dave1; sa:
Ponera att ni har ca 15 dagar på er för en vandring i Sarek. Tidpunkten är de två första veckorna i september och ni vill ha ett ganska lugnt tempo med flera vilodagar med toppturer inplanerade. Dessutom har ni besökt Pårtemassivet några gånger så just den delen av Sarek känns inte lika engagerande. Hur skulle den turen se ut då?
Först och främst beror det på hur du tar dig till och från Sarek. Egen bil? Måste du komma tillbaks till samma ställe? Andra frågan som inställer sig är: Har du sett NÅGOT annat än trakten kring Pårte?
Först kändes din fråga för omfattande: Alternativen är för många. Men - vad tusan..... Mitt förslag baseras på tre saker:
1) Jag tror inte att du har varit i övriga delar av Sarek. Alltså finns det en del "måsten" som bör besökas.
2) Du är en van fjällvandrare.
3) Områden jag själv är nyfiken på.
Nå så här blir mitt förslag:
Kvikkjokk - Stuor Dahta (perfekt tältplats på udden) - Pårek. Lämna stigen och följ jokken rakt norrut. Sväng mot NO och gå NV Stuor Jiertta. Fortsätt mot bron. Underbara tältplatser längs de små bäckarna strax innan bron.
Välj Jiegnavagge och vidare ner i Gaskasvagge ner till Sarves. Sväng västerut. Perfekta tältplatser vi Noajddevallda.
Upp genom Noajdevagge - bestig Nåite från SV. Underbar tältplats nordöstra hörnet av Luhttojavrre.
Svenonius glaciär - Jiegnavagge - Alkavare kapell.
Troligen börjar ni nu bli ganska möra i benen av allt klättrande upp och ner. Fortsätt därför med lite behaglig vandring genom Alkavagge fram till Skarja. Vidare till Bielavallda, upp genom Snavvavagge. Riktigt goa tältplaster vid sjön. Älgspaning ner i Rapadalen!
Rapaselet. Lämna Rapadalen senast vid Lulep Vassjajågåsj och ta er upp på kalfjället - Skierfe. Bra tältplaser vid småsjöarna mellan Bassoaive och Doaresoaive.
Om du inte måste tillbaka till Kvikkjokk skulle jag välja att följa Abbmojåhkå mot NO och sedan stigarna mot Svine.
Jag har personlig erfarenhet av nästan hela mitt förslag (ej tvärdalarna till Sarvesvagge - ännu).
HåkanF