Schmidt (SON) nav

Någon som bytt lager på ett SON28 eller annat dynamonav från Schmidt och har lite bilder eller erfarenheter att del i text? Jag tycker det verkar helt absurt att (som tillverkaren vill) skicka navet till Tyskland för lagerbyte. Inte riktigt en möjlighet när man tältar i västra Kina.

Är lite osäker på hur sladddragnigen går och vill inte meka loss med risk att förstöra ett så pass dyrt nav...
 
Har du fel på lagret?

Finns risk att man misstolkar det ojämna motståndet om man sakta snurrar på framhjulet. Det är normalt och beror på magneterna i dynamon. Märks inte vid cykling. Mitt framnav har prickffritt klarat 1400 mil vinterväglag i Stockholms södra förorter.

Thure
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Nej, det är inget fel på lagren, men jag känner mig inte bekväm att ge mig ut på en hoj som jag inte kan serva själv, därav frågan...
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips