Silva Multi-Navigator/Fugawi

Jag har införskaffat en Silva Multi-Navigator i nyskick för 1800,- och tyckte den kande vara värd att testa. Den visar sig fungera alldeles utmärkt i skog och mark. Mottagning verkar vara mycket bra även om jag har den i fickan. Global Map Planner och datakabel var med, men programvaran verkar inte vara till någon mer nytta än att uppgradera Silvan. Nu har jag laddat ner en demo av Fugawi och funderar på vilka inställningar jag skall ha i Silvan och Fugawin för att det skall bli rätt. Får jag dte att fungera har jag tänkt köpa svenska versionen för att få support till Rik-formatet.

/Uffe

OziExplorer stödjer rik-formatet och Silva

Även OziExplorer har stöd för rik-formatet. Du köper en tilläggsmodul/licens för 450:- på http://www.oziexplorer.se
Och enligt menyerna i programmet har OziEplorer stöd för Silva, har dock inte testat själv.

Har själv köpt både Ozi och Fugawi och tycker bättre om Ozi. Min erfarenhet är att Fugawi funkar sisådär under WinXP.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Har testat OziExplorer också nu (demo), men får det inte att fungera. Kommunikation har jag, men det blir fel vid hämtning av data "Not valid date".

/Uffe

Inställningar Silva/Fugawi 3.0

Under Modell på GPS-fönstret ska det stå silva/brunton samt ingen ikon.

Baud hastigheten är 4800. Tyvärr är min Silva lite kittslig i kommunikationen med Fugawi 3.0, då baud hastigheten gärna ändras till 19400, men det brukar gå efter några försök.

/Niklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips