Klätterjacka kontra vandrarjacka

Hej

Kan någon med bättre vetande förklara varför de olika märkenas "bästa" jacka alltid är en klätterjacka? Är det fler som klättrar, som då också lägger ut mer pengar på dessa jackor, än en vandrare?

Vad specifikt skilljer mellan en klätterjacka kontra vandrarjacka/trekking? Att det kan skilja i materialet beroende på kontakten med berget förstår jag, men är det mer? är det bättre huvor ex. på klätterjackor?

Om man sedan tittar på de olika märkenas hemvist, så verkar det som att märkena från Storbritannien satsar mer på Trekking än resten av länderna, i alla fall i reklammaterialet. Men man får väl utgå från att det finns skillnader.

Personligen kommer jag alldrig klättra med rep och yxa, så då behöver väl jag inte en klätterjacka, utan just en vandrarjacka. Men vad går jag då miste om? om något?
 
Slitstyrka? Förstärkningar på armbågar etc. Plus att skärningen förmodligen är kort/snäv för att inte bygga på under sele etc. Huva som rymmer en hjälm. Fickor som sitter placerade så att man kommer åt med sele.
 
"Slitstyrka? Förstärkningar på armbågar etc. Plus att skärningen förmodligen är kort/snäv för att inte bygga på under sele etc. Huva som rymmer en hjälm. Fickor som sitter placerade så att man kommer åt med sele."

Visst absolut!
Om det är gore tex jackor vi snackar om här, så finns de paclite och pro shell, även performance shell. Paclite kontra pro shell som finns i de dyrare jackorna. Paclite är lättare och ger en mindre packvolym, men är inte lika slittåligt som proshell, dessutom så är skillnaden i vikt och packvolym inte särskilt stor om du jämför vissa tillverkares pro shell jackor med andras paclite.
fördelen med pro shell generellt är att de har ett bredare användningsområde och är slittåliga.

Detta har inte så mycket med klättring att göra, men visst finns det modeller som är framtagna för exempelvis alpin klättring/isklättring. Men många modeller har också tagits fram för tex skidåkning och diverse.

När det gäller klippklättrning och även i många fall isklättring så skulle jag själv bara använda dessa plagg endast när de verkligen behövs, de är alldeles för dyra för att utsättas för vassa klippor och stegjärn.

Dock är byxa och jacka i ovan nämnda material en favorit vid vandring!!!
 
Hej på er

Då verkar det som jag inte missar något om jag inte köper "värstejackan" för vandring, eller någon enkel skogspromenad. Vill ha en allroundjacka, vattentät och "andande" av lite längre modell.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
prospicientia Sidenhandduk kontra mokrofiberhandduk Kläder 16
ödemark frilufskläder kontra arbetskläder Kläder 7
Blander Goretex kontra allt annat? Kläder 2
Klättermusen kontra goretex. Kläder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.