.SHP till .DXF

Hejsan!

Har letat ihjäl mig dag o natt och kan inte hitta hur man gör en konvertering från shp till dxf eller dwg. Vill sedan importera detta i 3ds max för att kunna göra en terräng av filerna. Någon som vet hur jag kan konvertera det, helst gratis naturligtvis.

Har provat dxfauthor men det krashar bara med vissa inställningar och det är förmodligen dom inställningarna jag behöver för lyckas jag exportera filen så finns inget på skärmen när jag importerar det sen.

Möjligen kan det finnas någon opensource programvara för detta. Google är bra på att hitta såna saker.

Annars kan du ju alltid ladda hem en utvärderingsversion av FME från http://www.safe.com

/torbjörn

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
FME är det bästa verktyget...men också ett av dom dyraste. Men en utvärderingslicens är fint nog.

Ett annat sätt kan vara ett prova en liknande licens för AutoCAD...och där importera .shp för att sedan exportera ut till .dxf.
Men det är lite väl mycke trix när nu FME finns till för att just konvertera alla dessa spännande filformat.

I FME är det bara att väla input och output...o där mellan koppla in en translator...vippzzz så har du förhoppningsvis en korrekt konverterad fil.

Kan inte

garantera att det löser ditt problem. Men programmet GPS Utility (www.gpsu.co.uk) kan hantera en lång rad filformat. Bland annat kan SHP-filer öppnas (med tillhörande shx och dbf) och det går att exportera som AutoCAD dxf. Programmet kostar en mindre slant men finns (tror jag fortfarande) som gratis demoversion med begräsningar i antalet punkter som kan hanteras.

Alan Murphy som är upphosman är lätt att ha med att göra och kan svara på eventuella frågor kring hanteringen. Dessutom finns en maillista med många kunniga personer om programmets funktioner, filkonverteringar etc.

TopoCAD

TopoCAD kan importera shape-filer och exportera i dwg/dxf. Vid export stöds AutoCAD dwg/dxf för R12/LT2, 2000/LT2000, 2004 och 2007. TopoCAD är ett proffsprogram och säljs av Chaos systems www.chaos.se.
/Niklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips