Siljansleden. Var börjar och slutar man?

Hej,
Jag tänker vandra hela Siljansleden nästa sommar. 34 mil. Dock tycks det vara lite diffust att veta var leden officiellt börjar och slutar.
Jag har vandrat Kungsleden och då är det ju Abisko-Hemavan/Hemavan-Abisko som är riktningen. Enkelt och greit.

Men här tycker jag det blir lite bökigt att lägga upp sträckan..

Börjar man i Fryksås och vandrar ner till Rättvik? För att sen vandra upp till Mora och sen från Mora gå ner till Leksand? Eller hur blir det?
 
Lite sent på svar, men det är två rundslingor, som Ulrika skrev, fast den ena går runt SSiljan och Orsa sjön, den andra går från Fryksås, upp till Furudal och sedan ner till Rättvik. Det går avstickare på leden in till Mora och Gesunda men då får man gå fram och tillbaka. Jag tog mig runt Siljan och Orsasjön för ett par år sedan. Väldigt fint! Hoppas du kommer iväg :)
 
Hej Kakan, Vad roligt att du har gått leden :) Jag tänkte gå den i sommar om allt går vägen!

Vet inte bara hur jag ska lägga upp rutten på bästa möjliga sätt. Jag bor i Siljansnäs men det bästa är kanske att starta/avsluta i Fryksås och när man kommit tillbaka till Fryksås - gå genom Orsa och ner mot Rättvik.
Då har man ju fått med sig hela leden i ett svep liksom.

Hur la du upp rutten?
 
Åh kul! Då kan du ju starta hemifrån nästan ;)

Min familj har en stuga i en fäbod mellan Siljansnäs och Mora så jag gick från den =) Det är ju väldigt långt att gå hela och när jag började planera så trodde jag att det bara var runt sjön. Så när jag lärde mig mer så bestämde jag mig ganska direkt för att skippa Furudal och gå direkt till Rättvik från Fryksås. Min avsikt var också att ta mig fram lätt och fort. Så jag körde ut och gömde matpaket till mig själv och planerade allting så att jag sov i stugorna och vindskydden som finns. Stugorna är förresten ett verkligt hett tips! De är helt underbara och väl värda ett besök bara över dagen.

Din idé låter ju som ett väldigt bra alternativ, just om man vill se allting. Jag tycker de bästa bitarna var just mellan Leksand och Fryksås, men det är där jag är mest hemma också och det var ju dessutom början och slutet på min tur. Jag tror det blir bra oavsett hur man gör. Det är en fin led oavsett.

De enda viktiga tipsen jag har är att ta med sig så man kan rena vatten, alternativt rejäla vattenreservoarer. Just för att det är långt mellan källorna och de är inte alltid tillförlitliga. Jag drack en del vatten som jag kanske inte borde ha gjort och hade en del vätskebrist... Jag skulle också undvika säsongen för älgflugor men det är också bland det värsta jag vet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.