Service MSR Whisperlite Int?

Jag har haft mitt MSR Whisperlite International sedan -96. Det är använt, men inte välanvänt.

1. Vad gör ni för service/kontroll på ert kök inför en längre vandring? Exempelvis:

-Har ni bytt ut detaljer för att de har åldrats?

-Skruvar ni isär köket och rengör det?

Det vore intressant att höra hur ni gör?

2. Hur kör man köket bränslesnålast? T ex kokar vatten på full effekt/kort tid eller låg effekt/lång tid, högt/lågt tryck o s v?

Vore glad om ni vill dela med er av era erfarenheter angående detta kök (och liknande)!

M v h
Tomas

Jag köpte mitt MSR Whisperlight Int. 1997, ville ha ett kök som gick att använda året runt.

Har använt det sommar som vinter. Problem då? 'Gummibussningen' nere på pumpen kan torka alt. behövas puffas till. Om du pumpar o pumpar men inte får upp något tryck är det förmodligen den som är boven.

Jag lämnar aldrig pumpen i flaskan under transport, har hört att vissa gjort det och att pumphandtaget då gått av. Menar inte att den går av om den lämnas i flaskan men risken känns klart större..

I höstas sprack min pump det var plastgängorna som tagit för mycket stryk. Inte så konstigt med tanke på att plast och bensin samt kyla/värme och tid är en kombination som sliter. Det gick sönder när jag testade det inför vandringen. Jag skruvade isär o kollade samt testade inför varje vandring.

Fram till dess hade jag inte bytt ut ett smack o det har använts vid ~10 vandringar/turer.

Bränslesnålast har jag inget tips om. Det är ju svårt att variera lågan på detta kök, det är snarare på eller av som gäller. Skulle vara att träna på att tända det rätt då så att det inte spills bensin och tid i onödan där samt att använda bra vindskydd, det senare gör naturligtvis mycket.
Whisperlight samt alla(?) bensin-/multifuelkök passar sig bäst på lite längre vandringar eller på vintern. För en tre-fyra dagars tur är det smidigare med ett gasolkök/trangia. Men om du ska ha ett allroundkök som klarar vinterbruk kanonbra eller om det är en längre vandring där gasol/T-röd blir för tungt har jag bara positiva erfarenheter av MSR Whisperlight Int. Köket är lättmekat men spricker gängorna då du är ute kan det bli jobbigt. Kanske bäst att ha en pump i reserv om oturen skulle grina illa.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Liknande trådar

Svar
8
Visningar
498 K
funio@telia.com (Stefan Löwenthal)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips