Signaturled Treparksmötet?

Vad tycker ni om STF:s signaturled signaturled Treparksmötet? Är det en vacker sträckning i sig, eller blir det lite snopet att bara vara inne och nosa på nationalparkerna och man vill egentligen fortsätta neråt mot Staloluokta?

Jag vill gärna få till en fjällvandring i sommar och har tyvärr ganska knappt om tid till mitt förfogande. Tänker isåfall gå enligt STF:s förslag och lägga till en extra dag någonstans för topptur/dagstur.

Hur lång tid tar båten från Ritsem till Änomjálmme? Bussen är framme 12.50 i Ritsem, är det görbart att fortsätta till Kisurisstugorna redan första dagen eller blir det att stanna i Akka första natten?

Hur är landskapet, blir det något högalpint överhuvudtaget (inget måste men vore trevligt med någon dag med lite mäktigare bergsmassiv när jag ändå gör mig besväret att åka hela vägen till Lappland :)). Reser med tåg från Skåne vilket innebär ett dygns resa enkel väg - så överväger om jag ska spara Padjelanta till ett år då jag har mer tid att göra det ordentligt, och i sommar nöja mig med en något sydligare fjällmiljö.
 
Jag gjorde just denna vandring 2022 som kombinerad tält- och stugtur. Jag tycker att att den bjuder på mycket omväxlande vyer på mycket kort tid. Om man bor i stugorna har man lätt packning och då kan man utan större problem gå till Kisoris den första dagen. Möjligheten att bo i stuga gör att man inte är så väderberoende. Första dagen går man under Akka som är ett mäktigt massiv. Vill man se riktigt högalpin terräng får man ge sig in i Sarek men då i krävs mer tid och tyngre utrustning.
 
Jag gjorde just denna vandring 2022 som kombinerad tält- och stugtur. Jag tycker att att den bjuder på mycket omväxlande vyer på mycket kort tid. Om man bor i stugorna har man lätt packning och då kan man utan större problem gå till Kisoris den första dagen. Möjligheten att bo i stuga gör att man inte är så väderberoende. Första dagen går man under Akka som är ett mäktigt massiv. Vill man se riktigt högalpin terräng får man ge sig in i Sarek men då i krävs mer tid och tyngre utrustning.
Tack för svar!

Gå till Kisuris första dagen trots ankomst till Ritsem först kl 13, alltså? Hur lång tid tar båten? Men ja, det blir väl knappast mörkt särskilt tidigt och 16 lättgångna km med stugpackning är ganska snabbt avklarat.

Lutar nog mot att ta den som en 6- eller 7-dagarstur, med extranätter i Kisurisstugorna och Katjaure för topptur/dagstur. Visst är det ganska lättgånget också, inte så mycket stigningar? Jag har tidigare alltid bott i stugor så funderar på att ha med tält denna gången för att träna lite på det inför ev framtida vandringar utanför stugkedjorna.

Ja men bra att veta, då ska jag inte förvänta mig högalpint denna gången helt enkelt (sist vandrade jag Abisko-Nikkaluokta men tidigare även Vindelfjällen och Vålådalen - så sett lite blandade fjällmiljöer). Andra alternativ vi funderar på är Nikkaluokta - Vakkotavare eller de sydligare fjällen t.ex Grövelsjön. Men Treparksmötet lockar ändå med ett lite lugnare tempo och förhoppningsvis mindre trängsel på leden.
 
Senast ändrad:
Tack för svar!

Gå till Kisuris första dagen trots ankomst till Ritsem först kl 13, alltså? Hur lång tid tar båten? Men ja, det blir väl knappast mörkt särskilt tidigt och 16 lättgångna km med stugpackning är ganska snabbt avklarat.

Lutar nog mot att ta den som en 6- eller 7-dagarstur, med extranätter i Kisurisstugorna och Katjaure för topptur/dagstur. Visst är det ganska lättgånget också, inte så mycket stigningar? Jag har tidigare alltid bott i stugor så funderar på att ha med tält denna gången för att träna lite på det inför ev framtida vandringar utanför stugkedjorna.

Ja men bra att veta, då ska jag inte förvänta mig högalpint denna gången helt enkelt (sist vandrade jag Abisko-Nikkaluokta men tidigare även Vindelfjällen och Vålådalen - så sett lite blandade fjällmiljöer). Andra alternativ vi funderar på är Nikkaluokta - Vakkotavare eller de sydligare fjällen t.ex Grövelsjön. Men Treparksmötet lockar ändå med ett lite lugnare tempo och förhoppningsvis mindre trängsel på leden.
Som tidigare nämnts klaras 16 km inom ramen för det rimliga även om starttiden blir lite senare. Vill du både spara tid och 2-3 km kan du flyga Ritsem-Akkastugorna. Helikoptern passar busstiden och är försumbart dyrare.
 
På den tiden hinner du gå Padjelantaleden till Staloluokta, och sen ta helikopter tillbaka. Kanske ett alternativ.
 
På den tid du har hinner du lätt vandra från Änonjalme till Staloluokta och flyga tillbaka, det finns tom möjlighet att hinna ner till Tarraluoppal och flyga ut till Kvikkjokk på 7 dagar. Då får du både den högalpina passagen av Akka på första etappen, men även den vackra passagen av de stora sjöarna i Padjelanta.
Sträckan Änonjalme-Treparksmötet är lättgången och relativt trafikerad. Lite dåligt med vatten vissa delar av sträckan vilket kan vara bra att veta. Själva treparksmötet är inte mycket att se egentligen, för mig är det mer en passage på vägen till/från Sarek och det är när man kommer upp på Gisuristerassen med vyerna mot Routesvagge (alt Guophervagge) den mer högalpina terrängen öppnar sig - men då krävs givetvis att man är bekväm att gå oledat och bär med sig all utrustning själv för övernattning, mat och bränsle. På 7-dagar hinner man Änonjalme-Routesvagge-Skarja-Biellevallda-Gukkesvaggebron-Suorva.

Båtturen över Akkajaure tar ca 40-45min.

Går du på sommaren blir det ju i princip aldrig mörk, utan finns alltid ledljus. Vill du tälta på första sträckan är det relativt dåligt med bra tältplatser i kombination med vatten, men där jag markerat på kartan nedan är kanske den bästa tältplatsen på den sträckan.
1714125342291.png
 
Senast ändrad:
Jättefint där uppe, vi gick Padjelantaleden förra sommaren. Vill du gå lite längre än Treparksmötet kan du ta en extra dag och gå Akkastugorna, Gisuris och sen gå gamla leden upp på Njierek till Låddejåkkastugan och sen nya leden tillbaka till Kutajaure och Vaisaluokta. Alternativt gå till Staloluokta och ta helikopter sen som @HasseQ tipsade om.

Men med tanke på hur långt det är från Skåne så hade jag nog rekomenderat att gå hela leden, den skiftar karaktär längs leden så man vill gärna uppleva hela.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.