Seagull Ocean/Trapper Dolphin via Rainbow Laser

NEJ

hallsta; sa:
Är detta något att satsa på som nybörjare, väger 80 kg och är 191 lång

Jag tycker inte du skall lägga ner dina pengar på denna typ av kajaker. Mitt råd är att du vänder dig till Kajaktiv i Dalafloda, de har en kajak som heter Yukon Expedition (reservation för stavningen) som står väl i paritet till dina behov.

Lycka till med kajakköpet...

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Min lösning

Jag började paddla kajak för tre år sen och hade en liknande frågeställning. Fick rådet att prova många olika kajaktyper och fundera över vad jag ville använda den till, hitta rätt prisklass, o.s.v. Utmärkta råd men man vill ju gärna komma igång så fort som möjligt, d.v.s. med en egen kajak. Jag fastnade snabbt för (och inte i :) ) VKV Offshore just för att jag sitter bra i den med mina 195cm/95kg och 45:eek:r till fötter. Har ett höftstöds-säte med thermarest dyna och sitter fantastiskt skönt även längre stunder. Det finns säkert många andra fina kajaker som uppfyller dina krav men tänkte bara tala om den lösning jag funnit.

Du behöver nog inte en Ocean bara för att du är lite ny på paddling, en Offshore är stabil och rymlig den med.
Om du trots allt väljer en Ocean så fundera på om du inte vill ha den med Offshorens inredning istället.
Jag tycker att förskottet på Ocean är klumpigt med sina dubbla luckor och det ger mindre volym i skottet plus att styrningen är bättre på Offshore.
Om du nu inte nödvändigtvis ska sova i kajaken då såklart.
Komforten i sitsen går alltid att lösa, om du väljer VKVs egna sitsar så kan du med fördel välja anatomisk sits med höftstöd. Utan höftstödet blir det lätt att man skramlar runt i en enorm sittbrunn.

Jag har monterat både Prijon och Kajaksport sitsar i Offshore, funkar hur bra som helst!

Ska man säga något om egenskaperna så är väl inte Offshore/Ocean dom mest livliga kajakerna men det märker du ju vid en provpaddling och det är individuellt vad man gillar.
I år kommer dom dessutom med två nya fästen på fördäck så nu kan man montera packnät utan att borra dit egna lösningar.
Lycka till!

JL

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips