Sealion eller Seayak?

Jag har tänkt köpa en Sealion eller Seayak men kan inte bestämma mig för vilken. Hjälp mig?

hans.friedel@suravision.se (Hasse)

Gäst
Tja

Jag har inte provat någon av dom. Men dom ser väldigt lika ut. Bägge verkar vara populära uthyrnings kajaker vilket borde betyda att dom är väldigt slitstarka och stadiga bägge två.

Avgörande kan ju då vara pris och utrustning. Och givetvis vilken kajak som du sitter i bäst

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Smakfråga...

Själv har jag en Sealion (fastnet) och är mycket nöjd med den. För sin storlek(502*508 cm, 28 kg) är den lättdriven, och packvolymen är stor. den är mkt stabil i grov sjö, och du sitter utmärkt.
Seayak är något mindre, 490*58 cm, 2kg lättare, och har 60 kg mindre lastkapacitet. Den brukar anses vara något mera lättdriven.
Dessa två kajaker är alltså i de flesta avseenden likvärdiga, så en provpaddling, gärna med packning, är att rekommendera.
/Pontus

rasmussen_henrik@yahoo.dk (Henrik Rasmussen)

Gäst
Just bought a Seayak

Hi Anne-Lie, and others.
Hope it is OK to contribute in English, my Swedish needs to much brushing up in order to avoid misunderstandings.

I just bought a Seayak, some two month ago. Im using it for shorter trips, like extended weekends.
So far I have not suffered from the somehow limited loading capacity compared to Sealion. In my opinion Seayak is a fine (beginners/medium skilled paddlers) boat both loaded/unloaded and in still water and medium waves. It offers resonable paddeling comfort(I am 1,82 m) but to some people the cocpit feels to "loose". Depending on your heigth, your proportions and so on, you might have to work with "tuning" your paddeling comfort. I have tried different seats, and adjustments, but i feel that there is still quite some way to reach the optimum position (if suchs thing exists)

I offered a novice to try to paddle the Seayak, and it went surprisingly well. The stability is wery well, due to the U shaped hull. This off course make it a somehow slower boat compared to the boats with more V shaped hull. This could lead to the boat feels more "dull" and not so lively when you get more expirence.
Finally there was a considerable price difference ( knowing that this is not the most important parameter when choosing a kayak.) in Seayak's favour: DKK 7.300,-VS DKK 10.000,-.

I want to stress the fact that I have never paddled a Sealion.

Best regards

Henrik, Denmark

Anne-Lie: Pls feel free to contact me directly for more details, if necessary

Anonym från gamla forumet

Gäst
Prijon finns på www.globetrotter.de

...och kostar ca 6400:- Då ingår inte roder och skott saknas, luckor finns dock. De säljer även Prijon Kodiak (med skott) och Necky plast-kanoter. Frakten från Tyskland är ca 600:-

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips