Sidenhandduk kontra mokrofiberhandduk

Vad har råsiden för egenskaper när det gäller handdukar och badlakan? Vad finns det för för- och nackdelar i jämförelse med mikrofiber? Någon som har erfarenhet?
 
Vad har råsiden för egenskaper när det gäller handdukar och badlakan? Vad finns det för för- och nackdelar i jämförelse med mikrofiber? Någon som har erfarenhet?
Jag använder nuförtiden helst en mycket tunn gammal sidenscarf, köpt på loppis för någon tia. Den ryms i min knutna hand, går att dubbelanvända som scarf och kuddfodral, torkar blixtsnabbt (antagligen bara för att den är så tunn) och känns mycket skönare att torka sig med än min dyra halkiga mikrofiberhandduk ("Pocket Towel" från Sea to Summit).

Om den är gjord av råsiden har jag ingen aning om, men den är alltså inte kraftig eller "smånoppig" (vilket jag förknippar med råsiden), och absolut inte "sidenglatt", utan slät, glesvävd och helmatt.

När jag liftade genom diverse varma länder hade jag med en större sidensjal, som funkade ypperligt som både badlakan, finscarf och kjol. Den var inte heller av den blanka sidensorten, men något mer tätvävd.

Har kompisar som påstår att tunt linne eller siden/linblandning är ännu bättre för ändamålet, men jag har själv inte testat. Här finns en sådan att köpa färdig (man får maila så skickar de den i ett kuvert), om man nu gillar färgen. Annars är det väl nästan enklare att gå till närmsta tygaffären och pröva sig fram.

PS en fördel till med siden och/eller linne är att handduken inte börjar lukta unket om den inte hinner torka mellan varven eller om man inte sköljer ur den på rätt många dagar.
 
Tycker om en liten mikrofibertrasa som minimalt torkvertyg. Uppsugningsförmåga överlägsen de sidenhanddukar jag använt.

Torkar också relativt snabbt efter urvridning.

Men luktfaktorn borde kunna tala för siden. Dock lätt att tvätta en liten mikrofiberduk med tvål och vatten.

Ifrågasätter inte din erfarenhet Joanna, kanske är din sidenduk bra mkt bättre än de jag använt.

Thure
 
Härligt!

Jag använder nuförtiden helst en mycket tunn gammal sidenscarf, köpt på loppis för någon tia. Den ryms i min knutna hand, går att dubbelanvända som scarf och kuddfodral, torkar blixtsnabbt (antagligen bara för att den är så tunn) och känns mycket skönare att torka sig med än min dyra halkiga mikrofiberhandduk ("Pocket Towel" från Sea to Summit).

Om den är gjord av råsiden har jag ingen aning om, men den är alltså inte kraftig eller "smånoppig" (vilket jag förknippar med råsiden), och absolut inte "sidenglatt", utan slät, glesvävd och helmatt.

När jag liftade genom diverse varma länder hade jag med en större sidensjal, som funkade ypperligt som både badlakan, finscarf och kjol. Den var inte heller av den blanka sidensorten, men något mer tätvävd.

Har kompisar som påstår att tunt linne eller siden/linblandning är ännu bättre för ändamålet, men jag har själv inte testat. Här finns en sådan att köpa färdig (man får maila så skickar de den i ett kuvert), om man nu gillar färgen. Annars är det väl nästan enklare att gå till närmsta tygaffären och pröva sig fram.

PS en fördel till med siden och/eller linne är att handduken inte börjar lukta unket om den inte hinner torka mellan varven eller om man inte sköljer ur den på rätt många dagar.

Ha, jag gillar verkligen din klädkreativitet! :)) Jag menar siden över lag egentligen så det kanske var dumt att skriva råsiden, men det beror på att jag fått ögonen på Sidenselmas alternativ: http://www.sidenselma.se/res-i-siden/resebadlakan-och-handdukar/resehandduk-100-rosiden

För mig är denna handduk precis lagom som badlakan. Mitt midjemått är 81. Idén att kunna använda antingen en sjal som både sjal och badlakan eller ett badlakan som både badlakan och sjal är ju ypperlig! Hade jag inte tänkt på.

Kul att du nämner scarf också; jag vill defintivt ha med mig en som jag kan ha under huvan eller att knyta och ha som tunn mössa när det är typ 13 grader och duggregn och mycket lätt vind och den formen av väder. Den går ju även att ha under mössan. men att man även skulle kunna ha den som handduk hade jag inte tänkt på! Tack för tipset!

Du nämner "Pocket Towel" från Sea to Summit". Det bästa alternativet jag hittat hittitls är deras XS-modell på 30x60 cm, men egentligen är det mer än tillräckligt med 40x40 för mig.

Linne har jag heller inte undersökt och har ingen personlig erfarenhet av. Men det är ju intressant att kolla upp.

Närmast kroppen tycker jag själv att siden är väldigt behagligt. Men vet inte om kalsonger kommer att sitta som de ska... Jag får prova. Samma sak med strumpor - jag misstänker att de går sönder och att merinoull är bättre där.
 
Tycker om en liten mikrofibertrasa som minimalt torkvertyg. Uppsugningsförmåga överlägsen de sidenhanddukar jag använt.

Torkar också relativt snabbt efter urvridning.

Men luktfaktorn borde kunna tala för siden. Dock lätt att tvätta en liten mikrofiberduk med tvål och vatten.

Ifrågasätter inte din erfarenhet Joanna, kanske är din sidenduk bra mkt bättre än de jag använt.

Thure

Tack för din kommentar. Det är ju olika faktorer som kommer med i bilden. För mig hör låg vikt till de viktigaste prioriteringarna och fungerar det att använda ett plagg till flera olika saker är det ju utmärkt och kan "kompensera för" om det i sig är lite tyngre (eftersom jag slipper ha med mig flera olika plagg då) och om det inte har de bästa egenskaperna. Men samtidigt vill jag såklart att det skall fungera bra nog. Det är en balans.
 
Hmm, min gamla "Pocket Towel" ser annorlunda ut - den är tunn med en glatt, lite skinande yta, och det är just det som gör den otrivsam att torka sig med. Så Thure kan mycket väl ha rätt i att den mer frotté-aktiga varianten är bättre än både min gamla och siden.

:) Siden är dock definitivt bättre att ha om man ska använda plagget som sjal. Med sjal menar jag att vira den runt halsen innanför kläderna nära huden. Det är oerhört skönt - särskilt på vintern där man kan förstärka med en halsduk utanpå om det är 15 minusgrader eller så. Men jag vet faktiskt inte om killar i allmänhet brukar upptäcka det, eftersom det ju traditionellt betraktats som kvinnoplagg. Killar med scarf runt hjässan har jag dock sett ibland i friluftsammanhang ibland.
 
Sidenhalsuk och vikt sidenkvadrat kan brukas till mycket, inklusive handduk och klut bland annat
.
Torkar snabbt efter rensköljning utanpå ryggsäcken.
Mina har jag köpt som stuvbitar.

Microfiberhandduk kräver rejäl tvätt och sköljning för att inte stinka.

Sidenundisar minskar snabbt volymen på packningen.

go tur
 
Jag tycker personligen att en handduk för att torka sig på kroppen inte är så prioriterat. Det fungerar hjälpligt att torka sig med kläderna under en kortare tid. En extra t-shirt av silke är då kanske en lätt börda att ta med.

Däremot kan det kanske behövas en liten torkduk för kondens på innertältet för vissa tältmodeller... Iofs fungerar ju en silkes Tshirt (eller för den delen en silkeshalsduk) till det med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ödemark Klätterjacka kontra vandrarjacka Kläder 3
ödemark frilufskläder kontra arbetskläder Kläder 7
Blander Goretex kontra allt annat? Kläder 2
Klättermusen kontra goretex. Kläder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.