Sidenhandduk kontra mokrofiberhandduk

:) Siden är dock definitivt bättre att ha om man ska använda plagget som sjal. Med sjal menar jag att vira den runt halsen innanför kläderna nära huden. Det är oerhört skönt - särskilt på vintern där man kan förstärka med en halsduk utanpå om det är 15 minusgrader eller så. Men jag vet faktiskt inte om killar i allmänhet brukar upptäcka det, eftersom det ju traditionellt betraktats som kvinnoplagg. Killar med scarf runt hjässan har jag dock sett ibland i friluftsammanhang ibland.

Väljer en buff till det, inte en sidensjal som jag använt som handduk i en vecka!
 
Har kompisar som påstår att tunt linne eller siden/linblandning är ännu bättre för ändamålet, men jag har själv inte testat.

Kollade din länk. Lin har ju större absorbationsförmåga än siden så den är säkert kanon som handduk. Jag är förvånad att den är så lätt med tanke på hur grova rena lintyger brukar vara. Men det kanske är blandningen med siden som möjliggjort en tunnare väv?? Vad jag inte vet är hur de fukttransporterande och isolerande egenskaperna blir i denna blandning.
 
Jag tycker personligen att en handduk för att torka sig på kroppen inte är så prioriterat. Det fungerar hjälpligt att torka sig med kläderna under en kortare tid. En extra t-shirt av silke är då kanske en lätt börda att ta med.

Däremot kan det kanske behövas en liten torkduk för kondens på innertältet för vissa tältmodeller... Iofs fungerar ju en silkes Tshirt (eller för den delen en silkeshalsduk) till det med.

Jo, jag håller faktiskt med. Jag har tidigare haft med en liten bomullshandduk. De luktar ju gärna surt efter ett tag om de blir blöta, men under mina vanridngar har jag aldirg någonsin varit med om att den blivit ofräsch - inte ens då jag varit ute i flera veckor och jag har inte tvättat den alls under färderna. Detta illustrerar bara hur pass litet behovet är! Jag har bara haft den till att torka händer och ansikte med när jag blivit lite blöt, men för övrigt varit (relativt) ren. Och för det mesta torkar även om bomullshandduk fort då eftersom det är så lite vätska.

Vangligt (fuktat) enkelpapper funkar ju utmärkt (Edet Extra) och det jag använder när jag ska torka mig om munnen efter maten eller på servetter på kafféer osv. Och då funkar det ju utmärkt att torka sig på kläder och eventuellt suga upp den sista fukten med lite papper.

Vad jag däremot behöver är något att skyla mig med när jag ska till en badstrand där det är andra människor samt att kunna torka hela kroppen med efter att ha badat i en insjö eller på ett badhus.
 
Jo, jag håller faktiskt med. Jag har tidigare haft med en liten bomullshandduk. De luktar ju gärna surt efter ett tag om de blir blöta, men under mina vanridngar har jag aldirg någonsin varit med om att den blivit ofräsch - inte ens då jag varit ute i flera veckor och jag har inte tvättat den alls under färderna. Detta illustrerar bara hur pass litet behovet är! Jag har bara haft den till att torka händer och ansikte med när jag blivit lite blöt, men för övrigt varit (relativt) ren. Och för det mesta torkar även om bomullshandduk fort då eftersom det är så lite vätska.

Vangligt (fuktat) enkelpapper funkar ju utmärkt (Edet Extra) och det jag använder när jag ska torka mig om munnen efter maten eller på servetter på kafféer osv. Och då funkar det ju utmärkt att torka sig på kläder och eventuellt suga upp den sista fukten med lite papper.

Vad jag däremot behöver är något att skyla mig med när jag ska till en badstrand där det är andra människor samt att kunna torka hela kroppen med efter att ha badat i en insjö eller på ett badhus.

Hoppas det går att förstå vad jag menar. Jag uttryckte mig lite klumpigt ser jag nu. :)
 
Så blir det!

Jag har hittat lösningen! : Jag kan skyla med med att kliva i min jacka upp-och-nervänd på badstranden med dragkedjan på tre kvart. Jag provade att torka mig med min siden-T-shirt idag efter att jag duschat. Det funkade bättre än jag väntat mig! La den över ett element på mycket lätt värme. Efter ca två timmar var den torr! Så ja, det är inget problem alls.

Badbyxor måste jag nog dock ha eftersom de flesta tyger inte mår så bra av klorerat vatten, tror jag. Korta små badbyxor kan jag nog ha som shorts också - tror inte det är någon som kommer bry sig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ödemark Klätterjacka kontra vandrarjacka Kläder 3
ödemark frilufskläder kontra arbetskläder Kläder 7
Blander Goretex kontra allt annat? Kläder 2
Klättermusen kontra goretex. Kläder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.