samtidigt får lite fin "extraträning".

Tacksam för åsikter!

/Sten

Fungerar för mig

Ja visst, jag tycker det fungerar bra.

Däremot kanske det behövs styrketräning också för att träna komplementmuskulaturen till klättermusklerna i skulderblad, överarmar etc.

Mvh Kalle

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
man måste vara stark i hela kroppen så att styrketräna hela kroppen är klart att föredra, men att komplettera löåningen med simning är bra..

För mig har regelbunden simträning inneburit ett stort lyft vad gäller löpningen. Jag klättrar inte, så några insikter på det området kan jag inte erbjuda, men jag noterar att sedan jag börjat simma kontinuerligt har min löprelaterade skador (löparknä och benhinneproblem) mer eller mindre utraderats. Möjligen kan det förklaras av att benen av simningen får den skonsamma träning de saknat när vissa löppass omvandlats till simträning.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips