Se upp för snabba båtar hurdå?

Utanför sjöhistoriska där kajakdagarna äger rum är det fartbegränsat till knapp styrfart. Under söndagen for denna förbi med + 45 kn bland lagliga båtförare och kanottestare..
 

Bilagor

  • speedboat.jpg
    speedboat.jpg
    103.6 KB · Visningar: 697
Utanför sjöhistoriska där kajakdagarna äger rum är det fartbegränsat till knapp styrfart. Under söndagen for denna förbi med + 45 kn bland lagliga båtförare och kanottestare..

Det är poängen, fast vi är ju eniga om allt det. Att hur sannolikt är det att han ser nåt? Eller att han är intresserad av att se nåt när man kör så fort i ett mycket fartbegränsat område? Vad tänker dom med liksom? Fartbegränsat för alla men inte om man kör en Scarab?
Och det där är en av anledningarna till att jag har så svårt att kontrollera min rädsla.
 
Bestyckad kanot

Det har funnits stunder då jag önskade att min canadensare var bestyckad.
Vår familj var ute i Ösjön (en del av Runn) mellan Falun och Borlänge. En trevlig liten skärgårdssjö med tyvärr en del muskelbåtar (lite som att paddla i en trädgårdspool). Mellan två öar var vi och ett gäng kajaker. Givetvis blåser ett plastschabrak rakt mellan oss och drar upp en massa vatten som sedan studsar fram och tillbaka. Då hade jag god lust att sänka honom med en granat eller nått.
Trots att jag egentligen är en fredlig typ...
 
Jo, eller harpungevären då rå ;).
Jag har varit på Gotland och hade tänkt paddla lite men upptäckte att jag är nog rätt sönderpaddlad. Mina axlar var inte med och sen vred sig vinden uppe i Slite. Det ville jag nog inte vara med så jag trekkade istället. Finns det många kajakare på Gotland?
 
Bra så långt! Kanske redan sagt i tråden - tål då eventuell upprepning: vill man synas tror jag att riktigt synliga paddelblad är en av de bästa investingarna...

Det finns reflextejp att klistra på i gälla & glada mönster. :)

Jag hade florucerande gul och röd tejp på en paddel jag ägde för ett tag sedan. Jag fick ofta kommentarer på hur bra jag syntes på håll jämfört med andra kajaker. När jag känner mig osäker om en båt ser mig brukar jag sticka paddeln i vädret så högt upp som möjligt och vifta med den. Det gör man förstås inte när det är sekunder kvar för då bör man nog paddla som f...n. Sidoeffekten med viftandet är att det faktiskt händer då och då att båtar stannar och undrar om man har problem och behöver hjälp.

/Jonas
 
Att vifta med armarna över huvudet - med eller utan paddel, åror eller annat tillhygge - är en internationellt vedertagen nödsignal och bör därför användas med omdöme.

Björn
 
Jag har just varit i USA med min man och paddlat i en månad och fått lite värdefulla tips av olika instruktören/kayakledare. I stort, reflexer, veta sina gränser och hur man utökar dem samt att behärska sin egen rädsla och det senare var till stor hjälp.
Det lär inte skydda mot de snabba båtarna men det kontrollerar min egen ängslighet där jag inte behöver vara rädd för närmaste roddbåt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.