Savotta loue eller Tarp på fjällturen

Hej!
Nu är min tur bestämd och det blir mellan Saltoluokta och kvikkjokk och eftersom det verkar gå mera i skogsmiljö förutom två kalfjäll så tänkte jag att i stället för att lägga pengar på tält, så blir det att göra ett pyramidtält av en DD Tarp.
Eller så blir det savotta loue som som jag sätter upp i skogsmiljö.

Kommer nu till våren när vindar tar över och det blåser med att testa dom två skydden hur dom bär sig åt.

För tält för en person är lite och ta i och jag gillar att ha en öppning så man kan se ut i naturen.

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag skulle gått för tarpen då det finns möjligheter att spänna upp den väldigt vindsäkert, regnskyddat eller luftigt allt efter behov och tillgängliga pinnar/stenar/andra formationer i terrängen.
Annars är ju loue ett suvärent skydd i liten vind och med eld framför. Det går dock att sätta upp tarpen i en liknande form. https://m.youtube.com/watch?v=9Ux2Ka7BhUc

Då turen följer i gränslandet skog/fjäll kommer säkert norrlands invasionsförsvar vara på bettet, så jag hoppas du säkrar din sovplats för mygg. Ganska oskönt att försöka sova när man blir levande uppäten;)

Aktuellt

Vandra säkert i värmeböljan

Vandra säkert i värmeböljan
Sommarvandringar står på schemat för många, men värmen ökar risken för både vätskebrist och värmeslag. Med rätt planering kan du njuta av turen.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.