frilufskläder kontra arbetskläder

Hej

På frilufskläder (och vanliga kläder) ställs inga krav alls (vad jag känner till i alla fall). Däremot ställs det väldigt massa krav på arbetskläder, från sömmnad, material och tåla tvättar ex antal ggr och mer ändå. Okey, de används ju nästan varje dag, så de bör ju hålla för tuffa situationer, men läser man frilufsreklam och liknande så får man onekligen intrycket att frilufskläder skulle även de "klara allt", tror knappast det!
Så då får i alla fall jag massa frågeställningar i huvudet!

Hade det inte varit bra om även frilufskläder klarade kraven och ex .som vissa ger livstidsgaranti på sömmar (annars byts plagget ut, där pratar vi wow). Vilket företag blir först att anamma alla EN-krav, (kraven benämmns EN och åtföljande siffror).

Eller skall vi börja använda arbetskläder ute i det gröna? för att verkligen vara garderade att vi köpt ett hållbart plagg.

Nu är det ju också så att funktionen/konfektionen hos ett arbetsplagg inte är såsom ett frilufsplagg. Så man kanske skulle be att arbetsklädestillverkarna skulle ge sig in i en ny branch?
Jag vet inte vilken av de två aktörena som lättast skulle kunna göra en omställning!

Jag inser nog att det kanske inte går att göra UL kläder av detta, eller?

Några tankar som jag haft en tid, dessutom är de flesta (beroende på märken) Öko-tex märkta (mindre kemikalier i kläder)

Vad tror ni?
 
Eftersom de flesta friluftkläder används i stadsmiljö och till vardags, där de inte alls utsätts för något dramatiskt friluftsliv, så borde kanske inte kraven på friluftskläder vara annorlunda än kraven på andra kläder. Annars fungerar ju arbetskläder utmärkt även till friluftsliv.
 
Jag har på de flesta fjällturer faktiskt använt yrkesbyxor, köpta enbart för friluftsliv då jag är en kontorsråtta i vanliga fall. Garantier om hållbarhet och en faktiskt ganska blygsamt pris (oftast runt 400 spänn har jag betalat) och övertygat mig. Detta var iofs på den tiden jag inte såg något problem med tunga bomullsbyxor.
 
Du menar att nån myndighet ska gå in och reglera det hela?

nej tack, jag tycker vi låter konsumenterna avgöra vad man vill ha. Det verkar fungera ganska bra. När man läser här så är det många som har erfarenheter och köper kläder av olika märken som håller bra. Varför ändra det?
 
Nej, då läser du det fel!!!

Vad det handlar om är att höja kvaliten. Och som du även kan läsa i andra trådar så finns det även kläder som inte håller, (viktigt att båda sidorna nämns, eller hur?)

Vad det gäller myndigheter och din syn på dessa så vet jag inte vad det har med detta att göra. Det är väl bara bra om ex kläder blir bättre. Jag tror inte de syr in ett chip för att se var man befinner sig.
 
Men vem ska ställa kraven? Och var kom chipen ifrån? Jag nämnde inget sånt, och tror inte heller jag skrev något om min syn på myndigheter. Där övertolkade du nog.

Men om du vill ha krav ställda så måste ju någon ställa dem. Jag antog att det var någon myndighet du menade, men om du menar någon annan så tala gärna om vem.

Och jag tror ändå att konsumentmakt via information är bra.
 
Håller fullständigt med dig att konsumentkraft är bra, det är ju detta forum ett bra exempel på.

Men nu är det ju så att för ex de krav som yrkesbranchen ställt på kläder är för att höja kvaliten, gemensam standard. Sedan om en myndighet eller någon konsumentorganisaton ställer dessa måste ju vara oviktigt, huvudsaken är ju att vi konsumenter får bra/bättre kläder, som i detta fallet. Titta ex Gore-tex frågor i några trådar där man jämför ex Event mot G-tex, mot olika framställda resultat angående andning, meter vattenpelare. Vi läser och vill ha detta "bästa" eller hur?

Den infon får vi inte fram om inte myndigheter är där! Sedan kan man tycka att något dåligt blir det självsanering på. Det är bara synd om de som då köpt det.

(tyckte jag såg ett missbehag mot myndigheter hos dig, därav chipet, ber om ursäkt för det)
 
jag antar att vad gäller diverse yrkeskläder så är fackföreningar och arbetsgivarorgansiationer pådrivande i arbetet. Ett problem är att vi inom friluftslivet inte har dessa. Motsvarigheten är väl snarast STF, friluftsfrämjandet och utsidan.se. Så kanske är din tråd just starten till det. Jag misstänker dock att vi är för oorganiserade och saknar ekonomiska muskler att driva detta.

Vi får helt enkelt fortsätta att dela med oss av både ris och ros.

Christian
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
prospicientia Sidenhandduk kontra mokrofiberhandduk Kläder 16
ödemark Klätterjacka kontra vandrarjacka Kläder 3
Blander Goretex kontra allt annat? Kläder 2
Klättermusen kontra goretex. Kläder 3
Arbetskläder Kläder 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...