Setup för clogging, ännu en tråd (i all välmening)

Det går ju att sätta ihop bultarna med en ensam quickdraw. Sedan uppfattar jag det som ganska onödigt att ha skruvisar i en Basic. Men det den killen gjorde verkar inte så farligt, för det verkar som om han klättrar leder där han ändå inte räknar med att trilla, då är ju första säkerheten hans klätterteknik. Mycket ska till för att en Basic inte ska låsa, men samtidigt så räcker det med ett mycket litet misstag för att den inte ska låsa, nämligen att man inte stänger kammen......

Att sätta en quickdraw mellan bultarna på Vårdberget är lite besvärligt, eftersom de är ganska jämt utspridda längs klippans överkant, med ett par meters mellanrum. Jag skulle nog ha satt en till skruvis i repet ett par meter från änden, så att jag hade haft denna sittandes i en primär bult, och sen den som satt i repets ände, i en backupbult.

Skruvkarbinen jag nämnde satt alltså i dessa bultar - men visst, även om jag inte nämnde det så kan jag tänka mig att han hade en skruvis sittandes i Basicen, och jag tycker väl det verkar rätt vettigt.
 
Jag har inte provat ovanstående, men jag får en känsla av att det blir ganska meckigt, även om det på sätt och vis är ett bra sätt att få känsla av att man leder, trots att repet hänger där redan.

jag upplever inte repet med knutar som särskilt mycket mer meckigt än repet när man leder.
då är det nästan värre med den tampen som hänger mitt framför ansiktet på en.

det är det som gör mig frestad att bara köra med knutar.
om man vill ha någon slags redundans kan man ju vara klippt i båda karbinerna (utom just när man skiftar, då)
 
Jo, jag fattade att man får redundans på det sättet - som också framgår av den fina teckningen som kom sen. Man kan förstås även ha båda knutkarbinerna klippta hela tiden utom vid klipp av ny knut.
Det meckiga ligger väl i att preparera repet, och att knyta upp det. Samt förstås det faktum att det kanske saknas knut på rätt ställe i förhållande till krux, vilket kanske innebär att man får knyta under klättringen.

Där jag saknade redundans var väl snarare i fallet med Basic enbart.
 
Sätt upp repen, fira ned för det ena samtidigt som du knyter knutarna på det andra där du vill ha dom på väg ned. Nästan som placera bult eller förplacera egen utrustning :)
 
om man bara har ett rep, så förefaller det för mig som att redundans iform av två bromsar på det repet endast är en säkerhet mot att man glömmer att koppla in den ena.

kanske funkar i specialfall, om man har ett device med tänder nederst, och ett device utan tänder överst, och det övre hinner nypa innan man åker förbi mantelbrottet, om det skulle hända - men det känns långsökt tycker jag.
 
Har lite funderingar på att börja clogga. Huvudsäkringen blir en Kong Cam Clean med bröstsele. Vad jag (precis som andra verkar det som) funderar på är backupsystemet, och klurar på om denna skulle kunna kunna fungera: http://www.climbingtechnology.it/en-US/click-up/details.html

Jag har en i min ägo sen tidigare och vet att den låser fint. Jag skulle inte lita på den som förstasäkring, men tror ni den duger som backup? Jag är medveten om att repet inte kommer att löpa själv genom den, men likaväl som att haka i öglor efter vägen tycker jag att jag borde kunna stanna upp och dra in rep med en fri hand.

Vad tror ni? Flame it away.
 
Prova först? Bestäm själv sen!

(Jag har märkt ett problem med Grigri som backup, den låser ju inte om man har en repklämma på bröstet eftersom repklämman i så fall ligger i vägen).
 
Prova först? Bestäm själv sen!

(Jag har märkt ett problem med Grigri som backup, den låser ju inte om man har en repklämma på bröstet eftersom repklämman i så fall ligger i vägen).

Ja, trial and error har ju sina fördelar. När det gäller klättring vill man dock ha små errors :) Men det blir en tur till Tumbo under påskhelgen och testa tror jag. Tar obv med mig sällskap första gången....
 
(Jag har märkt ett problem med Grigri som backup, den låser ju inte om man har en repklämma på bröstet eftersom repklämman i så fall ligger i vägen).

Klättra på två rep? Vad gäller click up'en, så gillar jag den oerhört när man säkrar ledklättring, men tror kanske den blir lite trög om du ska använda den som backup. Den måste ju ständigt vara i låst läge. Tror nog att en grigri skulle fungera bättre eftersom den inte är i låst läge när den är obelastad.
 
Klättra på två rep? Vad gäller click up'en, så gillar jag den oerhört när man säkrar ledklättring, men tror kanske den blir lite trög om du ska använda den som backup. Den måste ju ständigt vara i låst läge. Tror nog att en grigri skulle fungera bättre eftersom den inte är i låst läge när den är obelastad.

Men måste den det? kommer den inte slå om vid chockbelastning?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.