Sarek - Uppskattning av tidsåtgång

Har mer eller mindre siktat in mig på en tur i Sarek i sommar. Under dagen har jag haft Sarek för mina fötter (vardagsrumsgolvet) och Claes i knät (Grundstens turbeskrivningar). En tur jag fick ihop blev följande:

Kvikkjokk-Vallevagge-korsa Tjuoldavagge-Låptåvagge-
-Njåtjosstugan-Luottalahko-Jieknavagge-Alkastugan-
-Alkavagge-Smaila-Routesvagge-Akkastugorna(Änonjalme)

Jag får det till cirka 126 km och då uppstår ett frågetecken. Jag har 12,5 vandringsdagar till förfogande. Dra bort en dag som reserv och lite till för någon dagsutfärd, någon topptur längs resans gång. Det känns som väldigt lite "strulmarginal". Med tanke på att jag räknar med 15 km/dag i Abisko/Kebnekaise området som lagom tempo, borde jag inte sänka det en bit i Sarek med tanke på främst alla vad men även rent allmän lite jobbigare vandringsterräng?

Ett annat alternativ jag klurar på är:

Akkastugorna-3-parksmötet-Koupervagge till Nasavagge-Nasavagge till-Alkastugan-Alkavagge-
-Smaila-Routesvagge-Akka-Akkastugorna

Det blir lite drygt 10 mil och (vad jag kan läsa mig till från Grundsten) inte lika stor risk för strul med vad eller krånglig terräng. Således hyfsat gott om tid till både strul, dagsutfärder och toppturer.

Så kära Sarek-beresta: Show me the light!

Mvh
Peter P.
 
pal2; sa:
Jag får det till cirka 126 km och då uppstår ett frågetecken. Jag har 12,5 vandringsdagar till förfogande. Dra bort en dag som reserv och lite till för någon dagsutfärd, någon topptur längs resans gång. Det känns som väldigt lite "strulmarginal". Med tanke på att jag räknar med 15 km/dag i Abisko/Kebnekaise området som lagom tempo, borde jag inte sänka det en bit i Sarek med tanke på främst alla vad men även rent allmän lite jobbigare vandringsterräng?

Jag har inte vandrat exakt de turer du funderar på, så någon allmän uppskattning av tidsåtgång kan jag inte göra. Men däremot kan jag bidra med lite erfarenheter vad gäller marsch-hastighet och 15 km/dag, om du rör dig i områden som Jieknavagge och Luottolako, kan vara lite i överkant. Men då det gäller Routesvagge och Alkavagge är det nog en möjlig hastighet.

När jag la dagsturer på 15 km/dag förra sommaren då jag vandrade från Aktse till Sourva ledde det till att jag vissa dagar fick vandra i nästan 12 timmar för att uppfylla dagsetapp-målet. Vad, raviner, vide och blockterräng gör verkligen sitt till för att dra ner på hastigheten. Och frånvaron av upptrampade stigar på många håll drar ytterligare ner tempot (vilket blir den stora skillnaden mot Keb-området).

För egen del har jag tagit ett principbeslut att aldrig budgetera mer än 12 km per dag i Sarek. Det är alltför mycket av upplevelser som går förlorade då dagarna uteslutande ägnas åt fysisk prestation.

För övrigt tycker jag att dina turer ser mycket intressanta ut och jag kan verkligen rekommendera Luottolako, en svårslagen del av vår fjällvärld på många sätt.
 
pal2; sa:
Kvikkjokk-Vallevagge-korsa Tjuoldavagge-Låptåvagge-
-Njåtjosstugan-Luottalahko-Jieknavagge-Alkastugan-
-Alkavagge-Smaila-Routesvagge-Akkastugorna(Änonjalme)

Det finns stor risk för att du kommer att irra omkring forever om du ska söka upp ställena du nämner. Jag har visserligen inte sett det med egna ögon, men jag har bestämt för mig att BÅDE Njåtjosstugan och Alkastugan är nerbrända av säkerhetsskäl.

HåkanF

PS jag återkommer med lite övriga synpunkter om någon dag.
 
MAJJEN; sa:
Det finns stor risk för att du kommer att irra omkring forever om du ska söka upp ställena du nämner. Jag har visserligen inte sett det med egna ögon, men jag har bestämt för mig att BÅDE Njåtjosstugan och Alkastugan är nerbrända av säkerhetsskäl.

HåkanF

PS jag återkommer med lite övriga synpunkter om någon dag.

Jag skrev de både stugorna egentligen mest som referenspunkter för att beskriva färdvägen. Men nog skulle jag börjat klia mig i huvudet om både jag själv och GPS anser att jag är på rätt ställe men tji stuga. :) Tack för de tipsen! Men varför har de bränts ner av säkerhetsskäl? Falsk trygghet? Används de av folkskygga björnar?

Väntar gärna på mer synpunkter.

Tack på förhand
Peter P.
 
Ditt vägval påminner ganska mycket om turen jag gick förra året. Jag tror att du kan tidsplanera ungefär som du gör utanför lederna i abisko-kebnekaise-fjällen, vad det innebär i km/dag kan väl bara du själv svara på :)

Enda passagerna jag kan tänka mig är lite besvärligare är videsnåren nere i dalarna, men jag vill bestämt minnas att jag slog mig igenom ett några sådana i övre vistasdalen också...

Louttolako upplevde jag ungefär jämbördigt med tjeurolako, möjligtvis något snällare. Har inte gått Alkavagge, men Goubervagge och Ruotesvagge var mycket lättvandrade.

Värsta delen på min tur var nog platån mellan Nienndo och Slugga som jag passerade tvärs över. Stora stenblock i drivor blandat med vide i alla dess former. Där gick det betydligt långsammare än annars. Som tur är så ingår ju inte den sträckan i din färdplan ;)

Vad gäller vad så hade jag tur med mycket torr väderlek, så jag vågar nog inte uttala mig särskilt mycket i det avseendet.

/Pär
 
pal2; sa:
MAJJEN; sa:
Det finns stor risk för att du kommer att irra omkring forever om du ska söka upp ställena du nämner. Jag har visserligen inte sett det med egna ögon, men jag har bestämt för mig att BÅDE Njåtjosstugan och Alkastugan är nerbrända av säkerhetsskäl.

HåkanF

PS jag återkommer med lite övriga synpunkter om någon dag.

Jag skrev de både stugorna egentligen mest som referenspunkter för att beskriva färdvägen. Men nog skulle jag börjat klia mig i huvudet om både jag själv och GPS anser att jag är på rätt ställe men tji stuga. :) Tack för de tipsen! Men varför har de bränts ner av säkerhetsskäl? Falsk trygghet? Används de av folkskygga björnar?

Väntar gärna på mer synpunkter.

Tack på förhand
Peter P.

Har också hört att de ska vara nedbrända. På länsstyrelsens hemsida:
http://www.fjallen.nu/parker/sarek_start.htm
finns de dock med!

Har skickat mail och frågat....

/Janne
 
pal2; sa:
Kvikkjokk-Vallevagge-korsa Tjuoldavagge-Låptåvagge-
-Njåtjosstugan-Luottalahko-Jieknavagge-Alkastugan-
-Alkavagge-Smaila-Routesvagge-Akkastugorna(Änonjalme)

Det ser ut som en fin tur, mycket bra vägval, speciellt första delen fram till Smaila. Du är snabbt uppe på fjället och Vallevarre är lättvandrad men utan vatten. Västra delen av Vallevagge är stenig, kan vara lite seg i dåligt väder. Jag vet inte exakt vilken väg du menar med "korsa Tjoulda" men skulle föreslå att du håller höjd och går runt (sydväst)Ruonas och följer Tjouldajokka upp mot Låptåvakjaure. Då missar du allt vide. Kanske var det vad du tänkt.
Sedan är det bara att trampa på, Jieknavagge är relativt lättgången, lite storblock nära passet men annars inga problem. Passa på att ta en titt på isfallet på Svenonius glaciär. Runt Alkajaure finns det gott om vide men om du planerar vägen lite blir det ganska lätt. Hålla höjd är grundtipset.

Jag tror att du utan problem klarar turen på utsatt tid. Ett sätt att korta ner ned är att ta Neitareppevagge från Sarves till Alka. Du spar nån km och får gå ytterligare en ovanlig tvär-dal.

Får du tid över kan vandringen genom Routes spetsas med en avstickare till Påisajauratj (runt Påisatjåkkå). Aningens brant upp men häftig och ovanlig dal.
 
Njåtsosstugan

Jag passerade de nedbrunna resterna av Njåtsosstugan i somras. Vi insåg när vi såg resterna att det måste vara den stugan som brunnit/bränts. Vet inte vilket, tyvärr.
M.
 
bjornw; sa:
....

Jag vet inte exakt vilken väg du menar med "korsa Tjoulda" men skulle föreslå att du håller höjd och går runt (sydväst)Ruonas och följer Tjouldajokka upp mot Låptåvakjaure. Då missar du allt vide. Kanske var det vad du tänkt.

...

Jag tror att du utan problem klarar turen på utsatt tid. Ett sätt att korta ner ned är att ta Neitareppevagge från Sarves till Alka. Du spar nån km och får gå ytterligare en ovanlig tvär-dal.

...

När det gäller "korsa Tjouldavagge" tänkte jag först och främst på Grundstens förslag som innebär (om jag förstått rätt) att gå ner i Tjouldavagge öster om Rounas. Om jag tittar på kartan skulle jag valt att stanna uppe på platån och gå ner nedanför kullen 989 eller till och med hålla höjd ännu en bit längre in i Tjouldavagge. Det är så du menar antar jag? Problemet där kan kanske bli vadning av Buodesjåhka som där ser ut att ha en gårsa/bäckravin på kartan. Det faller på rätt bra där så är det högt vattenstånd kan det bli krångligt misstänker jag. Hur ser det ut med vadmöjligheter av Buojdesjåhka, vet du det?

Att ta Neitareppevagge innebär att jag missar Alkavare kapell och det tänkte jag kunde vara kul att besöka. Däremot om det blir alternativ 2, så kan jag lägga till kapellet-Sarvesvagge-Neitareppevagge-Alkavagge som en extra "krok" om det ser ut att räcka med tid. Då ligger Jiegnavagge/Svenonius/Luottalako(utsikt mot Pårte) en dagsutfärd bort med lämpligt vald tältplats i Sarvesvagge.

Tackar för tipsen!
Peter P.
 
MAJJEN; sa:
pal2; sa:
Kvikkjokk-Vallevagge-korsa Tjuoldavagge-Låptåvagge-
-Njåtjosstugan-Luottalahko-Jieknavagge-Alkastugan-
-Alkavagge-Smaila-Routesvagge-Akkastugorna(Änonjalme)

Det finns stor risk för att du kommer att irra omkring forever om du ska söka upp ställena du nämner. Jag har visserligen inte sett det med egna ögon, men jag har bestämt för mig att BÅDE Njåtjosstugan och Alkastugan är nerbrända av säkerhetsskäl.
"We had to burn the village to save it"?
 
Vad gäller turens längd så gick jag något liknande 2005 och hade inga problem att hålla dagsmarscher väl över 20 km. Det blev nästan ett problem att förlänga turen på ett lämpligt sätt. Men då var det värmebölja och jag hade lätt packning. Men det har ju du också.

Alkajaurestugan är också nedbränd. Passerade häromåret (2004) och hittade en 25 liters bensindunk/jerry can som det stod "Tillhör Polisen i Jokkmokk" på alldeles intill. Skrev någon rad om detta här på Utsidan också. Om någon passerar i sommar och hittar samma dunk föreslår jag att vi lämnar in en anmälan om nedskräpning i nationalpark, så får Polisen i Jokkmokk utreda frågan och sätta fast den skyldige :)


Jörgen
 
Om det nu var en beodrad handling faller ju dunken under kulturell lämning och ett inlämnande under förstörande/avlägsnande av kulturell lämning....;-)

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.