Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder

Hejsan..

Idag lånade jag systers gräsmatta och satte upp mitt nya Berganstält för att vara förberedd på hur jag smidigast ska göra detta ute i naturen samt installerade ett par torklinor i taket :).. Det gick riktigt bra och väldigt enkelt var det men har ändå ett par frågor där min hjärna inte räckte tilll..

Första bilden: På den sidan där man sätter ned tältpinnarna i skålarna så fick jag inte ned yttertältet ända ned i backen. På andra sidan var det ända ned till backen men inte på denna sida. Jag drog i remmen lite men fick bara ned det någon cm sen sa det stopp. Ska det vara så eller inte ? Om inte hur ska jag göra :) ?

wpid-2011-04-08-18-08-29.jpg


Bild två: Linorna som går ut från tältet och som man sätter i markpinnarna i. Längst ut på linorna är det någon metallgrej. Är det rätt att sätta ned markpinnen nedanför denna i en av linan bildad trekant eller hur ska detta fungera ? Hoppas ni ser på bilden hur det är gjort.

wpid-2011-04-08-17-50-23.jpg


mvh // Johannes
 
Metallgrejen är en linsträckare och används till att justera tältlinans längd.

//T
 
Tältstängerna om de står "bredbent" så räcker givetvis inte yttertältet till. Flytta endera eller bägge ytterändarna inåt.
Du verkar ha förstått att linstramarna skall vara mellan pinnen och tältet. Mina brukar vara mellan 1/2 och 3/4 ut på linan.
Har du slagit tält i full vind? Då man måste ligga på duken så att inte tältet blåser bort innan man fått ner pinnarna.
go tur
 
Hejsan..

Första bilden: På den sidan där man sätter ned tältpinnarna i skålarna så fick jag inte ned yttertältet ända ned i backen. På andra sidan var det ända ned till backen men inte på denna sida. Jag drog i remmen lite men fick bara ned det någon cm sen sa det stopp. Ska det vara så eller inte ? Om inte hur ska jag göra :) ?

På mitt Berganstält vill jag minnas att tältduken smiter närmare marken. Men jag måste erkänna att jag måste sätta upp det innan jag kan säga säkert.

Bild två: Linorna som går ut från tältet och som man sätter i markpinnarna i. Längst ut på linorna är det någon metallgrej. Är det rätt att sätta ned markpinnen nedanför denna i en av linan bildad trekant eller hur ska detta fungera ? Hoppas ni ser på bilden hur det är gjort.

Du har i princip gjort rätt. Metallbiten är till för att du ska kunna spänna tältlinan om den är slak, utan att behöva flytta på pinnen. Eller om du behöver snygga till tältets uppsättning. Vanligtvis drar man upp metallprylen till ungefär hälva linans längd så att öglan ("trekanten") blir större för att man lätt ska kunna spänna eller släppa efter på linan vid behov.

Hoppas någon har svar på din första fråga. /Hälsningar Hans
 
Här frågar man en fråga mitt i natten på en fredag och man får tre svar direkt. Är inte forumet fantastiskt så säg :)

Då vet jag att om jag vill ha ned yttertältet ned i backen så ska jag inte låta tältpinnarna vara så bredbenta. Stort tack för svaret. Kom på en följdfråga, om man vill ha bättre ventilation så kan man ju sätta dom lite bredbent och därmed få en liten glipa, om kanske inte så stor som jag hade. Är detta bra eller dåligt, kanske blir det golvdrag med förkylning som följd :)

Så på något sätt ska jag flytta upp linspännaren längre upp och ha en större ögla. Det ordnar jag säkert nästa gång jag provar bara jag får testa lite i praktiken. Jag är dålig på att tänka i huvudet hur saker fungerar men nu har jag fått lite tips på vägen och kommer nog lösa det i praktiken nästa gång :)

Stort tack för svaren...

mvh // Johannes
 
Ja, så ska det väl vara. Hur är det, finns det en rem under tältet som du kan spänna för att få stängernas ändar närmare varandra?

Det går ju lite remmar under tältet, jag kollade inte precis hur det var löst just där utan fokuserade på remmen på utsidan ovanför skålen. Detta ska jag dock kolla nästa gång.. Tack för tipset..

mvh // Johannes
 
Det är remmarna under tältet du använder för att reglera hur "bredbent" tältstängerna står.

Mer ventilation minskar kondensen, golvdraget behöver du inte bry dig om förens det börjar blåsa in grejer som sand, snö etc.

Ett tips för att vara förberedd på hård vind är att fästa ett rep i ena kortänden av tältet och sedan alltid packa tältet så att denna repstump sticker ur tältpåsen. Vi hård vind förankrar du repstumpen i en kompis, pulka eller liknande innan du börjar packa upp duken, då slipper du jaga en flyende tältduk över fjället. Med tältduken fast i ett ankare kan du faktiskt sätta upp tältet i fullstorm på egenhand.
 
Otroligt bra tips med repstumpen där... och remmarna kommer jag som sagt hålla ett öga på vid nästa uppsättande :)

Jag kan ju passa på att berätta hur jag satte upp det och jag fann smidigast..

1. Fäst markpinnarna i fotändan i full spänn.
2. Fäst markpinnarna i absiden men inte lika spänt då jag fann det enklare att resa tältstängerna om det inte var fullspänt mellan de fyra markpinnarna.
3. I med de två tältstängerna.
4. Sätt om markpinnarna i absidändan.
5. I med markpinnarna i tältlinorna.
6. Efterdra och justera.


mvh // Johannes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eriwik Magsovare med armarna upp Bo och sova 9
astri tvåmanstält som går snabbt att sätta upp Bo och sova 13
Moga Totalt idiotsäkert tält som kan sättas upp av totala nybörjare? Bo och sova 16
Freevego Steamer för att fräscha upp sovsäck? Bo och sova 4
Maud SH Sätta upp Tentipi Bo och sova 1
camoscio Sätta upp Laser Comp. Bo och sova 2
frilufsnörden Slå upp tält Bo och sova 10
Elvah Montering av footprint, "avigsidan" upp?! Bo och sova 23
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
vandrafjäll Slå upp ett tält på vintern Bo och sova 16
avslutatmedlemskap160620 Sätta upp hängmatta Bo och sova 11
hannulan Slå upp tält när det är tjäle o lite snö Bo och sova 5
såg vilket går lättas att sätta upp tält eller tarp Bo och sova 7
Sarvi Att sätta upp en tarp Bo och sova 2
emeliem Sovsäck för upp till 1000 kr Bo och sova 6
tgd Vilken tälttyp är lättast att slå upp? Bo och sova 41
go_o_glad En riktigt nybörjare ska upp till fjälls... =) (säck + brallor) Bo och sova 9
salgo60 Sätta upp tarp Bo och sova 3
Rickard L vill upp på keb e det bara knata eller......... Bo och sova 1
ufo969 Att slå upp ett Haglöfs Genius Bo och sova 10
Chrille74 Tips på om hur man sätter upp ett tält Bo och sova 2
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
vandrafjäll Mitt Sovsystem -40° Bo och sova 6
Nennaa Hittat mitt utgående helsporttält i Norsk webbshop, söker mellanhand Bo och sova 2
ricksteam Duger mitt tält? Bo och sova 7
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
rJohansson Otroligt, mitt tältgolv är redan trasigt? Bo och sova 24
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
daanzken Mitt första tält! Bo och sova 54
Vtvdjgsaga90 Mitt sovsystem är varmt, men inte fötterna! Bo och sova 25
Peaken Mitt Hilleberg Soulo Bo och sova 29
Linda D Mitt Exped Downmat 9 viner! Bo och sova 4
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
nurmiranta Vem har hällt klister i mitt tält? Bo och sova 6
nermander Mitt blå ryggåstält på Rusta Bo och sova 13
adventure_transport Dal eller topp eller mitt emellan för att inte frysa? Bo och sova 14
henke_den_III håller mitt tält måttet? Bo och sova 4
Matti Sy mitt eget Hillenberg.. Bo och sova 6
Vatten i mitt z-rest Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.