Sarektur som slutade med ca 8-10 dagar inblåst

Vilka strapatser. Nu har inte heller jag Instagram eller liknande, så ser fram mot din film senare.
Även om det inte borde regna i dessa trakter mitt i midvintern, går det nog inte att bortse från områdets väderkänsliga läge med bara några mil till norska Atlantkusten.
 
Var i SAREK stod tältet med eller utan väder skydd av snöskärmar?
Hade du grävt en snöbivack jämte tältet?
Om du var ensam?
Väderutsikter före oväder?
 
Var i SAREK stod tältet med eller utan väder skydd av snöskärmar?
Hade du grävt en snöbivack jämte tältet?
Om du var ensam?
Väderutsikter före oväder?
Första tältplatsen valde jag ut där jag visste att det fanns möjlighet att bygga en bivack.
Så bivacken byggdes i en lä sluttning ca 40-50 meter bort med ett snödjup på knappt två meter.
Vid min andra tältplats 2km längre bort byggde jag en rejäl snömur som också kunde ta lite vridning av stormen. Samt sidorna av tältet var mycket mer skyddat av terrängen än rakt framifrån. Så jag tycker jag låg riktigt bra. Även om jag antagligen fick kraftig sidostorm sista natten som både knäckte en tältdtång, nästan slet sönder en tältlina, en krökt stång samt söndersliten tältduk.
Jag låg precis innan vattensystemet jämte äpharmassivets norra sida.
Jag var ensam, åker alltid ensam då jag uppskattar ensamheten och tycker att det är en väldigt stor del av upplevelsen. Det är ju såklart både för och nackdelar med det.
Väderutsikterna innan turen början var bra, men senare bara två tre dagar när jag befann mig på kalfjället visade helt andra temperaturer/stormar. Och det gick helt plötsligt inte se något ljus i Väderutsikterna längre. Bara regn, snöblandat regn och storm. Där valde jag helt enkelt att försöka ta mig ner från fjället, men blev fast där då jag tyckte det var alldeles för stora risker att ge mig iväg.
 
  • Gilla
Reactions: hsp
Vilka strapatser. Nu har inte heller jag Instagram eller liknande, så ser fram mot din film senare.
Även om det inte borde regna i dessa trakter mitt i midvintern, går det nog inte att bortse från områdets väderkänsliga läge med bara några mil till norska Atlantkusten.
Jag ska göra ett försök att lägga in en liten film här så det är lättare att komma åt👍
 
Jag fick lägga upp på you tube och länka hit.
Ang bivack var du i den 1 natt. Beroende på typ av snö går de väl att anv.några nätter i rad och betydligt bättre vid storm än tält om man rensar lufthål så ska det bli syre nog men om kompakt snö som ej har mkt luft i sig är 1 natt max.
Hade du mot eller medvind när du förflyttade dig vid regn och ej snö borde det gått att ta sig ner till mer skyddad terräng direkt men svårt att avgöra så här på distans.
Jag har varit runt Abisko då man ej kunde ta rast utan att komma i lä först på vintern och på sommaren ned mot Tarfalla fån dalarna högre upp då man trots 85kg och 25 kg packning haft svårt att hålla balansen i medvind.Så vist ofta omöjligt att trotsa väder ibland och enda val att att avvakta.
Vilket tält hade du ska du ha 2 tältstänger i varje kanal om det går nästa gång samt fler linor utöver std på tältet.
 
Jag fick lägga upp på you tube och länka hit.
Ang bivack var du i den 1 natt. Beroende på typ av snö går de väl att anv.några nätter i rad och betydligt bättre vid storm än tält om man rensar lufthål så ska det bli syre nog men om kompakt snö som ej har mkt luft i sig är 1 natt max.
Hade du mot eller medvind när du förflyttade dig vid regn och ej snö borde det gått att ta sig ner till mer skyddad terräng direkt men svårt att avgöra så här på distans.
Jag har varit runt Abisko då man ej kunde ta rast utan att komma i lä först på vintern och på sommaren ned mot Tarfalla fån dalarna högre upp då man trots 85kg och 25 kg packning haft svårt att hålla balansen i medvind.Så vist ofta omöjligt att trotsa väder ibland och enda val att att avvakta.
Vilket tält hade du ska du ha 2 tältstänger i varje kanal om det går nästa gång samt fler linor utöver std på tältet.
Jag bodde I bivacken två dygn. Dygn två grävde jag bort hårdare lager på alla väggar och tak för att få bättre syretillflörsel. Jag gjorde också emellanåt nya syre hål rakt genom tak väggar samt rensa runt dörren(pulkan). Bode kungligt där😃👍
Jag hade på slutet stark medvind men snöstorm. Men jag hade absolut kunnat gett mig iväg om det inte varit för terrängen. Det var mycket kuperat renblåst och stenigt. Men en rak och säker snöfylld dalgång så hade läget varit ett helt annat.
Det var ju skare av is på många ställen så risken att jag helt enkelt blivit nedblåst för en brant eller in i en klippa var mycket stor.
När jag begav mig så var vinden inte alls farlig, kanske 10m/s men väldigt mycket White out. Tog den risken för att ta mig ner under trädgränsen. Dock gjorde jag en vurpa då det inte gick att bedöma terrängen alls och kanade ner för en sluttning. Man fick med skidorna försöka uppfattning om det gick nedför eller uppför. Riktigt läskigt, men ju längre ner jag kom desto bättre sikt och finare väder blev det.
Jag hade hellsport extreme camp 3, dubbla stänger är nog verkligen ingen dum ide👍
 
  • Gilla
Reactions: hsp
Vilket äventyr, har varit med om både storm i tält och orkan i bivack. Men bara en till två nätter och alltid i grupp! Att vara själv på en så exponerad miljö under så lång tid är svårt att föreställa sig.

Det jag fungerade på var varför du inte byggde en snömur kring tältet eller grävde ner tältet en bit. Var det så renblåst att det inte gick? om man är inblåst så kan man ju lika gärna bygga snömurar. en snömur tar ju bort mycket av det direkta vindtrycket!
 
Vilket äventyr, har varit med om både storm i tält och orkan i bivack. Men bara en till två nätter och alltid i grupp! Att vara själv på en så exponerad miljö under så lång tid är svårt att föreställa sig.

Det jag fungerade på var varför du inte byggde en snömur kring tältet eller grävde ner tältet en bit. Var det så renblåst att det inte gick? om man är inblåst så kan man ju lika gärna bygga snömurar. en snömur tar ju bort mycket av det direkta vindtrycket!
Läs i TS inlägg så får du svar det är ingen nybörjare jag har gått ca15 ggr på sommaren i 10-14 dagar och STF färdledare utbildning som fanns för både på sommar och vinterkursen inget fel i det som TS skrivet och gjort med undantag av att gå ensam på vintern i högalpin terräng det är inget som rekommenderades nu dock lite säkrare med nödsändare och ev telefon men tar fortfarande så lång tid för fjällräddning att nå fram så stor erfarenhet krävs för att ej utsätta sig för livsfara.
Det räcker med att batterier blir urladdade för att du ej ska få hjälp om du ej har lämnat in en rapport om planerad färdväg och när du ska vara framme till anhöriga och ev någon där du lämnar civilisationen.
Jag har själv övat på natten på vintern att hitta någon som har försvunnit och det var ej enkelt då utan bl GPS och starka lampor.
 
Vilket äventyr, har varit med om både storm i tält och orkan i bivack. Men bara en till två nätter och alltid i grupp! Att vara själv på en så exponerad miljö under så lång tid är svårt att föreställa sig.

Det jag fungerade på var varför du inte byggde en snömur kring tältet eller grävde ner tältet en bit. Var det så renblåst att det inte gick? om man är inblåst så kan man ju lika gärna bygga snömurar. en snömur tar ju bort mycket av det direkta vindtrycket!
Jo absolut, snömur byggde jag så den tog storm framifrån och även tillät den att vrida sig lite. Och terrängen gick upp på sidorna, så även den stoppade sidivindar lite. Jag kommer att lägga upp lite mer bilder/filmer sedan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.