Sarek - sex dagar - lugn tur

Hej!
Jag har tänkt att hinna med två turer i sarek i sommar, en lite längre som redan är planerad. Nu behöver jag däremot lite hjälp till den korta turen.
Jag har några kriterier för att begränsa turen.

-sex dagars vandring
-skiftet juli/aug
-så snabbt över trädgränsen som möjligt.
-en lugn tur, verkligen inga långa dagsmarcher.
-finns pengar till helikopter osv om det skulle underlätta.

Sammanfattningsvis en avkopplande, naturskön tur med gärna mäktiga scenarion.

Tack för hjälpen!
/Stefan

Senast ändrad:
Ett annat alternativ är Tarraluoppal (helikopter) - Sarvesvágge - Jiegnavágge - Luohttoláhko - Njoatsosvágge - Pårek - Kvikkjokk.

Hej!
Jag har tänkt att hinna med två turer i sarek i sommar, en lite längre som redan är planerad. Nu behöver jag däremot lite hjälp till den korta turen.
Jag har några kriterier för att begränsa turen.

-sex dagars vandring
-skiftet juli/aug
-så snabbt över trädgränsen som möjligt.
-en lugn tur, verkligen inga långa dagsmarcher.
-finns pengar till helikopter osv om det skulle underlätta.

Sammanfattningsvis en avkopplande, naturskön tur med gärna mäktiga scenarion.

Tack för hjälpen!
/Stefan

Exakt samma scenario för mig.

En större tur planerad. Den har jag frågat lite om här: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=55808

Utöver den turen som kommer att ske i Juli, så har jag en något kortare tur planerad med start den 2:a september. Jag har 9-10 dagar till förfogande och jag kommer sannolikt att vara solo.

Thomas förslag lät lite intressant. Jag har gjort lite modifieringar.

Tarraluoppal (helikopter) - Njoatsosvágge - Luohttoláhko - Jiegnavágge - Sarvesvágge - Luohttoláhko/Nåite - Noajdevágge - Lullihavágge - Gådokjåhká bron - Pårek - Kvikkjokk

Vad tror expertisen om detta förslaget?

- Några krångliga vad vid tidpunkten?
- Terrängen i Noajdevágge & Lullihavágge?
- Tiden, räcker den?
- Nåt annat?

Thomas

Aktuellt

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips