Sikker ferdsel på is

Hei
I Norge har vi ei nettside
iskart.no
Her kann man legge inn observasjoner av isforhold.
Det er også kart som viser om vann/sjøar er regulert
For vannkraft, og eventuelt hvor tuneller (inntak og uttak)
Går. Det er også merket hvor isen pleier å være utrygg.
Dette er et veldig godt redskap for turplanlegging.
Finns det noe tilsvarende i Sverige?

Planlegger tur fra Abisko til Sulitjelma rundt påsken.
Skal då krysse blant annet akkajauri ved Ritsem, Virihavre og vasstenjavvre. Information om isforhold og for øvrig,
mottas med takk.

Mvh Vidar Natås

Tror inte liknande finns i Sverige...

Hej, fin tur!

Det fanns tidigare en liknande sida, isplanket.com, i Sverige. Men den verkar ha gått i graven. Dessutom var det sällan någon skrev något om fjällsjöarna där då det mest var ett forum för långfärdsskridsko.

Nu kan jag givetvis ha fel, men jag tror inte att den information du söker går att hitta. Givetvis kan du alltid ställa en fråga här på utsidan strax innan du ger dig av och med lite tur få ett svar från någon som nyss varit där. Sen kan man givetvis även ringa fjällstationen i Ritsem.

Det sagt. Om du väljer att skida på Svenska sidan av gränsen är det bara en reglerad sjö som du troligtvis kommer att passera och det är Akkajaure vid Ritsem. Och senast jag var där på vintern fanns det en ruskmarkerad skoterled över isen från Ritsem till Änonjalme där det borde vara säkert att skida på påsk

Vad det gäller Virihavre och Vasstenjavvre har jag bara passerat Virihavre på vintern. Skidade ganska nära den södra stranden och såg inget öppet vatten. Misstänker att det kan bli svårt att få någon aktuell information om sjöarna inne i Padjelanta, är inte speciellt många som rör sig där på vintern.

/ Stefan

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Skoterleden över vattenmagasinet Akkajaure är säkert OK som Stefan skriver men vid vid tidig snösmältning kan det vara en del vatten ovanpå isen.

Virihaure och Vastenjaure lägger sig tidigt och går upp sent.

Någon motsvarighet till appen Regobs och www.Varsom.no liknande det ni har statsstött av NVE i Norge finns inte i Sverige.

Lite info om det norska systemet fick vi som deltog i iskongressen 2019 i Oslo https://www.skridsko.net/skridskonet/foreningen/konferenser/iskongress2019.html

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips